ایسنا نوشت: بعد از عباس شیبانی، مسن‌ترین عضو شورای شهر است، حدود 17 سال از زمان تشکیل شوراها می‌گذرد و «مهدی چمران» در دو سوم کل عمر شوراها، نماینده منتخب مردم پایتخت بوده است.

او که در سال 1320 شمسی در تهران متولد شده، به واسطه تحصیلاتش، در امور شهرسازی صاحب‌نظر است. در کنار سوابق اجرایی و اجتماعی گوناگونی خود ریاست بر سه دوره شورای شهر تهران و همچنین، ریاست شورای عالی استان‌ها را در کارنامه دارد.

مهدی چمران، بارها در طول مصاحبه‌اش عنوان کرده که از اظهارنظر در مورد سخنان چالش‌برانگیز دیگر مسوولان پرهیز دارد چراکه بیشتر به دنبال یافتن کلیدهای تفاهم برای حل مشکلات شوراها با شهرداری، دولت، مجلس و دیگر نهادهای قانونی کشور است و حالا در آستانه 17 سالگی شورای شهر در اتاق چمران در طبقه ششم شورای شهر، پای صحبت‌های وی نشسته‌ایم تا پاسخ سوالات خود را بشنویم. او هم از راه دراز شوراهای شهر برای اثبات خود گفت؛ از تبعیض رسانه‌ها گلایه کرد. صبرش در مقابل سخنان و کنایه‌های دیگران را یادآور شد و درمورد حسابرسی و شکایت یکی از اعضای شورا از وی توضیحاتی ارائه کرد که در ذیل متن این مصاحبه منتشر می‌شود.

نخواستیم جای کسی را تنگ کنیم


مهدی چمران  به مناسبت سالروز تاسیس شورای شهر انجام شد با بیان اینکه در شرایط کنونی شوراها مظلوم واقع شده‌اند، گفت: به میزانی که شوراها خواهان ارتباط با دولت و مجلس هستند؛ این ارتباط را پاسخ ندادند و این در حالی است که اعضای شوراهای شهر هرکدام با نیت حل مشکلات مردمی پا در شورا گذاشته و ما نخواستیم جای کسی را تنگ کرده یا مسئولیتی از فردی بکاهیم و یا حتی برای خود اندوخته‌ای کسب کنیم چراکه شوراهای شهر چیزی ندارند تا اعضاء به دنبال کسب منافع شخصی باشند.

گلایه چمران از پرداختن رسانه‌های به حواشی/ اکثر جنگ‌ها با چند کلمه آغاز می شود


وی با گلایه از رفتارهای برخی رسانه‌ها گفت: خیلی از رسانه‌ها به خبرهای پیش افتاده که حتی ممکن است مردم عادی نیز به آن توجه نکنند به طور مضاعف می‌پردازند اما به موضوعات مطرح شده در شورا نه؛ مگر اینکه اعضاء دست به یقه یا درگیر شوند و یا اینکه عضوی پایش به دادگاه برسد و آن موقع در تلویزیون نیز این اخبار را منتشر می‌کنند و حتی نام فرد را به صورت عیان و آشکار اعلام می‌کنند و این درحالی است که عمده مصوبات شورای شهر با زندگی مردم ارتباط مستقیم دارد و باید شهروندان از آن اطلاع داشته باشند.

چمران با انتقاد از توجه رسانه‌ها به حواشی شورای شهر، با بیان اینکه بارها از من خواسته شده به سخنان و گلایه سایر مسئولان واکنش نشان دهم افزود: اکثرا از من سوال می پرسند که فلان مسئول که قبل از شما رئیس بوده سفرها کرده و خرج‌هایی داشته است اما من سکوت می‌کنم چراکه می دانم اگر بخواهم پاسخ دهم شروعی برای مجادله خواهد بود؛ معتقدم اکثر جنگها با چند کلمه آغاز شده است، به همین دلیل در مورد مسایل چالش برانگیز بگونه‌ای رفتار می‌کنم که آرامش تداوم یابد تا اگر آسیب به جای اینکه به شورا برسد به شخص من وارد شود.

اگرحرف منتقدان راست باشد توبه می‌کنم


وی افزود: البته اگر منتقدان راست گفته باشند باید به درگاه خداوند توبه کنم و اگر گفته‌هایشان درست نباشد ثواب اقدامات نیک آنها برای من نوشته می شود و اگر لازم باشد پاسخ را به خود این افراد خواهم داد؛ هرچند وقتی به من می‌رسد از این انتقادات و حرفها خبری نیست و تنها ماچ و بوسه رد و بدل می شود.

رئیس شورای شهر تهران در خصوص چشم انداز شوراهای شهر نیز با بیان اینکه باید برای نگه داشتن شوراها همواره مبارزه کنیم، افزود: اگر لحظه‌ای کوتاه بیاییم و آرام بنشینیم شوراها آسیب می‌بینند و اختیاراتشان از وضعیت موجود کمتر خواهد شد.

چمران با اشاره به بررسی و اصلاح مکرر قانون شوراها به رابطه شورا و سایر نهادها همچون مجلس اشاره کرد و گفت: عموماً طرح‌ها و لوایحی که از سوی شورای عالی استانها به مجلس برده‌ایم تصویب شده که عمدتا این طرح ها در رابطه با شهرداریها بوده است اما در مورد طرح‌هایی که در مورد شوراها بوده، با ایرادات شورای نگهبان روبرو شده‌ایم که بر همین اساس تصویب آن به چالش و سختی کشیده شده است و نهایتاً با ارجاع به مجمع تشخیص مصلحت توانسته‌ایم در برخی موارد این طرح‌ها را تصویب کنیم به گونه‌ای که در سه مورد که مربوط به باغات تهران و تصمیم دولت مبنی بر ارائه دو هزار میلیارد دلار به ساخت مترو بود توانستیم با جلب نظر موافق تشخیص مصلحت، آنها را تصویب کنیم.

نباید لحظه‌ای به خواب برویم


وی با بیان اینکه باید از شورای شهر دائما حفاظت کنیم گفت: نباید لحظه‌ای به خواب برویم به خصوص در حوزه شورای عالی استانها باید همواره از دستاوردهای قانونی محافظت کرده و پله به پله بالاتر برویم.

چمران با بیان اینکه مردم و دولت به ثمربخش بودن شوراها باور دارند اظهار کرد: شوراهای شهر تحولاتی در شهر ایجاد کرده‌اند که قبلا نبوده است و اگر شوراها نبودند شاهد این تحولات نیز در شهرها نبودیم و این مساله سبب شده که توقعات مردمی از شوراها افزایش یابد به گونه‌ای که در حال حاضر مردم هر مشکلی داشته باشند به شورای شهر مراجعه می کنند و این در حالی است که در بسیاری از موارد حل این مشکلات مردمی در حیطه وظایف شوراها نیست. به عنوان مثال مردم در خصوص مشکلات خود در حوزه بهداشت، درمان، آموزش و پرورش و حتی مشکلات شخصی با این استدلال که به اعضای شورای شهر به عنوان نماینده خود رای داده‌اند، توقع کمک دارند که البته توقعات مردم به جا و درست است.

حل درست مشکلات مردمی نیازمند تحقق مدیریت شهری


رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: البته برای حل درست مشکلات مردم نیازمند تحقق مدیریت یکپارچه شهری هستیم تا بتوانیم در یک راستا نسبت به حل مشکلات مردمی اقدام کنیم نه اینکه هر سازمانی برای خود یک ساز بزند و اینگونه نباشد که شهرداری خیابانی را آسفالت کند و سازمانی دیگر آسفالت‌ها را بکند و پس از کار خود آن را رها کند یا در بزرگراه امام علی مشاهده می‌کنیم که علی رغم عمر کوتاه آن، کنده کاری‌هایی در کنار این اتوبان انجام شده و قطعاً به مانند روز اول نخواهد شد.

وی با بیان اینکه ما سعی کرده‌ایم بر اساس قانون اساسی و با تعامل با سایر دستگاه‌ها نسبت به حل مشکلات مردم اقدام کنیم گفت: تعامل به گونه‌ای ایجاد شده که مدیران شهری خود درخواست حضور در شورای شهر را مطرح می‌کنند و حتی برنامه‌های 5 ساله اداره آب برق و فاضلاب نیز در شورای شهر تصویب شده است.

برخی می‌گفتند شهرداری صرفا زباله جمع کند نه کار فرهنگی


چمران با اشاره به نزدیک بودن سالگرد جلسه با رهبری درخصوص آسیب‌های اجتماعی نیز اظهار کرد: گرچه در قانون درخصوص ورود مدیریت شهری به آسیب‌های اجتماعی وظیفه‌ای تعیین نشده است اما شورا و شهرداری در این زمینه خود را مسئول می دانستند.

وی با بیان اینکه عده زیادی مخالف حضور شهرداری در مسائل فرهنگی بوده‌اند گفت: عده‌ای اصرار داشتند که شورا و شهرداری به مسائل فرهنگی ورود نکند چراکه دستگاه‌هایی همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت فرهنگ، سازمان تبلیغات، حوزه علمیه و دانشگاه ها در این حوزه فعالیت داشته و معتقد بودند شورا و شهرداری بهتر است بروند زباله‌ها را جمع کرده و نسبت به تمیز کردن جوی آب و آسفالت خیابان‌ها عمل کند اما واقعیت امر این است که نتوانستیم چشم خود را بر روی این آسیب‌ها ببندیم و با اینکه ورود به حوزه آسیب‌ها وظیفه اصلی ما نیست اما جزء کارهای اصلی ما قرار گرفت چراکه معتقدیم کمک به ارتقاء فرهنگ و کاهش آسیب‌ها نباید وظیفه سازمانی قلمداد شود بلکه وظیفه وجدانی هر فرد است که شهردای نیز با هماهنگی شورا به این موضوع ورود کرد. به عنوان مثال در شورای دوم مسئولان امر اعلام کردند که به دلیل مشکلات ترافیکی که برگزاری نمایشگاه کتاب ایجاد می کرد، اجازه نخواهند داد که در آن سال نمایشگاه کتاب برگزار شود چراکه مکان مناسب دیگری نیز وجود نداشت، ولی من همان روز پس از اطلاع رسول خادم با رئیس وقت کمیسیون فرهنگی شورا و مسجد جامعی که آن روزها وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود تماس گرفتم و طی جلسه‌ای، مقرر شد با وجود فرصت کوتاهی که داشتیم، نمایشگاه در مکان دیگری (مصلی) برگزار شود و تدارک وسیعی نیز درخصوص تسهیل تردد و تامین پارکینگ انجام دادیم و باید بگویم که اگر این اقدام فرهنگی مدیریت شهری وقت نبود، نمایشگاه تعطیل می شد.

وی ساماندهی آسیب‌های اجتماعی را وظیفه ذاتی و انسانی عنوان و بیان کرد: البته باید سعی کنیم به جای درمان مقطعی، معضلات را ریشه‌ای حل کنیم و من بارها عنوان کرده‌ام که اگر می‌خواهیم وضعیت معتادان در محلاتی همچون هرندی، عودلاجان و ... بهبود یابد باید مشکل اشتغال را در روستاها حل کنیم چراکه اگر این مهم ایجاد نشود دوباره افراد به بهانه پیدا کردن کار به تهران مهاجرت می کنند و دولت باید از سرآغاز این مشکل را مرتفع کند.

چمران با بیان اینکه شوراها نیز می توانند در بحث اشتغال به دولت کمک کنند، ادامه داد: به هر حال شورای شهر به تنهایی نمی‌تواند این موضوع را حل کند و سیاست کلان کشور باید به سمت توسعه اشتغال باشد.

رشد بادکنکی شهرها در حریم تهران


وی در بخش دیگری از مصاحبه خود که به مناسبت سالروز تاسیس شوراها انجام شده بود، ضمن هشدار به گسترش بادکنکی شهرها در تهران و رشد بی رویه این شهرهای اقماری تصریح کرد: پیشنهاد می کنم که سری به محله مرتضی گرد بزنید و ببینید ساکنان این شهری که خود را به تهران چسباند از سر تیر، برق گرفته و با ایجاد انشعاب در لوله اصلی آب، روزگار می گذرانند و قطعا برای نظارت بر حریم شهر تهران نیازمند اصلاح قانون هستیم چراکه متاسفانه تمام این مشکلات از آن یک بند و سه تبصره نشأت می گیرد که یکی از نمایندگان مجلس که اهل شهرکهای اطراف تهران بود آن را به تصویب رساند و این بلا نه تنها بر سر تهران بلکه بر سر بیشتر کلان شهرها نیز نازل شد که البته طرحی را تهیه کرده و قرار است روز شنبه (11 اردیبهشت) در جلسه‌ای با حضور نمایندگان مجلس، وزیر راه، استانداری و شهرداری در مورد مسائل مهم تهران به بحث و تبادل نظر بپردازیم و بنده نیز مطالبات و دغدغه‌های مطرح شده در حوزه معماری و شهرسازی از جمله حریم، بافت فرسوده، نما و منظر شهری را بیان خواهم کرد؛ باید بگویم این جلسات در راستای پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری بوده و امیدواریم بتوانیم به نتیجه‌ای برسیم..

معرفی تخلفات بزرگ شهرداری به مقام قضائی
چمران در خصوص سرانجام حسابرسی‌های شورا از شهرداری و سازمان‌های تابعه آن گفت: روز یکشنبه 5 اردیبهشت، حسابرسی مناطق شهرداری تقدیم شورا شد و من نیز آن را در اختیار شهرداران مناطق و کمیسیون بودجه قرار دادم تا نسبت به بررسی و پاسخ دهی اقدام کنند و پس از آن در اختیار مابقی اعضای شورای شهر قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه موارد خلاف در حسابرسی به اطلاع شهردار تهران خواهد رسید تا نسبت به پاسخگویی و اصلاح امور اقدام کند خاطر نشان کرد: شهردار تهران موظف است نسبت به رفع مشکل اقدام کند و در صورتی که تخلف بزرگی در حسابرسی‌ها کشف شود موضوع را به مقامات قضائی اعلام خواهیم کرد که در گذشته نیز مواردی از تخلفات به قوه قضائیه اعلام و در حسابرسی فعلی نیز تعدادی از دوستانمان در شورا با اتکاء به حق قانونی خود شخصا موارد تخلف را به قوه قضائیه ارسال کردند.

شکایت بی معنای عضو شورا از چمران
رئیس شورای شهر تهران در مورد سرانجام شکایت یک عضو شورا از وی به دلیل عدم ارائه بودجه مصارف شهرداری تهران با بیان اینکه این شکایت بی معنا بود افزود: نمی توان شکایت رئیس شورا را به فرمانداری برد چراکه براساس قانون باید شکایت در صحن رسیدگی شود و این در حالی است که این فرد معتقد است که ما بودجه مصارف را در صحن بررسی نکرده‌ایم و این موضوع نیز به هیات حل اختلاف مرکزی نیز رفت اما من عنوان کردم که اسناد و فیلم بررسی آن وجود دارد و آن ها نیز گفتند این شکایت قابل طرح کردن نیست؛ حال جای این سوال است که مگر می شود موضوعی در صحن نیاید اما تصویب شود؟ البته نمی توان بند بند بودجه را در صحن بررسی کرد چراکه حداقل 6 ماه زمان لازم است و همیشه روال بر این بوده که اعضا در جلسات کمیسیونهای خود، بودجه را بررسی و اگر اشکالی پیدا کردند، آن را در صحن مورد بررسی قرار می دهند اما آن عضو شورای شهر می گوید نفهمیدم کی این موضوع تصویب شد؟ حال من چه کنم که این فرد متوجه نشده و یا آن را ندیده است؟.

ماجرای گریه چمران برای کارمندان بازیافت
وی با بیان اینکه برخی اعضای شورا معتقدند که چرا بودجه سازمان پسماند را نسبت به سال گذشته بیشتر تصویب کرده‌ایم؟ توضیح داد: می گویند به سازمان پسماند بودجه ندهید این درحالی است که در این سازمان 200 نفر مشغول به فعالیتند که من وقتی آنها را می بینم گریه‌ام می گیرد چراکه آن‌ها در میان زباله ها کار می کنند و شیشه و پلاستیک را از زباله ها جدا می کنند حال برخی اعضا می‌گویند به جای این افراد دستگاه‌های جدید خریداری شود اما قیمت این دستگاه‌ها چند هزار میلیارد تومان است و نمی توان تا زمانی که دستگاه خریداری نشده از این افراد استفاده نکنند.

رئیس شورای شهر پایتخت با بیان اینکه منتقدان این موضوع معتقدند که سازمان پسماند باید خودکفا شود گفت: خب بیایید خودکفایش کنیم و راه حل‌های عملی را پیشنهاد دهیم؛ حتی مناقصه بین المللی برگزار کردند که دستگاه زباله سوز 2 هزار تنی وارد کشور شود اما نمی توانیم تا زمانی که دستگاه‌های زباله سوز مستقر نشده‌اند این کارگرها را اخراج کنیم.

در کشوی میزم طرحی برای خاک خوردن ندارم
وی در مورد طرح صیانت از باغات که بنا به گفته یکی از اعضای شورای شهر در کشوی میز چمران خاک می خورد گفت: من چیزی در کشوی میزم ندارم که در حال خاک خوردن باشد اما دقت کنید که طرح صیانت از باغات نکته جدیدی ندارد و تاکیدی بر همان قوانین تکراری گذشته است.

چمران با بیان اینکه پیشنهاد دهندگان این طرح دلشان برای باغات می سوزد افزود: با این حال طرح صیانت از باغات همان قوانین تکراری است و نکته جدیدی ندارد اما با این حال در دستور کار شورا قرار دارد.

در دانشگاه به کم دادن نمره معروفم
وی در پاسخ به این سوال که چه نمره‌ای به عملکرد شورای شهر می دهید؟ اظهار کرد: در دانشگاه معروف هستم که همواره نمره کم به دانشجویانم می دهم اما اجازه دهید به شورای شهر نمره ندهم چراکه ممکن است موجب دلخوری همکارانم شود اما باید بگویم که به رغم همه تفکرات مختلف و چالش ها و مشکلات در مسائل شهری، تفکری سالم بر شورای شهر حاکم است و نمره قبولی به شورای شهر می دهم.

پیگیری اتفاق شورای شهر تبریز
چمران در پایان این مصاحبه که در دفتر کارش در ساختمان اصلی شورای شهر انجام شد، در خصوص اتفاقات اخیر در شورای شهر تبریز نیز گفت: شورای عالی استان ها تنها بر مصوبات شوراهای شهر نظارت دارد اما برخی اتفاقات ممکن است در شوراهای استانها رخ دهد که کاملا شخصی است و ممکن است عضوی از شورا دعوا کرده و یا زد و بندی داشته باشد که ربطی به نظام شورایی نداشته باشد؛ در مورد اتفاق شورای شهر تبریز نیز باید بگویم که مسئولان قضایی استان، شهردار و مسئولان شورا صحبت کرده و آن ها عنوان کرده‌اند که تحقیقات در این زمینه ادامه دارد اما باید بگویم که متاسفانه این اتفاق ممکن است در همه مشاغل رخ دهد.
42304

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 531091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =