۰ نفر
۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴
 یک پنجم مساجد خراسان جنوبی میزبان معتکفان

مهر نوشت ، ۲۳۵ مسجد خراسان جنوبی امسال با حضور بیش از ۱۸ هزار معتکف شاهد رشد چشمگیر حضور مردم و به ویژه جوانان در مراسم معنوی اعتکاف است.

اینجا ساعت‌ها فقط لحظه‌اند و لحظه‌ها کم! می‌خواهم در این سه روز آسمانی حصاری بسازم بین خود و آنچه غیر از خداست، خدایا آمده‌ام تا بندگی کنم. آمده‌ام تا هوای نفسانی‌ام را در پیشگاهت قربانی کرده و دست نیاز به سوی تو دراز کنم. آمده‌ام تا در خلوتگه سه روزه‌ام کوله بار گناهانم را تکانی داده و اندکی نیز  از آن بکاهم.

دوست دارم این سه روز سکوت کنم، مثل سکوت‌هایی که از جنس فریادند. اما پا به این حریم مهربانی که گذاشتم دریافتم که سکوت معنای تازه‌تری دارد، سکوت یعنی ناتوانی از آنچه گفتن. آمده‌ام تا سه روز را هوای سالم تنفس کنم.

این زمزمه‌های دختری ۱۷ ساله است که برای اولین بار برای مراسم اعتکاف به مسجد رفته است.

اعتکاف فرصتی سه روزه برای توبه نیازمندان است

چادر سفید رنگ با حاشیه‌ای گل کاری شده بر سر دارد. دانه‌های تسبیحش یکی یکی از لابه‌لای انگشتانش رد شده و چیزی بر زبان تکرار می‌کند.

سمیه بارانی در حالی که نگاهش را به قبله دوخته است در گفت و گو با خبرنگار ما ، می‌گوید: آمده‌ام تا سند بندگی‌ام امضا شود.

وی با  اشاره به جمعیت داخل مسجد، بیان می‌کند: اینجا همه برای بندگی آمده‌اند تا باری دیگر با خدای خود عهدی یک ساله ببندند.

بارانی با بیان اینکه اعتکاف فرصتی سه روزه برای توبه نیازمندان است، می‌افزاید: من نیز امسال برای اولین بار برای این مراسم معنوی آمده‌ام تا دست نیاز و توبه به سوی خدا دراز کنم.

قطره اشکش را با پشت دست می‌زداید و می‌گوید: خوشا به حال کسانی که در این سفر سه روزه‌ خود کلید حل مشکلاتشان را گرفته و مورد عنایت خداوند قرار می‌گیرند.

برای مهمانی خداوند آمده‌ام

نگاهی به جمعیت می‌اندازم و نگاهی به خودم اشک‌هایم سرازیر می‌شود، به راستی که چه نیکو گفته‌اند زیارت، لیاقت می‌خواهد. اشک‌های بی ریای مادری مرا به سمتش می‌کشاند.

حلیمه محمدی در گفت و گو با خبرنگار ما، می‌گوید: مهمان عزیز و حبیب خداست و من امروز به مهمانی خدا آمده‌ام.

دست‌هایش را به اسمان دراز کرده و گویی با معبود خویش نجوایی می‌کند و می‌گوید: دل نشین تر از مهمانی تو چیست که در هر مهمانی، صاحب خانه خود مهمان سفره توست.

حرفایش برایم نامفهوم و پیچیده است... چه زیبا با خالقش سخن می‌گوید. سرش را به سمتم بر می‌گرداند و با لبخند شیرینش، می‌افزاید: این تنها سفره‌ای است که در آن صاحب خانه، به راستی صاحب خانه است و دستش در بخشش نیز گشوده است.

محمدی ادامه می‌دهد: با هزاران امید به مهمانی خدا آمده‌ام و امیدوارم دعاهایم مورد قبول درگاهش باشد.

اعتکاف حریم خصوصی معتکف و خداوند است

حکیمه رحمتی دیگر مخاطبی است که به گفت و گو با خبر نگار ما می‌پردازد و می‌گوید: برای سومین سال است که به اعتکاف آمده و امیدوارم تا آخرین لحظات زندگی‌ام بتوانم در این مراسم شرکت کنم.

وی با بیان اینکه اعتکاف  پلی برای رهایی از مرداب سنگین گناهان است، می‌گوید: همچنین این مراسم تمرین و فرصتی برای خودسازی دوباره انسان‌هاست.

رحمتی در بیان احساسش ابراز خرسندی می‌کند و می‌افزاید: آمده‌ام تا باری دیگر همانند سال‌های گذشته توبه کنم، امید است که مورد مغفرت و لطف خداوند قرار بگیرم.

وی با اشاره به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، لبخند تلخی بر لب می زند و می‌گوید: امروزه جوانان چندین ساعت به صفحه گوشی و اینترنت خیره شده و در فضاهای مختلفی مشغول گفت و گو هستند.

رحمتی ادامه می‌دهد: اعتکاف هم حریم خصوصی من و خداوند است که از نگاه‌های آلوده در امان است.

وی ادامه می‌دهد: امیدوارم در گفت و گوی سه روزه با خدای خویش بتوانم فضایی معنوی برای خود ایجاد کنم به گونه‌ای که سال‌ها برایم ماندگار باشد.

بیش از ۱۸ هزار معتکف به مهمانی خدا رفته‌اند

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت، اعتکاف را فرصتی برای خودسازی و بیعت با خداوند دانست و گفت: در سال جاری بیش از ۱۸ هزار نفر برای اعتکاف به مساجد خراسان جنوبی رفته‌اند.

حجت الاسلام لطفیان با بیان اینکه مراسم اعتکاف در ۲۳۵ مسجد در حال برگزاری است، افزود: جای بسی خرسندی است که هرساله به دنبال استقبال گسترده مردم، به تعداد مساجد نیز افزوده می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت اعتکاف، اظهار کرد: اعتکاف معجون عبادت‌هاست چرا که مخلوطی از چند عبادت مانند نماز، روزه، جهاد و امربه معروف و نهی از منکر است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: زمانی که انسان سه روز در خانه خدا مشغول عبادت است و از دنیا روی برمی گرداند، شیرینی عبادت‌های دیگر را نیز می‌چشد.

حجت الاسلام لطفیان اظهار کرد: همچنین شرکت در اعتکاف، افزون بران که ورود به عرصه جهاد با نفس است، روحیه معنوی و توجه به ارزش‌های الهی را در همگان تقویت می‌کند.

آری  اعتکاف فرصتی برای خود ساختن است و مردم خراسان جنوبی باری دیگر برای سفری سه روزه در مساجد استان حاضر شده تا روح و روانشان را از آلاینده‌های دنیا جدا کنند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 529931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =