معاون استاندار البرز: البرز در مسیر اقتصاد مقاومتی، راهبردها و تصمیم‌سازی‌ها قرار گرفت

معاونت امور اقتصادی و مطالعات منطقه‌ای استانداری البرز گفت: راهبردهای اصلی استان را در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی، با راهبردها و تصمیم‌سازی‌ها را تحلیل می‌کند.

به گزارش خبرآنلاین البرز و به نقل از روابط عمومی استانداری البرز،‌ عباداله کامکار اظهار داشت: بررسی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نشان می‌دهد که این سیاست عمدتا برای برنامه‌ریزی و جهت‌گیری‌های بلندمدت اقتصاد کشور بوده و تنها یک برنامه کوتاه‌مدت برای شرایط خاص نیست. مجموعه سیاست‌های کلی سیاست مقاومتی اشاره دارد که اقتصاد به گونه‌ای مدیریت شود که با استفاده از نقاط قوت بتوان در مسیر رشد و روند پیشرفت بلند‌مدت کشور حرکت کرد و با پوشش نقاط ضعف خود در برابر تغییرات و تهدیدهای داخلی و خارجی کمترین آسیب را داشته باشیم.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی را می‌توان یکی از مهمترین و در عین حال عملیاتی‌ترین سیاست‌ها در بخش اقتصادی بر شمرد. اقتصاد مقاومتی بیشترین نقش را در حوزه اقتصاد کاربردی دارد و تحقق آن عزم تمامی مسئولان ملی و منطقه‌ای را می‌طلبد.
کامکار تصریح کرد: نتایج اقتصادی مقاومتی باید اقتصاد انعطاف‌پذیر، فرصت‌ساز، مولد، درون‌زا، پیشرو و برون‌فکر باشد.
وی یکی از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی ایجاد تحرک و پویایی در اقتصاد برشمرد و افزود: در این راستا با استفاده از ظرفیت‌های قانون و با تشکیل کارگروه‌های مختلف مخصوصا کارگروه تسهیل رفع موانع تولید در سطح استان حرکت بسیار چشمگیری انجام شده به طوری که با رسیدگی به مشکلات و رفع موانع تولید حدود 200 واحد تولید از تعطیل شدن آنها جلوگیری و یا احیاء مجدد آنها صورت می‌گیرد.

وی ایجاد زمینه حضور تولیدکنندگان با داشتن مزیت نسبی و رقابت‌پذیر بودن با برندهای معروف در بازارهای جهانی به منظور خروج از وابستگی به درآمد نفتی، تجاری‌سازی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان تکیه بر توان بخش خصوصی با محور قراردادن مردم در زمینه‌های تولیدکننده و توزیع یا مصرف‌کننده به منظور همراهی در امر بهتر اجرا شدن برنامه اقتصاد مقاومتی نهایتا داشتن برنامه اجرایی و عملیاتی و نظارت بر اجرای برنامه در طول سال و ارزیابی دستگاه بر همین اساس را مهم برشمرد.

کامکار گفت: بازگرداندن آنها به چرخه تولید اقدامات موثری صورت گرفت و همچنین با تکیه بر ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود استان و فعال‌سازی آنها به طوری که مجموعه فراسا (سیپورکس سابق) با داشتن مساحت بیش از 450 هکتار با بستر بسیار مستعد برای سرمایه‌گذاری و در نهایت اشتغالزایی تاثیر‌گذار در استان به عنوان یکی از نمونه‌های داخل استان و با مدنظر قراردادن پذیرش سرمایه‌گذار خارجی به طوری که رشد افزایش سرمایه‌گذار خارجی در سال 94 نسبت به سال 93 بیش از 34 برابر بوده است.
وی افزود: توجه به تولید کالاهای صادرات‌محور و افزایش کالاهای صادراتی در استان به لحاظ وجود تولیدات استراتژی در زمینه‌های دارویی و غذایی و استفاده از منطقه ویژه اقتصادی در این زمینه از جمله برنامه‌ها به شمار می‌رود.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 525452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =