ایرنا نوشت: دولت آمریکا با استقرار چند فروند هواپیمای بمب افکن بی-52 در قطر مدعی شد که قصد دارد از آنها برای جنگ علیه گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه استفاده کند.

این خبر كه در دو روز اخیر در بیشتر رسانه های بین المللی و منطقه ای از جمله در روزنامه آمریكایی واشنگتن پست نیز بازتاب داشت، با اظهارنظرهای متفاوت كاربران اینترنتی روبرو شد.

به گزارش این نشریه، ژنرال چارلز براون رئیس فرماندهی مركزی نیروهای هوایی آمریكا اعلام كرد كه نیروی هوایی این كشور برای این نخستین بار از زمان جنگ خلیج فارس در سال 1991 این نوع جنگنده های دور پرواز را به منطقه خاورمیانه می فرستند كه خود از عزم مستمر واشنگتن برای اعمال فشار دائمی بر داعش و در صورت نیاز دفاع از منطقه در آینده خبر می دهد.

وی گفت: بمب افكن های بی-52 قادرند بمب های خود را با دقت بالایی روی اهداف پرتاب كنند و طیفی از ماموریت های مختلف، از جمله حملات راهبردی، پشتیبانی نزدیك هوایی، ردیابی و ممانعت هوایی و عملیات های دریایی را به انجام رسانند.

سرهنگ كریس كارنس سخنگوی فرماندهی مركزی نیز با اعلام اینكه به دلایل امنیت عملیاتی نمی تواند تعداد دقیق بمب افكن های بی-52 استقرار یافته در پایگاه هوایی العدید قطر را اعلام كند، گفت: این بمب افكن ها نیروهای آمریكایی را قادر می سازد به جای بمباران گسترده، یك یا دو بمب را در یك یا دو منطقه خاص بیاندازند.

به گفته وی، آخرین بار این هواپیماهای دور پرواز ماه مه 2006 در جنگ افغانستان و همچنین مه 2015 در رزمایشی تحت فرماندهی آمریكا در اردن به صورت عملیاتی به پرواز درآمده بودند.
صرف نظر از اظهارات مقامات آمریكایی در توجیه این اقدام، اظهار نظر كاربران این روزنامه به گونه ای بود كه می تواند به چالش كشیدن هدف اعلام شده واشنگتن باشد.

آنها ضمن رد ادعای آمریكا برای صرفا مبارزه با تروریست های داعش، هدف از اجرای این طرح را زیر سوال برده و در روش مبارزه آمریكا با تروریست ها نیز تشكیك ایجاد كردند.

بطور مثال، یك كاربر اینترنتی به نام (مستعار) استیو آر، هدف اصلی از این طرح آمریكا را نه مبارزه با داعش بلكه، فروش تسلیحات كهنه به كشورهای منطقه برای پرداختن بخشی از بدهی های هنگفت خارجی دولت اوباما خواند.

مهمتر از او، نظر دو كاربر دیگر به نام های شاچنیرا ناثیر و شیبیر راس بود كه معتقدند آمریكا قصد دارد با ارسال بمب افكن های دور پرواز برای حمله به موشك های اس -300 و اس-400 ساخت كارخانه تسلیحات سازی نیژنی نوگورد روسیه در منطقه استفاده كند.

به اعتقاد شبیر راس، هدفی كه آمریكا در سوریه و عراق در نظر گرفته است چندان به قطر نزدیك نیستند كه این بمب افكن های قدیمی 60 سال گذشته آمریكا بتوانند برای رسیدن به آن اهداف به پرواز درآیند.

وی با اعلام اینكه سیستم هوایی آمریكا جز 118 بمب افكن بی -52 قدیمی كه طی سه دهه گذشته هریك به نوعی دچار سانحه هوایی شدند، 65 فروند دیگر از این بمب افكن ها دارد، افزود: این اقدام آمریكا اگر برای هدف نزدیك به قطر معنی دار نباشد، برای منطقه بحرانی كه این هواپیما قادر به رسیدن به آن نیستند، بسیار هم بی معنی است.

كاربر دیگری نیز نوشته است كه بمب افكن های بی-52 قادرند به سبب پرواز در ارتفاع بالا و توان حمل بسیار زیاد بمب (بیش از 31 تن) حتی بمب های هدایت شونده، ابزار خوبی برای حمله یا ضد حمله به موشك های اس -300 و اس-400 روسی باشند كه بیش از همه چین، هند، ونزوئلا و الجزایر خریدار آن بودند و به تازگی ایران نیز در جمع خریداران آن قرار گرفته است.

كاربر دیگری به نام جان گالت دورهام نیز حمله آمریكا به سوریه و عراق را نیز فاقد توجیه قانونی دانست و نوشت: آمریكا فقط زمانی می تواند به چنین اقدامی دست بزند كه شورای امنیت سازمان ملل و مقامات اصلی كشورهای دمشق و بغداد بخواهند برای دفاع از سوریه یا عراق در برابر كشور ثالث وارد عمل شود.

كاربر دیگری به نام 'دین بروكر' كه خود را یك نظامی بازنشسته معرفی كرده است، با طرح سوال اینكه آیا این بمب افكن ها واقعا قادر به حمل بمب های هوشمند هستند، كارآمدی این هواپیماها را برای مبارزه با داعش نیز زیر سئوال برد و نوشت: ابتدا اینكه آمریكا برای نیل به هدف اول خود می تواند از موشك های كروز، پهپادهای مدرن، هواپیماهای نوع ای-10 و یا سی-130 نیز به نحو مفیدتری استفاده كند.
وی افزود: حمله به تروریست های داعش با این بمب افكن ها نیز میسر نیست زیرا این دسته از گروه های تروریستی برخلاف روزهای اولیه شكل گیری كه در فضای باز و جمعی فعالیت می كردند، امروز مخفیانه و فقط به اهداف غیرنظامی حمله می كنند و لذا استفاده این این بمب افكن ها برای مقابله با سبك های مبارزاتی جدید آنها به هیچوجه توجیه نظامی و عقلی ندارد.

كاربر دیگری به نام تی دبیلو میلنر نیز نوشت: البته كه این هواپیماها جنبه نمایشی دارند تا نمادی از جنگ افروزی محافظه كاران آمریكا باشند تا پیش از تغییر یك رژیم در خاورمیانه بتوانند همچون زمان جنگ ویتنام با سبك 'بمباران فرشی' وارد یك جنگ هژمونیك فرسایشی علیه آن رژیم شوند.
وی خطاب به مقام های آمریكا از آنها خواست تا با مرور جنگ ویتنام و نتایج آن، از حوادث گذشته درس بگیرند و بار دیگر خطای نظامی مشابه را مرتكب نشوند.

بوئینگ استراتوفورترس معروف به 'ب-۵۲' به معنی بوئینگ ۵۲، هواپیمای جت بمب‌افكن دوربرد فروصوت از نوع بمب‌افكن راهبردی است كه در نیروی هوایی ایالات متحده از آن استفاده می‌شود.

این هواپیما كه برای حمل جنگ‌افزار هسته‌ای در دوره جنگ سرد برای ماموریت‌های تخریبی و اتمی ساخته شد.
بمب افكنی در كلاس سنگین وزن است كه می تواند انواع ماموریت ها را به انجام برساند و بدون شباهت به هیچ هواپیمای دیگر در سوخت‌گیری‌های مجدد در مسافت‌های زیاد، این هواپیما قادر است ۳۱،۷۰۰ كیلوگرم سلاح را با خود حمل كند.

این هواپیما قادر به پرواز در سرعت های بسیار بالا البته زیر سرعت صوت و در ارتفاع بالغ بر 50,000پا پرواز بوده و توانایی حمل بمب های هسته ای یا اتمی و همچنین معمولی را نیز دارد.

هواپیمای بی 52 برای مدت بیش از 35 سال تنها بمب افكن دارای سرنشین سنگین وزن ایالات متحده بوده است.
این بمب افكن همچنین قادر به پرتاب و شلیك بیشتر سلاح های موجود است به همین دلیل پیش بینی می شود پس از روزآمد كردن كلی تا سال 2045 نیز بكار گرفته شود.

اولین مدل هواپیمای بی 52 سال 1954، نخستین پرواز خود را انجام داده و مدل B آن نیز سال 1955 وارد خدمت ارتش آمریكا شد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 525996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =