۰ نفر
۲۳ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۲:۲۷

هفته گذشته حجم معاملات بورس تهران با وجود رشد دو روز پایانی شاخص کل 78 درصد افت کرد.

گروه اقتصاد: در حالی که بورس تهران فقط 4 روز کاری را برای به پایان رساندن سال 87 پیش رو دارد،کارشناسان سال 87 بورس تهران را سال عادی شدن رویداد های غیر عادی می دانندو معتقدند در این سال بورس هم به اوج رسید هم به حذیذ.

به طوری که در این سال شاخس بورس هم رقم نزدیک به 13 هزار را تجربه کرد و هم بر روی مرز 8 هزار واحد ایستاد.ارزش بازار سرمایه تا 75 میلیارددلار پیش رفت  و امروز به کمتر از 45 میلیارد دلار رسیده است و از سوی دیگر قیمت های جهانی که تا قبل از سپتامبر به اوج خود رسیده و با مس 8900 دلاری و بیلت 1300 دلاری روبرو شدیم از  سه ماهه آخر سال 2008 وشروع بحران های مالی قیمت های جهانی که به اعتقاد کارشناسان دلیل افت قیمت ها برگزاری المپیک در چین و تعطیلی کارخانه ها در آن دوره زمانی بود تداوم یافت و امروز با مس 3667 دلاری و بیلت 280 دلاری مواجه هستیم.

یکی از کارشناسان بازار سرمایه به روند معاملات در این هفته اشاره کرد و گفت:"اگر حجم معاملات شرکت پالایش نفت اصفهان را از کل بورس کم کنیم میانگین معاملات در هفته جاری به کمتر از 3 میلیارد تومان در روز می رسد."

وی عمده ترین دلیل کاهش حجم و ارزش معاملات را در این هفته ابهام درقیمت های جهانی و اقتصاد داخلی در سال آینده دانست و اضافه کرد:"در 5 ماهه نخست سال 87 شاهد رشد قیمت ها و رونق بورس بودیم اما کاهش قیمت جهانی فلزات از یک سو و تصمیمات دولت در خصوص برخی صنایع  از سوی دیگرروند سود آوری سرمایه گذاران را از بورس به مرور کاهش داد به طوری که سرمایه گذاران در ماههای پایانی سال و در این روزها دیگر ریسکی را خرج معامله در بورس نمی کنند.

بازار در هفته پیش

با وجود تغییر جهت معاملات در دو روز پایانی هفته  حجم وارزش معاملات و شاخص روندی نزولی را نسبت به هفته گذشته داشت.

بر این اساس هفته ای که گذشت در بورس تهران 133 میلیون سهم به ارزش 378 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت که این آمار نشان از کاهش 78 درصدی حجم و 50 درصدی ارزش معاملات دارد.

این در حالی است که شاخص کل نیز در این هفته با حدود 55 واحد افت مواجه شد.به طوری که در ابتدای هفته شاخص کار خود را با رقم 8185 واحد آغاز و در پایان هفته با رقم 8130 به کار خود پایان داد.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که عمده ترین دلیل رکود بورس تردید سرمایه گذاران نسبت به تصمیمات دولت در خصوص صنایع و یا آن دسته تصمیماتی است که به نوعی سودآوری صنایع را تحت الشعاع قرار می دهد.طرح هدفمند کردن یارانه ها از جمله تصمیماتی است که با قوت اجرایی شدن آن بورس تاثیر منفی و با لغو آن روند معاملات قوت می گیرند.

این کارشناسان معتقدند،طرح هدفمند کردن یارانه ها و حذف یارانه های انرژی تاثیر منفی چشمگیری بر شرکت ها می گذارد و در این شرایط که با بحران مالی جهان نیز مواجه هستیم این گونه تصمیمات اعتماد را از بازار سلب می کند.

توجه بازار

در هفته منتهی به 21 اسفند ماه نماد ایران ترانسفو بیشترین ارزش معاملات را از آن خود کرد.به طوری که در این هفته 3 میلیون و 440 هزار سهم این شرکت  در 4 روز معاملاتی به ارزش 27 میلیاردو 122 میلیون ریال معامله شد که 1094 نفر این تعداد سهام را به نام خود ثبت کردند.

از سوی دیگر بانک ملت بیشترین حجم معاملات را داشت.17 میلیون و 140 هزار سهم این بانک به ارزش 18 میلیارد و 152 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت و به این ترتیب نماد بانک ملت در ابتدای  جدول بیشترین حجم معامله قرار گرفت.پالایش نفت اصفهان نیز در دو روز معاملاتی خود و پس از بازگشایی نماد بیشترین رشد قیمت را تجربه کردو با افزایش 14 درصدی قیمت سهم روبرو شد.

کمترین ها

در این هفته سایپا دیزل کمترین ارزش معاملات را داشت.1004 سهم این شرکت به ارزش یک میلیون ریال در یک روز معاملاتی مورد معامله قرار گرفت تا این شرکت در انتهای جدول معاملات قرار گیرد.

این در حالی است که کابل سازی ایران به لحاظ حجم معاملات از این شرکت پیشی گرفت و با معامله 25 سهم عنوان کمترین حجم معاملات را از آن خود کرد.قند ثابت خراسان نیز در این هفته با بیشترین افت مواجه شدوبه طوری که نماد این شرکت با 67 درصد افت مواجه شد.

مشمولی های فردا

مدیریت بازار بورس اوراق بهادار تهران ، فهرست شرکتهای مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی روز شنبه مورخ 24 اسفند ماه 1387 را اعلام کرد.

  بر اساس این گزارش در معاملات روز چهارشنبه مورخ 24 اسفند ماه ، نماد معاملاتی شرکت های کمباین سازی ایران ، سیمان اردبیل و آهک آذر شهر ، سیمان دورود ، قند شیروان قوچان و بجنورد ، آبگینه ، معادن منگنز ایران ، ایران مرینوس ، کابل سازی ایران ، بانک اقتصاد نوین ، سیمان شرق ، سرمایه گذاری صنعت بیمه ایران و ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی ایران ایران که دارای صف فروش بودند فردا محدودیت حجم مبنا درباره این شرکت ها اعمال نخواهد شد .

بازار روز چهارشنبه

عرضه عمده 27/6 میلیون سهم ایرانیت در نرخ پایه 6145 ریال روز چهارشنبه انجام شد و با این حساب ارزش معاملات امروز  از 22 میلیارد تومان فراتر رفت.شاخص نیز با رشد 5 واحدی روبرو شد و بر روی رقم 8130 واحد جا خوش کرد. صف خرید برای  نفتی ها  که به احتمال قوی ناشی از افزایش نسبی قیمت نفت است به چشم می خورد.البته از آن جهت احتمال می رود چون در آن زمان که قیمت نفت صعودی بود مدیران شرکت پالایش نفت اصفهان دلیل تعدیل منفی سود را افزایش نفت و زمانی هم که روند قیمت نفت نزولی شد مدیران شرکت دلیل پیش بینی کاهش سود را همین مورد اعلام کردند. به هر رو  صف خرید دو نماد پتروشیمی فن آوران و پالایش نفت اصفهان تقویت شد که در این بین" شپنا" با بیش از یک میلیون سهم معامله روبرو شد. افزایش قیمت نفت در روزهای اخیر و تثبیت در مرز 45 دلار، امید به رشد قیمت محصولات نفتی و پتروشیمی را به دنبال آورده است. البته اقبال به نماد این شرکت  به علت تحولات نرخ گذاری انواع سوخت نیز هست که علی رغم کنار رفتن لایحه هدفمند کردن یارانه ها، از دستور مجلس کنار نرفته است.

وضعیت نمادها

بر اساس گزارش مدیریت بازار ، در پایان معاملات روز چهارشنبه نماد معاملاتی شرکت های سرمایه گذاری توسعه ملی جهت برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه و فوق العاده به منظور اصلاح اساسنامه و ایرانیت جهت برگزاری مجامع عمومی فوق العاده به منظور اصلاح اساسنامه و عادی به طور فوق العاده به منظور انتخاب اعضای هیأت مدیره  متوقف شدند. همچنین در مقابل ، نمادهای معاملاتی حق تقدم سیمان هگمتان و پلی اکریل ایران جهت عرضه حق تقدم های استفاده نشده آماده انجام معامله شدند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 5255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =