۰ نفر
۲۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۴

ایسنا نوشت:چند ماه پس از مصوبه شرکت راه‌آهن که براساس آن شرکت‌های ریلی تا حدی دست‌شان برای نرخ‌گذاری بلیت‌ها باز شد، حالا یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های سال‌های گذشته این صنعت در حال پیگیری است.

 پس از آنکه وزارت راه و شهرسازی مقدمات آزاد سازی قیمت بلیت هواپیما را فراهم کرد، نوبت به بلیت قطارها رسید تا با مصوبه‌ای جداگانه شرایطی جدید را در این حوزه به وجود بیاورد. براساس مصوبه‌ای که راه‌آهن‌ مطرح کرد شرکت‌ها می‌توانستند نرخ‌های مدنظر خود را در ایامی که تعداد مسافران پایین است کاهش داده و در ایام پیک در ازای نرخ‌های پایین آمده افزایش بها داشته باشند.

هرچند با توجه به کشش نسبتا پایین بازار بلیت قطار اجرایی کردن این توانایی برای بسیاری از شرکت‌های ریلی سخت بود، اما این امکان باعث شد حرکتی مهم در عرصه فروش بلیت قطار کلید بخورد.

در کنار این موضوع اما یک محور دیگر نیز در طول ماه‌های گذشته مدنظر شرکت راه‌آهن قرار داشته و آن بحث تعیین سقف قیمت بلیت برای هر شرکت براساس نظر مسافران و طبق کیفیت خدمات ارائه شده از سوی آن است.

با توجه به این‌که عمر برخی از واگن‌های مسافرتی کشور به بیش از چند دهه می‌رسد و بعضا در بعضی سفرها مسافران زیادی از کیفیت خدمات ارائه شده به خود رضایت ندارند، اجرایی شدن این موضوع می‌تواند هم به افزایش کیفیت خدمات و بالارفتن قدرت رقابت‌پذیری در این صنعت کمک کند و هم نرخ بلیت قطار را براساس نظر مردم و در ازای کیفیت خدمات ارائه شده تعیین کند.

موضوعی که مجید احمدی - مدیر کل دفتر مدیریت عملکرد شرکت راه‌آهن - از اجرایش خبر داده و گفته در طول ایام نوروز 20 هزار پرسش‌نامه در سطح شبکه ریلی در بین مردم توزیع شد که هدف اصلی از آن مشخص کردن نظر مسافران و تعیین سقف قیمت بلیت برای این شرکت‌ها بود.

براساس اعلام وی این پرسش‌نامه‌ها در نهایت به رتبه‌بندی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی کمک می‌کند و می‌تواند عملکرد این شرکت‌ها را برای شرکت راه‌آهن به شکل واضح‌تری مشخص کند. عملکردی که شاید در صورت امکان رصد آن بتواند در نهایت روی قیمت‌گذاری بلیت تاثیر‌گذار باشد.

 

22439

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 526699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    1 0
    خب، خدا رو شکر ظاهراً همیشه ایام پیکه