امام‌زاده‌های دارالخلافه از تهران به قم رسیدند

کتاب «امام‌زاده‌های دارالخلافه» از ره‌آوردهای تهرانگردی و گذار در بازار تهران، توسط بهزاد یعقوبی گردآوری و تقدیم برخی از مراجع عظام قم شد.

تسنیم گزارش داد:  بهزاد یعقوبی گردآورنده مجموعه «امام‌زاده‌های دارالخلافه» گفت: برای کسب وکار وتداوم بخشیدن به شغل پدربزرگم در صنف نساجی درسال ١٣٧٨ وارد بازار تهران بازار دروازه نو شدم. از همان سالها علاقه فراوانی داشتم تا تاریخ وهویت تهران قدیم به ویژه بازار و اماکن تاریخی فرهنگی و مذهبی را بشناسم. یکی از دغدغه‌های همیشگی‌ام این بود که چرا کسبه بازار و مردمی که روزانه به آنجا می‌آیند هیچگونه شناخت و توجهی به آن ندارند، به همین دلیل شانزده سال است که در پی شناخت این میراث عظیم و گرانبها هستم.

امام زاده های دارلخلافه

وی با بیان اینکه در فکر تاسیس موسسه‌ای با رویکرد شناسایی، حفظ و معرفی این گنجینه به عموم مردم و بازاریان بودم افزود: مطالعه امامزاده‌های دارالخلافه تهران، در دستور کار قرار گرفت که پروژه‌ای با مطالعه پیرامون بقاع متبرکه آغاز و بعد پیشنهاد مستندسازی تصویری این امامزاده‌ها مطرح شد که به نوعی موجب بلوغ این طرح شد.

گردآورنده این کتاب در ادامه به رونمایی از نخستین چاپ مجموعه «امام‌زاده‌های دارالخلافه» در نیمه رمضان امسال اشاره کرد و افزود: بعد از چاپ اول این کتاب، از آنجا که موضوعیت این مجموعه با عنایت و استقبال خوبی همراه شد، با توجه به نظر برخی از کارشناسان، بر آن شدم تا در چاپ دوم این نظرات را اعمال کنم که ماحصل این نگاه علاوه بر تلاش برای رفع نقایص و کاستی‌ها، نگاه متفاوت به تصاویر نیز بود؛ به این صورت که تلاش کردیم با الهام از متن، از جنبه‌ها و زوایای متفاوت به موضوع نگاه کرده و کارهایی مثل عکاسی در ساعات مختلف شبانه روز از امامزاده‌ها جایگزین شود.

یعقوبی با بیان اینکه نتیجه این نگاه، شکل گیری مجموعه‌ای در چاپ دوم شده که به نسبت چاپ اول تفاوت‌های زیادی دارد گفت: «امام‌زاده‌های دارالخلافه» از دو بخش تشکیل شده که در بخش نخست تاریخ و نسب امامزادگان و توضیح مختصری از معماری بنا به قلم بنده معرفی شده و بخش دوم نیز به عکس‌ها اختصاص دارد که مجموعه‌ای از تصاویر زیبا و منحصر به فرد از این اماکن توسط سیدبهاالدین بنی طبا، سحر قریب، آیدین قشلاقی و تصاویر هوایی امیرحسین فردوسی زاده به زیبایی در کنار متون به تصویر کشیده شده است، البته باید گفت انجام این پروژه بدون حمایت حجت السلام عظیمی ریاست محترم اوقاف ناحیه ٣ و عابد ملکی شهردار منطقه ١٢ با این کیفیت امکان پذیر نبود.

وی افزود: از آنجا که این کتاب یکی از ره‌آوردهای تهرانگردی بود، رونمایی چاپ دوم این کتاب همزمان با سفر مسجد جامعی به قم صورت گرفت، و از آنجایی که این امامزاده‌ها تبار شیعی اهالی تهران از دور دست را نشان می‌دهد، به سمع و نظر آیات عظام صافی گلپایگانی، شبیری زنجانی و سیدجواد شهرستانی، نماینده محترم آیت الله سیستانی رسید.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 519347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =