سیاست‌های ممیزی کتاب دولت یازدهم از زبان مدیر مربوطه / سلگی: تلاش کردیم سلیقه‌های شخصی به حداقل برسد

‌ایسنا نوشت: مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتاب‌خوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به وضعیت ممیزی، از برخی برنامه‌های این دفتر گفت.

محمد سلگی شامگاه 22 فروردین در جمع ناشران و فعالان صنعت چاپ و نشر استان کردستان، اظهار کرد: تا یک ماه آینده "توکن" (نرم‌افزار الکترونیک ثبت صدور مجوز کتاب) به تمامی ناشران تعلق خواهد گرفت.

او با بیان این‌که در بحث صدور مجوزهای نشر، آیین‌نامه‌ای تنظیم شده و در مرحله ابلاغ است، افزود: در این راستا بخشی از وظایف به خود استان‌ها واگذار شده که روند صدور مجوز را کوتاه می‌کند.

مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتاب‌خوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود تفویض صدور مجوز نشر را یکی دیگر از سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد در دوره جدید برشمرد و عنوان کرد: برای سال جاری به پنج استان تفویض صدور مجوز نشر داده می‌شود که در همین راستا می‌توان صدور مجوز کتاب‌های زبان کُردی را نیز به خود استان واگذار کرد.

او در ادامه کوتاه شدن روند صدور مجوزها را یکی دیگر از سیاست‌های دولت اعلام کرد و افزود: به طور میانگین سرعت بررسی و صدور مجوزها هم‌اکنون به کمتر از یک ماه کاهش یافته است.

سلگی یادآور شد: سال گذشته 83 هزار عنوان کتاب در کشور مجوز گرفته‌اند که حدود 17 هزار از آن‌ها در استان‌ها بوده است.

او با تاکید بر این‌که تلاش کرده‌اند در این زمینه سلیقه‌های شخصی به حداقل برسد، ادامه داد: کتاب‌هایی که غیرمجاز اعلام می‌شوند از دور خارج نخواهند شد و دوباره بررسی خواهند شد.

مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتاب‌خوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: شورای کتاب، کمیته تجدیدنظر، کمیته تخصصی هیات نظارت و هیات نظارت دوباره کتاب‌ها را بررسی خواهند کرد و تا بررسی‌ها تکمیل نشود هیچ کتابی از دور خارج نخواهد شد.

مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این جلسه در سخنانی اظهار کرد: گردش مالی صنعت چاپ در دنیا حدود 700 میلیارد دلار بوده و در ایران 30 هزار میلیارد تومان بوده است.

محمودرضا برازش توجه به اقتصاد فرهنگ را مسئله بسیار مهمی بیان کرد و افزود: استان کردستان پتانسیل انواع فعالیت‌های فرهنگی را دارد و آمادگی این را داریم که کارگاه‌های آموزشی را در این زمینه برای فعالان حوزه نشر استان برگزار کنیم.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 526103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =