۰ نفر
۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵
این "زد و بند" غیر قانونی است

سازمان ملل و گروه های مدافع حقوق بشر هشدار دادند که توافق موقت اتحادیه اروپا و ترکیه می تواند غیر قانونی باشد.

 

 

 


وب سایت شبکه خبری یورونیوز گزارش داد: توافق اتحادیۀ اروپا با ترکیه بر سر بازگرداندن پناهجویانی که موفق می شوند از این کشور خود را به یونان برسانند، نگرانی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل را برانگیخته است.

فیلیپو گراندی، کمیسر عالی این نهاد بین المللی در امور پناهجویان با بیان این مطلب در پارلمان اروپا گفت: «نگرانی اولین واکنش من به هرگونه توافقی است که بخواهد بازگرداندن بدون قید و شرط هر پناهجویی را از یک کشور به یک کشور دیگر آن هم بدون اجرای پروتکل های محافظتی از این پناهجویان و بی توجه به قوانین بین المللی عملی کند. یک پناهجو تنها در صورتی به کشور سوم فرستاده می شود که این کشور خود را به ارزیابی درخواست پناهندگی وی متعهد بداند.»

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل نیز از اینکه کشورها به طور جداگانه برای محدود کردن پناهجویی و پناهجویان تصمیماتی را می گیرند، انتقاد کرده است. به گفتۀ وی این گونه تصمیمات ضمن گسترش بی ثباتی، خیانت به ارزش های اتحادیۀ اروپاست.

بر طبق توافقی که روز هفتم مارس در بروکسل و میان اتحادیۀ اروپا و ترکیه صورت گرفته این کشور متعهد شده است از این پس مانع عزیمت پناهجویانی شود که می خواهند به یونان بروند تا خود را از طریق راه بالکان به اروپای غربی برسانند. آنکارا در مقابل این تعهدات خواستار اختصاص یک کمک سه میلیارد یورویی، اضافه بر سه میلیارد یورویی که اتحادیۀ اروپا پیش از این تصمیم به پرداخت به این کشور گرفته بود، و همچنین بررسی سریع تر درخواست ترکیه برای عضویت در اتحادیۀ اروپا شده است.

اروپا همچنین پذیرفته است در برابر هر یک پناهجوی سوری که از یونان به ترکیه بازگردانده می شود یک پناهجوی سوری ساکن اردوگاههای ترکیه به یک کشور اروپایی فرستاده شود.

قرار است در روزهای هفدهم و هجدهم مارس نشست دیگری برای نهایی کردن این توافق برگزار شود.

به فاصلۀ یک روز از این توافق، اسلوونی نیز روز سه شنبه اعلام کرد مرزهای خود را به طور کامل به روی مهاجران می بندد و به این ترتیب راه بالکان که مسیر اصلی پناهجویان برای رسیدن به کشورهایی نظیر اتریش و آلمان است، کاملا بسته خواهد شد.


 سازمان ملل احتمال غیرقانونی بودن توافق اروپا و ترکیه درباره پناهجویان را مطرح کرد

در همین زمینه ایرنا هم به نقل از خبرگزاری رویترز از بروکسل گزارش داد: «فیلیپ گراندی» کمیسر عالی امور پناهجویان سازمان ملل متحد به اعضای پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ فرانسه گفت: درباره هر گونه توافقی که باعث بازگردندان گروهی پناهجویان از هر کشوری بدون ارائه توضیحی درباره ساز وکار حمایت از آنان تحت حقوق بین المللی می شود، عمیقا نگران هستم.
به گفته گراندی، توافق در باره هجوم بیش از یک میلیون پناهجویی که از جنگ و فقر در خاورمیانه و خارج از آن متواری شده اند و قرار است تا هفته آتی نهایی شود، غیرقانونی است.
این اظهارات ساعاتی پس از توافق رهبران 28 کشور اتحادیه اروپا با «احمد داوود اوغلو» نخست وزیر ترکیه در بروکسل مطرح شد؛ توافقی که بر اساس آن قرار شد اعضای این اتحادیه منابع مالی بیشتری را در اختیار ترکیه قرار دهند و به ازای آن آنکارا پناهجویان بیشتری را در کشور خود نگه دارد.


توافق اخیر همچنین امکان سفر شهروندان ترک به اروپا بدون نیاز به روادید و تسریع در مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را فراهم خواهد آورد. مذاکرات بروکسل و آنکارا درباره عضویت ترکیه از مدتها قبل به تعویق افتاده است.
داود اوغلو تاکید کرده که توافق اولیه، آوارگان و پناهجویان سوری را به شکل غیرقانونی به دنبال پناهندگی در اروپا هستند، شامل نخواهد شد.

از سوی دیگر، این توافق با واکنش فعالان سازمان عفو بین المللی مواجه شده است که پیشنهاد بازگرداندن جمعی پناهجویان را «توافقی که به حقوق پناهجویان آسیب می رساند» توصیف کرده اند.
سازمان پزشکان بدون مرز نیز این توافق را غیر انسانی توصیف کرد.


«آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان نیز که با توجه به انتخابات منطقه ای این کشور به توافقی برای آرام کردن و جلب حمایت رای دهندگان نیاز دارد، گفت: مسائل مربوط به پناهجویان در نهایت به سمت مسیر درست خود حرکت می کند.
آلمان بیش از همه در اروپا زیر فشار بحران پناهجویان است و فقط از ابتدای سال جدید میلادی تاکنون، تقریبا یک میلیون سوری، عراقی، افغان و مهاجرانی از ملیت های دیگر به این کشور عزیمت کرده اند.


در سال جاری میلادی که از اوایل دی ماه آغاز شده است، نزدیک به 132 هزار پناهجو از دریای مدیترانه گذر کرده و خود را به اروپا رسانده اند. این آمار از کل پناهجویانی که در نیمه نخست سال 2015 از مدیترانه گذر کرده بودند، هم بیشتر است.
مهاجرت پناهجویان از کشورهای جنگ زده در شمال آفریقا و خاورمیانه به کشورهای اتحادیه اروپا، به بحرانی برای اعضای این اتحادیه تبدیل شده است.

دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از گسترش عملیات نظامی در دریای اژه برای جلوگیری از مهاجرت پناهجویان به اروپا خبر داد.
سیاست برخی کشورهای اروپایی برای بستن مرزهای خود به تجمع 33 هزار آواره و پناهجو در مرزهای یونان منجر شده و خطر فاجعه انسانی را به دنبال داشته است.
رهبران اروپایی دیروز (سه شنبه) درباره طرح کمیسیون اروپا برای حل بحران پناهجویان توافق کردند؛ طرحی که با هدف لغو کنترل مرزی یکجانبه از سوی کشورهای منطقه شنگن تا قبل از پایان سال کنونی ارائه شده است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 517927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =