باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: وضعیت محیط ‌زیست تهران، 9 برابر بحرانی‌تر از میانگین جهانی بوده و در طول 51 سال اخیر بیشتر از حد ظرفیت زمین از اکوسیستم آن بهره‌برداری کردیم.

مجید مخدوم عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در خصوص وضعیت محیط‌ زیست کشورمان اظهار داشت: محیط‌ زیست ما از بحران، بحرانی‌تر است و تهران 9 برابر، بحرانی‌تر از میانگین جهانی برآورده شده است.

وی ادامه داد: از 165 میلیون هکتار خاک تنها 2 میلیون هکتار خاک حوزه در کشورمان باقی مانده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان این که 99 درصد شهرها و 70 درصد روستاهای کشورمان آب لوله‌گذاری دارند، گفت: در سطح کشور تنها 40 درصد از فاضلاب‌ها تصفیه و 20 درصد از پسماندها بازیافت می‌شود و تمام مشکلات محیط‌زیستی کشور ما در تعدد مراکز تصمیم‌گیری برای این حوزه است.

مخدوم افزود: 58 سازمان، کار محیط زیست را انجام می‌دهند و ارگان محیط زیست کشورمان 57 رقیب دارد.

وی با بیان این‌که بودجه ساخت یک سد از سالانه بودجه محیط‌زیست بیشتر است، گفت: هم‌اکنون در مجلس لایحه خانمان‌برانداز اصلاح قانون حفظ اراضی کشاورزی و باغات در حال تصویب است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به این‌که آگاهی محیط‌زیستی مردم باید ارتقاء یابد، گفت: اگر تمام دستگاه‌ها با ورود و حمایت مردم به اصول گنجانده شده در سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط‌زیست عمل کنند؛ وضعیت محیط‌ها بهبود می‌یابد.

مخدوم تاکید کرد: مردم باید بدانند و درک کنند که فراهم شدن پناه، غذا و کارآفرینی در سایه محیط‌ زیست سالم محقق می‌شود و اگر خللی در این حوزه انجام گیرد مطمئنا فراهم کردن 3 اصل مذکور لازم برای زندگی با اختلال مواجه خواهد شد.

وی با بیان این‌که زمین پهناور ما میلیون اکوسیستم دارد و هر اکوسیستم به دلیل نوع و ترکیب ساختاریش عملکرد و ظرفیت بهره‌وری متفاوتی خواهد داشت، گفت: متاسفانه در 51 سال اخیر از ظرفیت‌های اکوسیستم‌های کشور خود به نحو بسیار بد و بالاتر از ظرفیت آن‌ها استفاده کرده‌ایم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: اگر در سال 55 آمایش سرزمین را انجام می‌دادیم اکنون وضعیت محیط زیست‌مان این نبود چرا که اکنون ما زیر صفر هستیم، به این امید که با جبران 40 سال عقب‌‌افتادگی در اجرای آمایش سرزمین به سال صفر برسیم.
42304

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 531463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هادی A1 ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    1 0
    هرچی باغ بود ، مجوز گرفت ، برج ساخت هرچی خونه 2 طبقه بود ، مجوز گرفت 5 طبقه 10 واحدی ، 15 واحدی . حالا تعجب می کنید که چرا وضعیت تهران بحرانی شده ؟ این مسئله جدای از مسئله مهاجرت هموطنان از شهر های خودشون به تهرانه