ایرنا نوشت: سازمان ملل متحد روز پنجشنبه طرح توافق آنکارا و اتحادیه اروپا مبنی بر بازگرداندن پناهجویان از یونان به ترکیه را یک اقدام غیر قانونی خواند و افزود: این امر نقض مبانی اصولی همبستگی، کرامت انسانی و حقوق بشر است.

به گزارش شبکه خبری «فرانس 24»، زید رعد بن حسین کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل که دربرابر شورای حقوق بشر این سازمان در ژنو سخن می گفت، تاکید کرد: پیش نویس توافق نامه اتحادیه اروپا و ترکیه باعث نگرانی است و من درباره اخراج گروهی و خودسرانه پناهجویان که اقدامی غیر قانونی نیز به شمار می رود، بسیار نگران هستم.
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد افزود: در دیدار از بروکسل در هفته آینده و پیش از نشست اتحادیه اروپا که قرار است 17 و 18 مارس ( 27 و 28 اسفندماه ) برگزار شود، قضیه پناهجویان مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.
از سوی دیگر رعد الحسین از تلاش های کشورهایی چون آلمان و یونان تقدیر کرد و افزود: این موج وسیع پناهجو به اروپا از دوران جنگ جهانی دوم تاکنون بی سابقه بوده است.
آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد نیز دیروز (یکشنبه) در بیانیه ای با اشاره به توافق روز دوشنبه آنکارا و بروکسل درباره توافق موقت برای بازگرداندن پناهجویان به ترکیه اعلام کرد این کمیساریا نگران برخی از ابعاد پیشنهاد مورد توافق است.
مقام های کمیساریای عالی پناهندگان بر این باورند در صورتی که مسئولیت ارزیابی تقاضاهای پناهندگی بر عهده یک کشور ثالث است، پناهجویان فقط باید به این کشور بازگردانده شوند.
طبق بیانیه کمیسیاریای عالی پناهجویان، افراد در صورت تشخیص صلاحیت پناهندگی شان باید بر اساس استانداردهای بین المللی پذیرفته شده از امکان پناهندگی برخوردارشوند و دسترسی کاملی به خدمات آموزشی، اشتغال، مراقبت های بهداشتی و در صورت لازم کمک اجتماعی داشته باشند.
کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل چنین استدلال کرده است که حمایت های قانونی باید بر هر گونه سازوکاری که مسئولیت آن ارزیابی ادعای پناهندگی است، حاکم باشد. جزییات چنین سازوکارهای حمایتی باید قبل از نشست بعدی شورای اروپا در 17 مارس ( 27 اسفند) مشخص شود.
در رابطه با اسکان پناهجویان، کمیساریا از هر گونه طرحی که امکان انتقال تعداد قابل توجهی از پناهندگان از همه کشورهای منطقه به کشورهای ثالث را فراهم می آورد، استقبال کرد. از دیدگاه کمیساریا این طرح فقط شامل ترکیه نمی شود و نباید صرفا به پناهجویان سوری اختصاص داشته باشد.
کمیساریا در بیانیه خود ابراز امیدواری کرد افرادی که به ترکیه بازگردانده می شوند و به طور ویژه به اسکان دوباره نیاز ندارند، از جمله در صورت الحاق خانواده هایشان به آنها، در برنامه اسکان دوباره اتحادیه اروپا مورد توجه قرار گیرند.
ترکیه، در حال حاضر میزبان سه میلیون پناهجو است و به تازگی مقرراتی را برای اشتغال پناهجویان سوری وضع کرده اما با توجه به فشار ناشی از هجوم پناهجویان با تامین نیازهای اولیه جمعیت آوارگان سوری دست و پنجه نرم می کند.
28 کشور عضو اتحادیه اروپا و آنکارا در نشست روز دوشنبه خود در بروکسل، درباره بازگرداندن مهاجران و آوارگان به ترکیه به توافق رسیدند.
در این نشست اتحادیه اروپا تلاش کرد مقام های ترکیه را متقاعد کند ورود آوارگان و مهاجران به اروپا از طریق شبکه های قاچاق انسان در دریای اژه را کاهش دهند.
ترکیه به ازای چنین کمکی، علاوه بر سه میلیارد یورویی که پیش از این اتحادیه اروپا وعده داده بود، سه میلیارد یورو کمک مالی بیشتر برای حل و فصل مساله مهاجران درخواست کرده است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 518266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =