۰ نفر
۱۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۱
پرهیز دولت از منازعات جناحی

بیشترین آسیب به کشور در سال جدید، ‌تشدید منازعات جناحی می‌تواند باشد. این منازعات که اکنون از سوی مخا‌لفان دولت دنبال می‌شود،‌ بیشترین توجه خود را به عصبانی کردن دولت یازدهم و خاصه شخص رئیس‌جمهوری معطوف کرده است.

ابزار مخالفان، بی‌مقدار نشان دادن توافق هسته‌ای است که توانسته کشور را در کمترین امتیاز، از افزایش تحریم‌های نفس‌گیر و آسیب زننده به کیان اقتصادی کشور برهاند. آنان تعامل سازنده و بهره‌گیری عقلانی از ابزار دیپلماسی را در برون رفت کشور از حلقه تنگ و متحد مخالفان بیرونی به عنوان عقب‌نشینی دولت یازدهم تعبیر می‌کنند و تغییر رویکردهای جهانی به نظام جمهوری اسلامی را از تجدید نظر‌خواهی به قبول واقعیت آن در صحنه جهانی نادیده می‌گیرند. بدترین شیوه مخالفان گاه هم‌صدایی با جریان‌های افراطی بیرونی است که می‌کوشند از ایران چهره‌ای غیر مطمئن در جامعه بین‌الملل تصویر کنند.
انتخابات هفتم اسفند 94 گواهی است بر همسویی اکثریت قاطع ملت با رویکردی که دولت به پشتوانه آراء مردم در سیاست‌‌ورزی‌های خود دنبال کرده و می‌کند. اینکه مخالفان همچنان مدعی هم‌صدایی و سخن گفتن از جانب مردم هستند، دو دلیل روشن دارد: عامدانه مردم را نمی‌بینند و خواست آنان را نمی‌شناسند، یا می‌دانند و بی‌آنکه بخواهند دلایل رویگردانی اکثریت مردم را از خود تحلیل و تفسیر کنند، همچنان بر طبلی می‌کوبند که نتایج آن در دو انتخابات خرداد92 و اسفند 94 به طرزی شوک آور رخ نمود.
به‌نظر می‌رسد اراده مخالفان بر القای حس ناکامی در میوه چینی از هزینه توافقی است که اصلی‌ترین دستاورد آن ایجاد امید به آینده و وفاق اجتماعی باید باشد. این دستاورد حتی به مثابه فرصتی خواهد بود برای همه جناح‌های سیاسی که می‌کوشند در رقابت‌های خود اعتماد مردم را به‌خود جلب کنند. مخالفان فراموش می‌کنند که بی‌اعتمادی مردم به دولت منتخب خود، بازگشت به سوی آنان را در پی ندارد. حاصل دلسردی مردم در هنگامه‌ای که امید، حکم کیمیا را در وضع بغرنج اقتصادی دارد، به نفع هیچ‌یک از جناح‌های رقیب نخواهد بود بلکه بستری می‌شود برای بیگانگانی که طمع‌ورزانه به اختلاف‌ها می‌نگرند.
شوربختانه مخالفان تندخو بی‌توجه به اولویت‌های کشور که ریشه در مطالبات واقعی مردم دارد، بنای خود را در به هم زدن آرامش فضای عمومی گذاشته و در این راه چنان عمل می‌کنند که گویی منافع بلند مدت خود را نیز از یاد برده‌اند. ایراد اتهام‌هایی غیر واقعی، به سخره گرفتن دستاوردها و تلاش برای قطبی‌سازی‌های افکار عمومی؛ حتی تفسیر به رأی کردن سخنان مقام معظم رهبری بدون توجه به جانمایه کلام ایشان در مباحث مختلف از جمله اقتصاد مقاومتی، توافق هسته‌ای و یا توانمند‌سازی کشور در عرصه دفاعی، سکه رایج رفتار مخالفانی است که شکست دولت و رویکرد غالب را نشانه گرفته است. رهبر معظم انقلاب تصریح کرده‌اند که؛ "امروز، هم روزگار مذاکره است و هم موشک". این کلام واقعی و منطقی از سوی مخالفان تند‌خو چنان بازتاب می‌یابد که وجه نخست آن کمرنگ و یا حتی نادیده گرفته می‌شود. با همین خط تبلیغی هجمه علیه توافقی که بزرگترین دستاورد دیپلماسی کشور شناخته شده، دنبال می‌شود. این درحالی است که منتقدان هرگز راه حلی جایگزین و قابل قبول برای توافق هسته‌ای ارائه نکرده‌اند.
هنر دولت در این بزنگاه، حفظ خونسردی و دفاع از آرامش است. تشدید منازعات جناحی به نفع هیچکس نیست.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 523515

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =