سفیر سابق کشورمان معتقد است که ما می توانستیم با تیم باراک اوباما بسیاری از مسائل مان را حل کنیم و به نتایج خوب برسیم.

زهره نوروزپور: انتخابات درون حزبی آمریکا تا ساعتی دیگر در نیویورک برگزار می شود؛ لحظه ای که قرار است مشخص شود آیا خانم کلینتون نامزد اصلی دموکرات ها خواهد شد یا خیر؟ محسن روحی صفت سفیر سابق مکزیک در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین می گوید: « در حال حاضر شانس خانم کلینتون به سندرز و باقی کاندیدها بیشتر است. همانطور که ما در مناظره این دو کاندید دموکرات در نیویورک مشاهده کردیم، آرای خانم کلینتون در نظر سنجی نسبت به سندرز بالاتر آمد. کلینتون هم از حمایت سرمایه داران امریکا برخوردار است و هم اینکه زمانی بانوی اول آمریکا بوده است که این نکته برای آمریکایی ها یک امتیاز مثبت است.

سفیر پیشین کشورمان می گوید:
امکان پیروزی خانم کلینتون بر آقای سندرز بیشتر است، سنردز با توجه به ایده های جدیدی که مطرح می کند به مزاج گردانندگان ایالات متحده خوش نمی آید چرا که آنها آمریکا را می گردانند یعنی همان شرکت های خصوصی، وال استریت، بانک ها و بیمه ها که نه تنها خیلی موافق بالا آمدن سندرز نیستند بلکه به جد می گویم صد در صد مخالف او هستند. چون بحث سوسیالیسم را در مهد کاپیتالیزم مطرح می کند، یادمان باشد که آمریکا مهد کاپیتالیزم سرمایه داری دنیاست.»

مشروح گفتگو را از نظر می گذرانید:


چرا نتیجه انتخابات در نیویورک برای دموکرات ها مهم است؟

نیوریورک به نوعی پایتخت آمریکا محسوب می شود، مرکز تجارت و سیاست یا به نوعی پایتخت مالی ایالات متحده نام برده می شود، جمعیت بسیار بالای این ایالت همیشه مد نظر سیاست مداران بوده است، لذا پیروزی در آنجا بسیار مهم است. خانم کلینتون از قبل از انتخابات درون حزبی در این ایالت امیدوار بود که پیروز می شود چرا که در گذشته سناتور آنجا بوده است.

سندرز هم تصورش بر این بود که در نیویورک آرای مناسبی به دست می آورد. نیویورک پشتوانه انتخابات اصلی است و این دو نفر دست به هر اقدامی تا به حال زده اند که این انتخابات را برنده شوند. همانطور که در مناظره نفسگیر کلینتون و سندرز در نیویورک مشاهده کردیم و نتیجه نظر سنجی آن پیروزی خانم کلینتون بود، این مناظره سخت ترین مناظره در طول تبلیغات انتخاباتی نامزدهای آمریکا بود. اما باز هم تاکید می کنم از حالا نمی شود پیش بینی کرد که کدام یک بالا می رود اما قویا کلینتون شانس بهتری دارد. و کاندید اصلی دموکرات ها خواهد شد.


ارزیابی شما از موضع آنها علیه ایران چیست؟

حرفای انتخاباتی آنها تنها برای رأی مردم است.  نمی تواند برای آینده سیاسی این اشخاص ملاک باشد، اما مقداری تعهد آور است،  در حال حاضر جو انتخاباتی به گونه ای شده است که هر دو گروه در حمله و لفاظی علیه ایران مسابقه گذاشته اند! به هر حال برای اینکه رأی لابی یهودی را از دست ندهند و بتوانند از این موضوع نهایت استفاده را داشته باشند. ما باید روشمان با آمریکایی ها فرق می کرد. زمینه ایی برای آنها فراهم می کردیم که آنها جسورانه به ما حمله نکنند.

مثلاً درباره برجام جمهوری خواهان نسبت به دمکوراتها موضع سخت تری دارند. اینکه می گویند برجام را پاره می کنیم! گزافه گویی بیش نیست! چرا که از لحاظ بین المللی این کار با مشکلات خودش مواجه است و شدنی نیست. اما اگر آنها در قدرت قرار بگیرند و آن کار را انجام بدهند برای آنها هزینه و تعهد آور می شود و باید پاسخگوی جامعه بین الملل باشند. لذا ممکن است بعد از روی کار آمدن برای ما بسیار سخت بگیرند.

 برای ما چه جمهوریخواه چه دموکرات چندان توفیری در فضای سیاسی فعلی ندارد چرا که ما می توانستیم با تیم باراک اوباما مسائل را حل کنیم تا اینکه اینها روی کار بیایند و شرایط منطقه و بین المللی را برای ما سخت تر کنند و این اشتباهی بود که ما طی چند سال گذشته در قبال دولت آمریکا انجام دادیم در صورتی که می توانستیم مشکلات را با این رئیس جمهوری فعلی حل کنیم.

در خصوص سیاستهای منطقه ای چه طور؟

دیدگاه جمهوریخواهان با دموکرات ها در خصوص منطقه متفاوت است. در میان جمهوریخواهان شانس ترامپ بیشتر است. این کاندیدای جمهوری خواه اگر پیروز شود و در نظر داشته باشیم که ضد اسلام و مسلمان است، مساله خاورمیانه را به وضع دیگری اداره می کند. و احتمال اینکه منطقه به هم بریزد بسیار زیاد است.

ترامپ نسبت به منطقه تعهد شدیدی دارد؛ تعهدی افراطی که بسیار خطرناک است؛ او اعلام و تاکید می کند بر این که هیچوقت علیرغم اینکه آمریکا پشت اسرائیل بوده اما باز هم حمایت ویژه ای از رژیم صهیونیستی دارد حمایتی که بوی خطر می دهد او می گوید: دست از حمایت اسرائیل بر نمی داریم، در قبال دشمنان می ایستیم، به عربستان بمب اتم می دهیم! به هرحال اوضاع خاورمیانه و منطقه مانند گذشته نیست بسیار آشفته تر از زمانی است که بوش به عراق و افغانستان حمله کرد. به نظرم مسائل مختلف منطقه ای از جمله داعش، فلسطین، سوریه و یمن همه و همه اینها در نهایت به کجا خواهد رسید به شدت به آمدن ترامپ بستگی دارد و رسیدن او به قدرت در منطقه بی تاثیر نخواهد بود.

پیش بینی شما از انتخابات آمریکا؟ شانس کدام یک از هر دو حزب برای پیروزی بیشتر است؟

در تاریخ آمریکا سابقه نداشته است که وضعیت انتخاباتی ایالات متحده برای هر دو جناح تا این حد پیچیده و سخت باشد. در یک طرف ترامپ از حزب جمهورخواهان بالاتر است در حالی که آدم های کلیدی جمهوریخواهان هم موافق ایشان نیستند ولی واقعیت این است که او در حال حاضر رآی می آورد و هر روز هم به تعدا آرای وی اضافه می شود.

در حالی که دیدگاههای خاص او بسیار خطرناک است و بوی جنگ طلبی می دهد، شیرازه روابطش با کشورهای دیگر خوشایند نیست یا می توان گفت متعادل نیست. خود جمهوری خواهان یکی از مخالفان اصلی ترامپ هستند. اینها نفر دوم آقای کروز را ترجیح می دهند و مایل هستند او کاندید اصلی جمهوریخوان شود. وضعیت ترامپ خبر از شانس بالای او برای پیروزی می دهد اما افکار افراطی او حتی محافل سیاسی آمریکا چه دموکرات چه جمهورخواه را نگران کرده است چرا که او رسما دشمنی خود را با مسلمانان اعلام کرده است.

فارغ از مسلمان اروپا و آمریکا، در منطقه همه مسلمان هستند با کشورهای منطقه قرار است چه سیاستی در پیش بگیرد؟ خب این کاملا مشخص است که به راحتی رئیس جمهورهای قبلی آمریکا نمی تواند با کشورهای منطقه ارتباط خوبی برقرار کند و مشکل آن با کشور ما به اضافه اسلامی بودن، مساله برجام و سیاست جمهوری اسلامی ایران با اسرائیل هم است که باعث شده است این کاندیدای افراطی بسیار با ما زوایه پیدا کند.

وضعیت در جناح دمکراتها را چگونه ارزیابی می کنید؟

دموکرات هم همین وضع را دارند. با توجه به سوابقی که ما با آنها داریم و با در نظر گرفتن نسبت روابط اینها با اسرائیل و مواضع ما با اسرائیل لذا پیش بینی اینکه آینده چه می شود ، سخت و پیچیده است. من امیدوارم سندرز کاندید اصلی دموکراتها شود که بسیار بعید است چرا که با پیروزی او شاکله امریکا به هم می ریزد، ظاهرا حضور سندرز و سیاست های او برای منطقه بهتر است و حتی ممکن است مردم خاورمیانه کمی احساس آرامش داشته باشند.

سندرز سوسیالیست است، با وال استریت، بیمه، بانک و نظام سرمایه داری آمریکا بسیار مخالف است، شاکله امریکا اینها هستند، در حالی با سرمایه داری مخالف است که 90 درصد سرمایه دست گروهی خاص است، تنها چند درصد ناچیز آن دست عوام است. قابل پیش بینی نیست که سندرز کاندید اصلی شود یا کلینتون چرا که سندرز اگر برنده هم شود ممکن است به نحوی حذف شود یک نوع حذف اجباری از طریق لابی، چه حذف فیزیکی چه غیر فیزیکی. لذا پیش بینی اینکه واقعا کدام یک کاندید اصلی دموکرات ها می شودند بسیار سخت خواهد بود.

با توجه به فرضیه چرخش قدرت میان دو جناح اگر جمهوری خواهان پیروز شوند آینده منطقه را چه طور پیش بینی می کنید؟

 آینده خاورمیانه خیلی تغییر خواهد کرد. به نظر می رسد که دموکراتها دنبال تثبیت منطقه باشند که خیلی به هم نریزد اما تغییراتی محسوس به آن دهند. اما از طرفی آقای ترامپ از جنگ و تغییرات دی کربنه خاورمیانه صحبت می کند.

اینها همه پیش بینی است به معنای انجام آن نیست، صحبت های ترامپ صحبت هایی است که در مبارزات انتخاباتی آمریکا سابقه نداشته است، آمریکا با دو کشور همسایه است، یکی مکزیک و دیگری کانادا، تعداد امریکایی تبارها در این دو کشور بالا است. در قبال اینها نمی شود اینگونه موضع گرفت! کسانی که دوره های قبل برای ریاست جمهوری کاندید بودند، همیشه سعی آنها بر این بود که رای خودشان را در قبال اینها حفظ کنند، اما ترامپ با جسارت هرچه تمام تر مقابل آنها موضع گرفت! 

ترامپ در مقابل مسلمانان هم موضع تندی دارد! اینها همه خطرناک است، از این گذشته او در یکی از سخنرانی های خود گفت: «هزینه ای که امریکا در کشورهای منطقه می پردازد، رهبران آنها باید این هزینه را پرداخت کنند، اگر ما محافظ شما در منطقه هستیم اعراب باید هزینه آن را بدهند! آنها پولدار هستند!» اینها همه مسائل جدیدی است که در تاریخ انتخابات آمریکا مطرح شده است، اوضاع فعلی منطقه کشش جنگی تازه را ندارد، اما جمهوریخواهان پشت سیاست تسلیحاتی آمریکا هستند، همیشه از جنگ سود برده اند، این بعید نیست که جنگ تازه ای را راه بیندازند و با آمدن ترامپ ممکن است شاهد جنگ تازه ای در منطقه باشیم که دور از انتظار نیست.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 528396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    درست میگه.شاید نشه صد در صد مشکلاتو با امریکا حل کرد ولی میشد مشکلاتو کمتر کرد.اگه جنگ بشه این ما مردم و سرزمینمونه که ضرر میکنیم.دستمون به کشورشون که نمیرسه.یه خط روی سرزمین امریکا نمیتونیم بندازیم.ادما و سربازاش یه بحث دیگه ست.سرزمین و کشورش از ما دورن
    • بی نام A1 ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
      17 68
      خوب حالا یکی نیست بگه بابا، آمریکا از اونور دنیا میاد اینجا چی میخواد ؟؟؟
    • میلاد حمیدی IR ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
      نباید ترسو بود. آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بنکد
  • علی رضا A1 ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    شما نگران نباش ، هیچ اتفاقی نمیفته هیچ ، بهترم میشه اوباما مارموزترین رئیس جمهوری بود که تا حالا دیدم .
    • بی نام A1 ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
      توهم زدی داداش
    • بی نام A1 ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
      19 57
      دموکرات ها مارمولک تر و حقه باز تر از جمهوری خوهان هستند
    • abtin A1 ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
      27 24
      اوباما انگلیسی گونه رفتار میکنه و بدون جنگ و هزینه برای خود اسلحه میفروشه
    • بی نام A1 ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
      58 5
      امثال شما قبلا هم هر حرفی به ملک فهد میزدن و با اومدن ملک سلمان فهمیدند البته امیدوارم که فهمیده باشند که چقدر ملک فهد اهل مدارا و ضد افراطی بود و تحلیل اشتباه همین دوستان مانع از گسترش روابط ایران و عربستان در مان ملک فهد شد و حالا به درد بی درمان ملک سلمان دچار شدیم در مورد اوباما هم همینطور هست ، الان بدترین آدم روی زمینه ولی وقتی بره متوجه میشید که چقدر در مورد ایران خوب رفتار کرد
  • بی نام RO ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    158 7
    شما درست میگی ولی مشکل اینه که ما نیخواهیم مسایلمون رو با امریکا حل کنیم والا اوباما با وجود مخالفت جمهریخواهان با کوبا رابطه دیپلماتیک برقرار کرد
    • بی نام RO ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
      147 8
      ما نمیخواهیم،مردم نمیخوان،مردم از آمریکا بدشون میاد،مردم از حل مشکلات اقتصادی بدشون میاد،مردم از اومدن هیاتهای تجاری اروپایی به وحشت میافتن و.....البته تعریف ما و مردم نکته مهمی هست
  • بی نام IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    متاسفانه ربطی نداره چه کسی رئیس جمهور امریکا بشه چون مشکل از خودمونه و هر کی بیاد یه عیبی روش میذاریم حالا این همه فرصت رو از دست دادیم ترامپ میاد که دیگه رحمی نداره و اگه بیاد باید کارمندان بیخیال حقوق ماهانه بشن چون نفتی دیگه فروخته نمیشه
  • بی نام IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    حق با شما است اما کسانی در ایران ترامپ را حتی به برنی سندرز صلح طلب ترجیح میدن. اینها هویت خود رو بر اساس دشمنی با یک شیطان بزرگ غربی تعریف کرده اند و مایل نیستند ببینند آمریکا حتی یک قدم از جایگاه شیطان بزرگی عقب بنشیند. آنها به یک شیطان بزرگ نیاز دارند.
    • بی نام IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
      35 4
      احسنت و افرین برشما
    • بی نام ES ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
      32 2
      حرف درستی گفتی
  • محمد US ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    21 4
    انتخابات امشب در نيويورك بسيار مهمه واسه سندرز. اگه اون بتونه ايالت بسيار مهم نيويورك رو ببره هر چند با درصد ناچيز تاثير رواني خوبي بر ايالت هاي مهم نيوجرسي كاليفرنيا خواهد گذاشت. شك نكنيد ترامپ علي رغم ميل همه جهانيان به جز طرفداراش امشب مقتدر اول خواهد شد و كروز شكست سختي خواهد خورد.اگه سندرز معجزه كنه و كلينتون رو شكست بده دو ضلعي ترامپسندرز مي تونه به مثلث سندرزترامپبلومبرگشهردار سابق نيويورك تبديل شه و كار سندرز رو سخت كنهبه هر حال من معتقدم اگه برجام به موفقيت رسيد فقط به خاطر باراك اوباما بود.اي كاش اوباما 8 سال ديگه مي موند.اي كاش........
  • بی نام IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    35 10
    اتفاقا ترامپ دقیقا همون کسی است که لیاقتش رو داریم چون اوباما میخواست دست بدهد در سازمان ملل هیاهو و جنجال کردیم حالا ترامپ امیدوارم بیاد تا قدر بدانید. من از ترامپ حمایت میکنم دمش هم گرم. این باعث میشه اگه 50 سال دیگه ادم خوبه اومد قدر بدانید.
  • بی نام A1 ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    23 3
    تصوّر غلطى از سياست ورزى در كشور ما نهادينه شده و به خطا تصوّر ميكنيم سياست موفق و قاطعيت سياسى يعنى اينكه يك سخن و يا يك نوع موضعگيرى را نزديك به چهل سال دائماً و عيناً تكرار كنيم. عليرغم اختلافات مبنايى كه به لحاظ فكرى و سياسى با تفكرات و ديدگاه هاى سياسى ولاديمير لنين رهبر انقلاب سرخ شوروى دارم ولى به همه سياسيون ايرانى پيشنهاد ميكنم جزوه " يك گام به پيش دو گام به پس و دو تاكتيك در انقلابات دمكراتيك" را مطالعه نمايند تا بيش از پيش درك نماييم " اوباما " چه فرصت و ظرفيت مناسبى براى پيشبرد مواضع و منافع كشورمان در عرصه هاى منطقه اى و بين المللى و منزوى كردن دشمنانمان بوده كه " راحت " از كنارش گذشتيم...
  • بی نام A1 ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    33 1
    شاید خیلی جالب باشه که همین برنی سندرز که گفته شد برای ایران و مسلمانان خاورمیانه بهترین گزینه است در واقع ایشان از جامعه یهودیان آمریکا هستند.
  • بی نام IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    27 5
    درکل اوبا وجان کری آدمهای مثبت وخوبی بودندوساستمداران مانتونستندازاین فرصت طلایی به نفع ملت ومنافع ملی استفاده کنندوروزی پشیمان خواهندشدودیگه سودی نداره چون آدمهای منطقی بودند
  • بی نام GB ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    11 25
    آمریکاییها هم چموشن
  • ali A1 ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    9 84
    شاید دستمون به امریکا نرسه ولی مطمن باشید دستمون به اربابش اسرایل میرسه کافیه یه غلطی از امریکایی ها سر بزنه تا اسرایل رو محو کنیم
  • بی نام IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    23 2
    حالا این اشتباه رو کی مرتکب شد من و شما و سپو محلمون که نبودیم ما الان بیست وشش هفت سالیه مشغول فرصت سوزی هستیم
  • بی نام A1 ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    19 1
    بیش از ترامپ باید از کروز ترسید. ترامپ پوپولیست و ضمنا تاجره. این یعنی خالی‌بندی و بده بستان رو خوب بلده. با اینجور آدمی خوب می‌شه کنار اومد. ضمن اینکه دوروبرش هم از متحدین تمام و کمال خالی‌تر خواهد بود. اما کروز قضیه‌اش فرق می‌کنه.
  • کمال A1 ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    14 12
    طرفدار ترامپ هستم
  • رضا A1 ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    7 35
    دیگه دولت محترم روحانی چه باید برای امریکا می کرد که نکرد... اولا تمام کری خوانی های نامزدهای امریکایی چندان مهم نیست و سروصدایی بیش نیست نهایت دشمنی آنها در حد اوباما خواهد بود دوما از این تحلیل بوی رعب و وادادگی می آید ... شما هرکاری بکنید... آمریکا هم کار و سیاست کلان خود را دارد و کاری به حرفهای ریز و درشت ما ندارد ... نمی دانم چه جور باید به گستاخی امریکایی ها پی برد که هروقت نرمش نشان دادیم آنها بیشتر به سمت ما هجوم آوردند..
  • بدون نام ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    23 5
    فراموش نكنيد كه اوباما به رهبر هم نامه نوشت.
  • بی نام A1 ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    9 46
    مرگ بر آمریکا
    • لیلا IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
      4 3
      اشتباهی مثبت دادم
  • بی نام IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    9 8
    درسته ترامپ تو مواضع بین المللی تندرو است ولی باقی عقایدش در مورد اشتغال،عدالت و... مواضع خوبی واسه کشورش داره واسه همین امکان رای آوری زیاد داره.ایشون طرفدار ازدواج سنتی،مخالف همجنس بازی و سقط جنین،مخالف مصرف مواد مخدر و... اسا
  • بی نام A1 ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    7 28
    دوست عزیز این ساده لوحی است که ما مشکلاتمان را با اوباما حل می کردیم ببین کلینتون زمینه حمله به عراق رو برای دولت بوش یاغی هموار کرد همیشه یادت باشه آوز ... از دور خوش تر است وگرنه همه سرو ته یک کرباسن.
  • علی IR ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    11 42
    ما رو از جنگ نترسون این دیگه از بوش بد تر نیست که
  • حمید A1 ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    12 45
    اولا"ایمانتان ضعیف است که ازمکرشیطان هراسداریدواله خیرالماکریندوما"گیریم پیشبینی شمادرست باشدآیاانتشارآنهم درست است؟
  • بی نام A1 ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    0 4
    عمرا ترامپ رای بیاره بدلیل سن بالا و این مسخره بازی هایی که در میاره بدون شک اگر جمهوری خواه باشه کسی نیست جز تد کروز