راه‌اندازی کتابخانه در قلب بافت سنتی زنجان

این روزها که جای کتاب‌ها را گوشی‌های هوشمند و فضای مجازی گرفته است، بسیاری از کسانی که در کاهش سرانه کتاب احساس مسئولیت می‌کنند به دنبال راه حلی برای ترغیب مردم به کتابخوانی هستند.

روزنامه همشهری زنجان نوشت: یکی از این مسئولان اداره کل امور کتابخانه‌هاست که برنامه‌های زیادی نظیر «راه اندازی ایستگاه مطالعه» در مکان‌های پررفت و آمد، «کتابت را جا بگذار» و «پویش مجازی» را در شهر راه اندازی کرده است. به تازگی هم باخبر شدیم که به همت مسئولان قرار است کتابخانه‌ای در بازار سنتی راه اندازی شود.

راه‌اندازی کتابخانه سنتی
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با اشاره به این‌که هم اکنون مشغول رایزنی با اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان هستیم تا کتابخانه‌ای در بازار سنتی زنجان دایر کنیم اظهار می‌کند: با توجه به زندگی ماشینی امروزی و دغدغه‌های موجود، بسیاری از مردم علاقه‌مند به مطالعه یا از داشتن کتاب‌های مفید محروم هستند یا این‌که وقت رفتن و عضو شدن در کتابخانه‌ را ندارند.
«امیرعلی نیک بخش» می‌افزاید: به همین دلیل وجود کتابخانه‌ای در نزدیکی محل کار، بسیاری از افراد را وا می‌دارد که به خوراک روح خود نیز اهمیت دهند و به مطالعه بپردازند. وی با بیان این‌که هم اکنون در حال بررسی مکانی برای راهاندازی کتابخانه در بافت تاریخی بازار سنتی هستیم، بیان می‌کند: در این کار شاید از مساجد موجود در بازار برای راه‌اندازی کتابخانه استفاده کنیم. در این باره منتظر اعلام نظر از سوی میراث فرهنگی هستیم. مدیرکل کتابخانه‌های عمومی از سنتی بودن این کتابخانه در زنجان می‌گوید و توضیح می‌دهد: این کتابخانه در یک بافت سنتی دایر می‌شود و قرار است به روش سنتی نیز اداره شود. به این ترتیب که کارمندان کتابخانه با پوشش سنتی ارائه خدمت خواهند کرد. نیک‌بخش ادامه می‌دهد: راه‌اندازی این کتابخانه سنتی علاوه بر ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی، کاری موثر در تبلیغ و شناساندن بازار سنتی زنجان نیز محسوب می‌شود. وی از اشتغال 1500 مغازه در بازار زنجان خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: در برخی از این مغازه‌ها بیش از یکی - دو نفر مشغول به کار هستند. بنابراین برخی از این افراد در مواقعی که از مشتری کمتری برخوردار هستند می‌توانند وقت خود را به مطالعه بگذرانند. مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان برای اوقات شلوغ مغازه‌داران نیز فکر خوبی کرده است و آن نیز کتاب گردی در بازار است، به طوری که چند نفر از اعضای کتابخانه سنتی بازار هر هفته به در دکان‌ها می‌روند و کتاب‌هایی را که مغازه‌داران هفته گذشته به امانت برده بودند از این افراد تحویل می‌گیرند و در صورت تمایل کتاب دیگری به آنها امانت می‌دهند. نیک بخش با اشاره به این‌که ما نباید هیچ فرصتی را برای مطالعه و همچنین فرهنگ سازی در این زمینه از دست بدهیم، می‌گوید: بسیاری از انسان‌ها تمایل به برقراری ارتباط یا داد و ستد با انسان‌هایی دارند که دارای کمالات و دانش بالایی باشند. مشتریانی که هنگام ورود به مغازه با فروشنده‌ای مواجه شوند که کتاب در دست دارد، تمایل بیشتری برای خرید و حتی صحبت با این افراد دارند. وی در مورد تاثیرات مثبت ایستگاه‌های مطالعه می‌گوید: این طرح موفق عمل کرد. قصد داریم طرح « کتابت را جا بگذار» را نیز اجرا کنیم.

کتابت را جا بگذار
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بیان می‌کند: طرح «کتابت را جا بگذار» با همکاری شهرداری زنجان در 10 نقطه از شهر اجرا می‌شود، به این گونه که اداره کل کتابخانه تعدادی کتاب را برای مطالعه در مکان انتخاب شده جا می‌دهد و از شهروندان می‌خواهد که این کتاب را مطالعه کنند و سپس به جای خود بازگردانند. نیک بخش ادامه می‌دهد: در طرح «کتابت را جا بگذار» شهروندان می‌توانند کتاب‌هایی را که دارند نیز در مکان مشخص شده برای مطالعه سایر شهروندان بگذارند. با توجه به این‌که برخی از افراد علاقه‌مند به مطالعه هزینه خرید کتاب را ندارند، در این طرح می‌توانند از کتاب‌های موجود بهره‌مند شوند. علاوه ‌بر این شهروندانی که دارای کتاب‌های کمیابی هستند می‌توانند کتاب‌های خود را در این محل برای مطالعه عموم قرار دهند.

سرانه کتاب در زنجان
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در مورد سرانه مطالعه اظهار می‌کند: میانگین آمار کشوری سرانه مطالعه کتاب 75 دقیقه در روز است در حالی طبق پژوهش‌های انجام شده این آمار در استان زنجان 93 دقیقه است.
وی بر این گفته که مطالعه تنها شامل خواندن کتاب نیست و خواندن هر چیز دیگری مانند، روزنامه، مجله و نوشته‌های موجود در فضای مجازی نیز مطالعه محسوب می‌شود، می‌افزاید: در عصر کنونی، فضای مجازی ابزاری برای مطالعه کتاب محسوب می‌شود، به طوری که با اجرای طرح «پویش مجازی کتاب» بسیاری از افراد به برخی از کتاب‌ها علاقه‌مند شده و به دنبال یافتن و مطالعه کتاب روانه کتابخانه‌ها یا کتاب‌فروشی‌ها شده‌اند. نیک بخش بیان می‌کند: افراد علاقه‌مند در طرح «پویش مجازی کتاب» می‌توانند با عضویت در کانال ketabclip@ کتاب‌‌های متعددی را برای مطالعه سایر اعضا معرفی کنند.

کتابخانه مرکزی؛ نیازمند اعتبار

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان تعداد کتابخانه‌های موجود در استان را 90 کتابخانه ذکر می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر 17 روستا نیز دارای کتابخانه شهری است. نیک بخش با بیان این‌که کتابخانه‌های روستایی در روستاهایی که تعداد افراد ساکن در آن بالای هزار نفر باشند احداث می‌شود، اعلام می‌کند: مردم روستا نشین استقبال بیشتری نسبت به مردم شهر نشین از کتاب دارند. برای مثال در یکی از روستاهایی که 1200 نفر ساکن آن هستند 600 نفر عضو کتابخانه‌ هستند. وی در مورد روند ساخت کتابخانه مرکزی زنجان می‌گوید: کتابخانه مرکزی با 17 هزار متر مساحت در حال حاضر دارای23 درصد پیشرفت است و با توجه به این‌که برای تکمیل این پروژه نیازمند به 25 میلیارد ریال اعتبار هستیم قصد جذب خیرینی برای مشارکت در این پروژه را داریم.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 528270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =