ایسنا نوشت: جریان صدر اعلام کرد که در دولت حیدر العبادی مشارکت نخواهد کرد.

در حالی که نخست وزیر عراق اسامی نامزدهای اکثر فراکسیون‌های سیاسی برای تشکیل دولت جدید را دریافت کرد، جریان صدر اعلام کرد که در دولت حیدر العبادی مشارکت نخواهد کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، سعد الحدیثی، سخنگوی دفتر رسانه‌ای حیدر العبادی، نخست وزیر عراق گفت: حیدر العبادی اسامی نامزدهای بیشتر فراکسیون‌های سیاسی را دریافت کرده و به اجرای یک روند "مقایسه و تسویه حساب" برای انتخاب لیست جدید از بین اسامی که قبلا به پارلمان ارائه کرده و اسامی جدیدی که فراکسیون‌ها تقدیم کرده‌اند، خواهد پرداخت.

به گفته منابع، فراکسیون کردها و لیست الوطنیه به رهبری ایاد علاوی هنوز اسامی نامزدهای خود را ارائه نکرده‌اند.

همچنین جریان صدر ضمن اعلام استعفای سه وزیر خود از دولت کنونی اعلام کرده که در دولتی که براساس سهمیه‌بندی طایفه‌ای تشکیل می‌شود، مشارکت نخواهد کرد.

ولید ابراهیم، مدیر دفتر الجزیره در بغداد اعلام کرد: هنوز زود است که درباره پایان بحران صحبت کنیم بلکه مسائلی وجود دارد که نشان می‌دهد با اعلام کابینه جدید و به ویژه موضع جریان صدر بحران دیگری در راه است.

وی گفت: مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق تنها زمانی به تحصن خود پایان داد که نخست وزیر لیست کابینه جدید را ارائه کرد و گفت که از شخصیت‌های تکنوکرات هستند اما به گفته تحلیلگران امروز فراکسیون‌های سیاسی نامزدهای خود را اعلام کردند که این نشان می‌دهد یک دولت طایفه‌ای با روش جدید تشکیل می‌شود.

وی گفت: بیشتر تحلیلگران بر این باور هستند که مشکل نظام سیاسی در عراق این است که براساس سهمیه‌بندی طایفه‌ای تشکیل می‌شود.

اخیرا پس از تهدیدهای مکرر مقتدی صدر برای کشاندن حامیان خود به منطقه الخضراء بغداد و افزایش اعتراضات مردمی العبادی تصمیم به تغییر کابینه و تشکیل دولت جدید گرفت.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 526313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =