تصمیمات مدیرعامل یک شرکت ژاپنی برای سوددهی / سود 500 میلیارد ین چگونه محقق می شود؟

مدیرعامل شرکت سونی پس از اینکه با وضعیت سقوط این شرکت مدیریت آن را قبول کرد با برنامه هایی که پیش گرفته است کارشناسان معتقداند این شرکت به مسیر سوددهی خود برمی گردد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،‌ حدود یک سال پیش بود که سونی یک شرکت ژاپنی به کمپانی تقریباً شکست خورده توشیبا پیشنهاد خرید کارخانه هایِ تولیدی سنسورهایِ این شرکت را داد و نهایتاً در روز 4 دسامبر 2015 میلادی، بر طبق توافق طرفین که حدود یک ماه فقط برای تصمیم گرفتن طول کشید، با قراردادی به ارزش 19 میلیارد ین ژاپن ( 158 میلیون دلار آمریکا ) واحد تولیدات نیمه هادی شرکت توشیبا واقع در جنوب ژاپن به تصاحب سونی درآمد.

از ابتدایِ مطرح شدن این پیشنهاد از سویِ کازو هیرای، مدیرعامل سونی، برخی از مدیران ارشد بخش های مختلف سونی با این موضوع مخالف بودند، اما هیرای در مقابل تمام حرف ها ایستاد و اذعان کرد که خرید بخش تولیدات سنسور دوربین توشیبا برایِ سونی دارایِ سود بسیار زیادی در آینده خواهد بود و از لحاظ استراتژیک به موقعیت سونی بسیار کمک خواهد کرد.

عقیده هیرای این است که بر رویِ بخش هایی سرمایه گذاری کرد که در حال حاضر بیشترین میزان سوددهی را دارند؛ چون به این طریق ضررهایِ سایر بخش ها یا سودهایِ بسیار جزئی آنها نیز پوشش داده خواهند شد. زامی که سرورهای سونی هک شده بود هزینه های زیادی را برای این شرمت ایجاد کرد و ضرردهی سایر بخش ها نیز سونی را تا حد زیادی به سقوط نزدیک کرد، اما دوباره بر رویِ پاهایِ خود ایستاد.

هیرای در سال ۲۰۱۲ که مدیریت این شرکت را به عهده گرفت و قول داد که سونی را از وضع بد موجود نجات خواهد داد. در آن زمان سونی تازه تجارت موبایل خود را از اریکسون جُدا کرده بود و راهِ بسیار سختی بین کمپانی قدرتمند اَپل و شرکت هایِ چینی را باید میپیمود. از طرفی بخش محصولات تصویری سونی نیز با ضررهایِ جدی مواجه بود و در حال بلعیدن تمام سرمایه هایِ شرکت بود.

 همان زمان کمپانی  هیتاچی و  پاناسونیک راهِ خود را مشخص کردند و با فروش میزان بسیار زیادی از سهام خود، خود را از نابودی نجات دادند، اما سونی با تغییر مدیریت و تحمل کردن ضرری 450 میلیارد ینی سال مالی 2011 میلادی را پشت سر گذاشت و از سراشیبی سقوط نجات پیدا کرد.

هیرای تصمیمات مناسبی در شروع مدیریت خود گرفت. این مدیر با جُداسازی بخش کامپیوترهایِ سونی با نام وایو و همچنین اخراج کردن 17.000 کارمند از شرکت هایِ تابعه که از سال 2012 شروع شد، توانست تا پایان سال مالی 2015 میلادی وضعیت رو به سقوط سونی را به حالت سکون تغییر دهد و حالا وقت آن رسیده است تا با برنامه هایِ جدید قدرت برتر سونی را احیا کند.

وی سعی دارد با کاهش قیمت نهایی محصولات به مصرف کننده فشار کمتری وارد شود، اما در این بین بحث سوددهی و بازگشت سرمایه نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بر طبق پیش بینی هایِ کارشناسان، با برنامه هایی که سونی تا پایان سال مالی 2017 در نظر گرفته است این شرکت به میزان 10 درصد سود خالص عملیاتی کسب خواهد کرد، که این میزان رقمی معادل 500 میلیارد ین میباشد.

 

 

منبع:نیک کی آسیا

22435

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 513772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =