۰ نفر
۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۵

خراسان نوشت ، سال گذشته 9 کارگاه تولیدی با 154 نیرو در نهبندان تعطیل شد.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی نهبندان در گفت وگو با «خراسان جنوبی» با بیان این مطلب گفت: آمار موثقی از تعداد کارگران این شهرستان نداریم اما در بازرسی هایی که از کارگاه ها و واحدهای تولیدی نهبندان انجام شد 2 هزار و 300 کارگر مشغول به کار شناسایی شدند.
«محمدی» اعتبار مصوب این شهرستان در سال گذشته برای ایجاد اشتغال را 567 میلیون تومان اعلام کرد و افزود: از این مبلغ 360 میلیون تومان ابلاغ و 237 میلیون تومان به متقاضیان پرداخت شد و برای سهم 10 میلیون تومانی فرهنگ و ارشاد اسلامی نهبندان اقدامی انجام نشده است.
وی با بیان این که تمام دستگاه های اجرایی متقاضی در نوبت پرداخت تسهیلات اشتغالزایی هستند، ادامه داد: بانک های عامل پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی در این شهرستان، ملی و تجارت است که بانک تجارت از منابع دراختیار برای پرداخت وام های مشاغل خانگی تاکنون یک پنجم آن را ابلاغ کرده و ضروری است هرچه زودتر بقیه منابع هم ابلاغ شود تا متقاضیان در نوبت پرداخت از این تسهیلات بهره مند شوند.
ایجاد اشتغال بیشتر از تعهد
به گفته وی، تعهد اشتغال نهبندان در سال گذشته 852 نفر بود که 937 نفر یعنی معادل 109 درصد محقق شده است.
وی با اشاره به نرخ بیکاری 9.2 درصدی نهبندان عنوان کرد: در این شاخص نهبندان بعد از طبس رتبه دوم استان را دارد و این درحالی است که نرخ بیکاری استان بیش از 8 درصد است.
نبود زیرساخت
وی دلیل بالا بودن نرخ بیکاری این شهرستان را نبود مشوق ها برای سرمایه گذاران مانند بخشودگی های مالیاتی و بیمه ای و کم و ناچیز بودن تسهیلات ارزان قیمت عنوان و اضافه کرد: خام فروشی مواد معدنی به ویژه سنگ هایی مانند گرانیت و...، صنایع دستی و محصولات کشاورزی منطقه از قبیل پسته، زیتون، خرما و... هم از دیگر دلایل بالا بودن نرخ بیکاری در نهبندان است و در این شرایط باید صنایع تبدیلی و فرآوری تمام موادی که در این شهرستان به صورت خام به فروش می رسد، ایجاد شود.
وی فراهم نبودن زیرساخت های لازم برای ایجاد واحدهای تولیدی و فرآوری مانند راه، برق و... و شروع به فعالیت نکردن مرکز رشد واحدهای فناور نهبندان به طور رسمی را از دیگر تنگناها دراین زمینه برشمرد.
نرخ پایین مشارکت اقتصادی
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی نهبندان با اشاره به پایین بودن نرخ مشارکت اقتصادی در این شهرستان گفت: علت پایین بودن نرخ مشارکت اقتصادی در نهبندان متاثر از تنگناهایی است که در این شهرستان برای ایجاد اشتغال وجود دارد.
«محمدی» در ادامه با بیان این که در حوزه تعاون، نهبندان 146 تعاونی دارد گفت: از این تعداد 80 تعاونی فعال است که سرمایه اولیه آن یک میلیارد و 278 میلیون تومان و سرمایه فعلی آن ها یک میلیارد و 526 میلیون تومان است.
وی افزود: این تعاونی در ابتدا 6 هزار و 495 عضو داشت که درحال حاضر به 60 هزار و112 نفر افزایش یافته است.
انحلال 12 تعاونی
به گفته وی، سال گذشته 7 تعاونی در حوزه های کشاورزی، دامپروری، معدنی و خدمات دراین شهرستان با سرمایه ثبتی 133 میلیون تومان، جذب 102 عضو و ایجاد فرصت شغلی برای 90 نفر تاسیس شد، به علاوه در حال حاضر 8 تعاونی با حوزه فعالیت در بخش های بانوان، تولیدی، روستایی ، خدماتی، دانش بنیان و... در این شهرستان متقاضی راه اندازی است.
وی از وجود 3 تعاونی مرزنشینان در نهبندان خبر داد و گفت: یکی از این تعاونی ها در سال گذشته بین 16 هزار و700 نفر از اعضای خود اقلامی مانند برنج توزیع کرد، همچنین یک تعاونی مرزنشینان هم که 11 هزار عضو دارد به اعضای خود وجه نقد پرداخت می کند.
به گفته وی، سال گذشته در این شهرستان 12 تعاونی غیر فعال منحل شد که 5 تعاونی در حوزه مسکن بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 530210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =