حسام‌الدین آشنا مشاور رییس جمهوری کشورمان در یادداشتی در هفته‌نامه صدا به بررسی دلایل لغو سفر حسن روحانی به اتریش پرداخته است.

به گزارش خبرآنلاین وی در این یادداشت با انتقاد از برخی تحلیل‌های نادرست درباره لغو این سفر، تاکید کرده است که اظهارنظرها در این خصوص باید با آگاهی از چارچوب پروتکل‌هایی باشد که کشورها قبل و حین سفر باید رعایت کنند.

آشنا این را هم عنوان کرده است که لغو این سفر تاثیری بر روابط دوستانه دو کشور نخواهد داشت. مشروح اين يادداشت را در ادامه بخوانيد:

برخی با بزرگنمایی لغو سفر رییس‌جمهور به اتریش فرضیه های متعددی را در خصوص دلایل لغو سفر مطرح می‌کنند این در حالی است که دفتر ریاست جمهوری در اطلاعیه خود دلیل لغو سفر رییس جمهور به این کشور را مسائل امنیتی عنوان کرد. با این وجود برخی رسانه‌ها و اشخاص سیاسی تحلیل‌هایی را مطرح می کنند که چندان محلی برای طرح ندارد. حال آنکه اظهارنظر و تحلیل لغو سفر رییس جمهور یک کشور به کشور دیگر نیازمند آشنا بودن به فرآیند سفر و اقداماتی است که از سوی دو کشور صورت می‌گیرد. بنابراین هرگونه اظهارنظری باید در چارچوب آگاهی و آشنا بودن به پروتکل ها باشد که کشورها قبل و حین سفر آنها را رعایت می کنند.

تحقق موفق سفر خارجی رییس‌جمهور به یک کشور نیازمند وجود سه عامل است. اولین عامل مهم اهداف و شرایطی است که میهمان برای سفر در نظر گرفته است که قطعا در مذاکرات میان دو کشور این موضوع باید به خوبی در نظر گرفته شود. عامل دوم اهداف و شرایطی است که میزبان برای استقبال و پذیرش میهمان در نظر می‌گیرد که در این مورد نیز کشور میزبان باید شرایط مختلف به خصوص مسائل امنیتی را در سطح عالی اجرایی کند تا هیچ گونه مشکلی در این میان صورت نگیرد.

عامل سوم نیز که دارای اهمیت بسیار در نهایی شدن سفر است میزان توافقات دو طرف در خصوص اهداف و شرایط سفر میان میزبان و مهمان است که این مورد از اهمیت بیشتری نسبت به دو عامل اول برخوردار است. سفر دو روزه ریاست جمهوری کشورمان که در ماه جاری قرار بود صورت بگیرد و از چند ماه پیش برنامه ریزی شده بود به دلیل عدم موفقیت میزبان در جلب رضایت میهمان در آخرین لحظات سفر لغو شد.

مجموعه توافقاتی که در خصوص اهداف سفر مدنظر دو طرف بود کاملا موفقیت آمیز بود و دو طرف در اینباره اختلاف نظری با یکدیگر نداشتند. البته رایزنی ها تا آخرین لحظات ادامه داشت تا شرایط هیات ایران برای سفر تضمیمن شود اما متاسفانه تیم هماهنگ کننده سفر در طرف اتریشی نتونست توافقات و تضمیمن نهایی مورد قبول مهمان را فراهم آورد. تلاش آنان در فراهم کردن شرایط لازم برای استقبال از رییس جمهور ایران و ایجاد فضای مناسب برای موفقیت سفر به اندازه کافی موفقیت آمیز نبود. البته همان گونه که رییس جمهور اتریش تصریح کرد این مسااله تاثیری بر روابط دوستانه دو کشور نخواهد داشت.

امیدوار هستیم با انجام سفر در فرصت مناسب امکانات لازم گسترش روابط دیپلماتیک کشورمان و موفقیت های بیشتر برای توسعه روابط فراهم شود. انتظار جمهوری اسلامی ایران از همه کشورهای اروپایی رعایت استانداردهایی است که در سفر رییس جمهوری کشورمان به ایتالیا فرانسه و حتی در جریان سفر به ایالات متحده آمریکا برای شرکت در اجلاس سالاانه سازمان ملل متحد رعایت شد.

27216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 526029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    4 13
    چرا ایشون لباس روحانیت خود را کنار گذاشته اند؟
    • بی نام A1 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
      5 1
      اقای روحانی اگر مشاوران و مدیران و استاندارن و فرماندارن اصولگرا و احمدی نژادی دولت را تغییر ندهید بنده و خانواده هم به شما دیگر رای نخواهیم داد....
    • حسن IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
      5 0
      برای اینکه به آن بعنوان وسیله آب ونان نگاه نمیکنند