نظارت و مالیات؛ دغدغه‌های رانندگان تاکسی تلفنی

روزنامه همشهری زنجان نوشت: استفاده از تاکسی تلفنی‌ها یکی از روش‌های جابه جایی مرسوم شهری است. این روش به خصوص در مواقع ضروری می‌تواند بسیار کاربردی باشد. با توجه به این‌که در استانی مثل زنجان ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها توسعه چندانی نداشته‌اند، در مواقع نیاز تاکسی تلفنی‌ها می‌توانند گره از کار مشکلات ضروری و سریع شهروندان باز کنند.

با این حال به دلیل این‌که هزینه تمام شده در استفاده از تاکسی تلفنی نسبت به اتوبوس یا تاکسی بسیار بالاتراست، بخش عمده‌ای از مردم عادی توانایی بهره‌مندی از آن را ندارند. با این اوصاف می‌توان گفت که گرانی و نظارت بر قیمت و نرخ اتحادیه‌ای تاکسی‌های تلفنی از اهمیت بالایی برخوردار است.

انتظارات شهروندی
یکی از شهروندان زنجانی در گفت و گو با خبرنگار همشهری ابراز عقیده می‌کند؛ وجود کاستی‌ها در ناوگان حمل و نقل عمومی موجب شده بسیاری از مردم به استفاده از تاکسی‌های تلفنی‌ رو بیاورند.
«مهسا محمدی» می‌افزاید: این درست است که مسافربران شخصی افزایش پیدا کرده اما از لحاظ امنیتی هیچ اعتمادی به آنها وجود ندارد. به همین دلیل پرداخت هزینه بیشتر به آژانس‌ها را به جان می‌خریم تا امنیت مسافر تأمین شود. ولی وجه تمایز تاکسی‌های تلفنی با مسافربران شخصی نصب تابلو و آرم مخصوص است که اغلب رانندگان از آن استفاده نمی‌کنند. این شهروند با اشاره بر این‌که نظارت‌ها بر این بخش بسیار ضعیف است، ادامه می‌دهد: از رانندگان انتظار بر خوش رفتاری و برخورد مناسب داریم که دراغلب اوقات این موضوع مورد توجه واقع نمی‌شود. همچنین در بعضی موارد رانندگان دقیقا درمحلی که به آنها گفته شده مسافر را پیاده نمی‌کنند و بهانه‌های مختلفی مثل نامناسب بودن مسیر را می‌آورند یا این‌که برای اخذ مبلغ بیشتری، مسیر را طولانی می‌کنند. از سویی با توجه به هزینه‌ای بیشتر که برای استفاده از این نوع از وسائل حمل نقل عمومی پرداخت می‌شود، انتظار ارائه خدمات باکیفیت‌تری مثل بهره‌گیری از خودرو‌های مناسب، تسریع در رسیدن به مقصد و غیره هستیم اما در بسیاری از موارد، ارائه خدمات با کیفیت از سوی آنها مشاهده نمی‌شود. این موضوع نشانگر بی‌توجهی و نبود نظارت دستگاه دولتی روی تاکسی‌های تلفنی است. این شهروند زنجانی ادامه می‌دهد: اغلب اوقات دیده شده که رانندگان برای یک مسیر معلوم چند نرخ را اعلام می‌کنند که این موضوع در بسیاری از مواقع موجب تنش بین راننده و مسافر می‌شود.

موسسات کرایه ماشین
برای کاهش تخلفات موسسات تاکسی تلفنی بهترین راه، انتخاب راننده خوب است. مدیر یکی از موسسات کرایه ماشین در زمینه انتخاب راننده مناسب به همشهری می‌گوید: معمولا در انتخاب راننده به مدیر مؤسسه اختیاراتی محول می‌شود. متصدیان انتخاب راننده، شخصی را مدنظر می‌گیرند که از نظر سنی بزرگسال باشد. همچنین داشتن آداب معاشرت، ظاهری مناسب و مردمداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
«علیرضا گاراژدوست» با بیان این‌که در تأیید رانندگان، ملاک‌های قانونی نیز برای صدور کارت تردد وجود دارد، اظهار می‌کند: بدون کارت تردد راننده‌ای اجازه فعالیت در موسسات کرایه ماشین داده نمی‌شود. این کارت از سوی اتحادیه صادر می‌شود و ملاک صدور آن، تسلیم مستندات برای عدم سوء پیشینه، نداشتن اعتیاد، تأهل و تعهدات او به اتحادیه است.

خدمات بهتر
مدیران مؤسسات کرایه اتومبیل نقش مؤثری در ارائه خدمات بهتر به مردم در استفاده از تاکسی تلفنی دارند. گاراژدوست بر این باور است؛ اگر صاحبان مؤسسات در جذب مشتری تلاش می‌کنند باید ابتدا کیفیت خدمات را بالا ببرند. به این سبب انتخاب خودرو مناسب اهمیت بسیاری دارد. خودروهای منتخب علاوه بر ظاهر مناسب باید از نظر فنی مشکلی نداشته باشند. همچنین معمولا خودرو‌هایی که آلودگی ایجاد می‌کنند از سوی راهنمایی و رانندگی متوقف می‌شوند.

مشکلات مؤسسات کرایه ماشین
گاراژ دوست در مورد مشکل عمده مؤسسات کرایه ماشین به همشهری می‌گوید: اختصاص مالیات به یک اندازه برای کل واحدهای تاکسی تلفنی یکی از مشکلات بزرگ مؤسسات کرایه ماشین است. در گذشته واحدهای خدماتی معاف از مالیات بودند اما اکنون به همه آنها به یک میزان مالیات تعلق گرفته است. در حالی که این مالیات باید براساس میزان درآمد باشد، چراکه مقدار درآمد واحدهای مختلف با هم تفاوت دارد. همچنین بیمه رانندگان مشکل بعدی است که زمزمه‌های قطع شدن آن مدت‌هاست به گوش می‌رسد. این مدیر مؤسسه تاکسی تلفنی ادامه می‌دهد: با این‌که مشتریان از گرانی کرایه تاکسی‌های تلفنی‌ گلایه دارند، اما به نظر ما میزان کرایه‌ها پایین است. وی می‌افزاید: نرخی که برای رانندگان اعلام شده با توجه به افزایش هزینه‌های زندگی و بالا رفتن دستمزد تعمیر و استهلاک اتومبیل برای رانندگان به صرفه نیست. راننده علاوه بر پرداخت هزینه بنزین، بهای بیمه و هزینه استهلاک خودرو، باید 18 درصد از درآمد خود را به تاکسی تلفنی پرداخت کند که برای رانندگان صرفه مالی ندارد. گاراژ دوست بر این باور است که همه این مشکلات به وجود آمده به دلیل نبود تخصص در هیات رئیسه اتحادیه تاکسی تلفنی‌هاست. اگر مدیریت صحیحی وجود داشت، می‌توانست از حق رانندگان آژانس‌‌ها دفاع کند.

گرانفروشی
رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که بیشترین تخلف انجام گرفته در این صنف، گرانفروشی است، به همشهری می‌گوید: در نیمه آذر سال گذشته نرخ اصلی تاکسی‌های تلفنی طبق واقعیات شهری، میزان ترافیک و مقدار مسیر طی شده بر مبنای زمان به متصدیان تاکسی‌تلفنی و آژانس‌ها اعلام شد. پس از ابلاغ نرخ‌ها میزان تخلفات به شدت کاهش یافت، اما ممکن است گاهی شاهد تخلف باشیم. شهروندان در صورت مشاهده می‌توانند با شماره 124 سازمان صنعت، معدن و تجارت تماس گرفته تا به شکایت آنها رسیدگی شود. «اسماعیل مسلمی» با اشاره به این‌که نرخ کرایه تاکسی‌های تلفنی پس از جلساتی به اتحادیه ابلاغ شد، در خصوص نرخ کرایه این نوع از ناوگان حمل و نقل عمومی اظهار می‌کند: با توجه به نزدیکی مسیرها در زنجان و دیگر شهرستان‌ها هر راننده بر مبنای 20 دقیقه مسیر طی شده می‌تواند از مشتری خود 3500 تومان دریافت کند و پس از هر دقیقه تأخیر 120 تومان به این میزان اضافه می‌شود. مسلمی با اشاره به این‌که ناظران بر عملکرد رانندگان آژانس‌ها ابتدا متصدیان تاکسی‌های تلفنی‌‌ و اتحادیه آنهاست، در زمینه نظارت بر تاکسی‌های تلفنی می‌گوید: مدیران مؤسسات کرایه اتومبیل و اتحادیه باید بر متأهل بودن و نصب آرم و علامت مشخص تأکید داشته باشند. همچنین نصب برچسب قیمت در محلی که در مقابل دید مشتری باشد الزامی است. اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز این موضوعات را رسیدگی می‌کنند.
البته در خصوص رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، گشت‌های اتحادیه و مأموران انتظامی به شدت بر این رانندگان نظارت دارند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 533500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =