واحد مرکزی خبر نوشت: روزنامه القدس العربی با اشاره به سلسله جنایت های خونبار مئیر داگان، رئیس پیشین موساد که به بریدن سرانسان ها معروف است نوشت مرگ داگان جنایات او را فاش کرد.

این روزنامه چاپ لندن در گزارشی درباره مرگ رئیس پیشین سازمان اطلاعات و جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) نوشت:

همیشه، سیاست اسرائیل درباره اقدام موساد به ترور کردن رهبران عربی پنهان کاری بوده است و به اشاره ها و خبرهای منتشر شده از منابع بیگانه بسنده کرده است، اما مرگ داگان به فرصتی برای اعتراف های ضمنی یا صریح به جنایت های این دستگاه در زمانی که او ریاست آن را برعهده داشت تبدیل شد.

داگان که بیماری سرطان او را از پا در آورد فردا در شهرک «روش بیناه» در نزدیکی روستای فلسطینی «الجاعونه» در شمال فلسطین دفن خواهد شد، به خون‌ریز بودن و تبحر در بریدن سر فلسطینی ها از اجسادشان در عملیاتی که علیه گروه های فلسطینی پس از جنگ 1967 صورت گرفت معروف است. بی گمان، اسرائیل همچنان برای تبدیل کردن موساد به یک اسطوره و یک سازمان خارق العاده در جنگ روانی تلاش می کند و این علی رغم شکست ها و رسوایی های آن در عملیات ها و طرح نافرجام آن در ترور خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در سال 1997 است.

القدس العربی نوشت: «رون بن یشای» تحلیلگر برجسته نظامی اسرائیلی که سالیان دراز در کنار داگان در ارتش اسرائیل بوده است، به مهم ترین عملیاتی که موساد به ریاست داگان از سال 2002 تا 2011 انجام داده است اشاره کرده است که اینها سبب تعجب طرف های مصری شده است، به گونه ای که از او به عنوان «سوپرمن» یاد کرده اند.

وی درباره او گفته است داگان مانع از اقدام بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، و ایهود باراک، وزیر پیشین امنیت (وزیر جنگ) در حمله به تاسیسات هسته ای ایران شد زیرا این اقدام را ماجراجویی خطرناک می دانست، اما در مقابل برای ناکام گذاشتن طرح هسته ای ایران به شیوه های پنهانی عمل کرد که ترور دانشمندان هسته ای ایران از جمله این اقدامات اوست.

بن یشای در این خصوص گفته است که از سال 2010 پنج دانشمند هسته ای ایران ترور شدند و این در حالی است که آمریکا و انگلیس داشتن هر گونه رابطه با ترورها را رد کردند زیرا اسرائیل در این خصوص سکوت کامل اختیار کرد. مجیدشهریاری و مصطفی احمدی روشن، معاون مدیر تاسیسات غنی سازی اورانیوم نطنز، از جمله این دانشمندان بودند که ترور شدند. علاوه بر این دو، ایران اسرائیل را متهم کرد که دانشمندان دیگری را طی سال های اخیر ترور کرده است که از جمله آنها مسعود علی‌محمدی است که ژانویه 2010 و داریوش رضایی‌نژاد در ژوئیه 2011 ترور شدند.

همچنین، در این دوره عامل چند انفجار در داخل تاسیسات [هسته ای] اصفهان و نیز چند انفجار در یک پایگاه موشکی در نزدیکی تهران نیز به اسرائیل نسبت داده شد که شماری از نیروهای سپاه پاسداران در آنها کشته (شهید) شدند. علاوه بر این، عامل انتشار بدافزار «دوکو» نیز موساد بود که سبب نابودی رایانه ها در تاسیسات هسته ای ایران شد.

همچنین، بن یشای به اقدام موساد در این دوره در ترور محمود المبحوح از رهبران حماس در دبی در سال 2010 اشاره می کند که جنایتی است که دوربین های مدار بسته در هتل «بستان روتانای» دبی آن را فاش کردند و پلیس امارات اعلام کرد که عوامل موساد به صورت اشخاصی از اتباع دیگر کشورها در این عملیات شرکت داشتند. این افشاگری سبب ایجاد مشکل شدید برای موساد در جهان شد. پیش از آن نیز موساد به ریاست داگان در سال 2008 عماد مغنیه از فرماندهان حزب الله را در دمشق ترور کرد. شش ماه بعد یگان ویژه دریایی محمد سلیمان مشاور امنیتی بشار اسد رئیس جمهور سوریه را در داخل منزلش در سواحل دریای مدیترانه در طرطوس ترور کردند. سپتامبر 2008 نیز موساد هشام لبدانی دبیر خالد مشعل در دمشق را ترور کرد.

بن یشای با اشاره به سال 2006 نیز به ترور «حمود المجذوب» از رهبران جهاد اسلامی در انفجار خودرو اش در شهر صیدای لبنان به همراه برادرش اشاره می کند. علاوه بر اینها، موساد سال 2004 نیز شیخ عزالدین الخلیل از رهبران حماس را در دمشق به همان شیوه ترور کرد.
افزون بر این کارنامه خونین موساد در دوره ریاست داگان، موساد در همین دوره تاسیسات هسته ای سوریه در منطقه دیرالزور را نیز در سال 2007 ویران کرد و نیز کاروان حامل سلاح از ایران به غزه از طریق سودان را هدف حمله هوایی قرار داد و سپس محموله کشتی را که حامل سلاح از ایران به حزب الله بود ضبط کرد.

بن یشای شجاعت داگان را در رویارویی با سطح سیاسی ستوده است زیرا وی به عنوان مثال عملیات «صخره سخت» را شکست سخت اسرائیل قلمداد کرد و گفت اسرائیل در جنگ علیه غزه نیز هیچ دستاوردی نداشت بلکه این جنگ سبب از کار افتادن جبهه داخلی و تعطیلی فرودگاه بین المللی «اللد» برای اولین بار از سال 1948 شد. داگان همچنین از نتانیاهو به علت بحرانی که در روابط با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا ایجاد کرد به شدت انتقاد کرد. داگان پیش از مرگش و در آستانه انتخابات اخیر اسرائیل، از سرنوشت اسرائیل به علت ضعف سران آن که به جای خدمت به اسرائیلی ها به خود خدمت می کنند، اظهار نگرانی کرده بود.

درباره داگان سخنان زیادی گفته شده است و چه بسا مهم ترین اقدام وی در جلوگیری از اقدام نتانیاهو و ایهود باراک در حمله نظامی به ایران بود. وی همچنین اعلام کرده بود که قدرت مرزی دارد و اسرائیل بدون رسیدن به حل و فصل با فلسطینی ها آینده امنی ندارد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 520505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =