ایسنا نوشت: یک آسیب‌شناس با بیان اینکه زنان و کودکان قربانیان اصلی خشونت خانگی هستند، گفت: خشونت خانگی با تحصیلات و موقعیت اجتماعی رابطه معکوس دارد. در پژوهش میدانی بنیاد مطالعات علوم رفتاری مشخص شد که موقعیت اجتماعی و فرهنگی و شغلی افراد در زمینه میزان ارتکاب خشونت و شدت آن موثر است.

دکتر مجید ابهری گفت: خشونت نتیجه خشم و پرخاشگری است که خشونت خانگی آزاردهنده‌ترین و تأسف‌بارترین نوع آن محسوب می‌شود و از نگاه آسیب‌شناختی،خشونت‌ها به آزارهای کلامی، فیزیکی، عاطفی و اقتصادی تقسیم‌ می‌شوند.

او در ادامه گفت: خشونت در مورد زن و فرزند به اشکالی مانند تنبیه بدنی، تحقیر و سرزنش و محروم کردن این افراد از مهر و عاطفه در جامعه بروز پیدا می‌کند و براساس پژوهش مرکز مطالعات علوم رفتاری 60 درصد از قربانیان خشونت خانگی به دلایل فرهنگی،اجتماعی و خانوادگی از بیان خشونت وارد شده به خود خودداری می‌کنند.

این رفتارشناس گفت: تغییر سبک زندگی، فاصله گرفتن از ارزش‌های معنوی و معیارهای دینی، فشارهای اقتصادی ناشی از بیکاری، ضعف فرهنگی و مهمتر از همه اعتیاد به مواد روانگردان اصلی‌ترین محرک‌ها در ایجاد خشونت خانگی هستند.

او با اشاره به رابطه اعتیاد و خشونت خانگی گفت: اخیرا معتادین به روانگردان‌ها، مرتکب خشونت‌هایی می‌شوند که نظیر آن پیش از این دیده نشده است، ادامه داد: از جمله آن‌ها می‌توان به سیخ یا سیگار داغ کردن و ریختن آب جوش روی بدن قربانی اشاره کرد.

این آسیب‌شناس درباره راه‌های پیشگیری از خشونت خانگی گفت: بازگشت به سبک زندگی اسلامی- ایرانی، آموزش مهارت‌های زندگی پیش و یا هنگام ازدواج، آموزش و مشاوره خانواده برای کنترل خشم و مدیریت هیجان و ایجاد پوشش‌های حمایتی برای قربانیان خشونت خانگی از اهمیت خاصی برخوردار است.

ابهری گفت: بسیاری از قربانیان خشونت به علت فقدان قانون و خلاء های قانونی اقدام به شکایت نمی‌کنند، بنابراین لازم است نهادهای حمایتی از قربانیان خشونت حمایت‌های مادی، معنوی، درمانی و روان‌درمانی کنند. دولت نیز با تدوین قوانین و مجلس با تصویب‌ آن‌ها در تشدید مجازات عاملان خشونت، سلب صلاحیت و جداکردن خانواده از آن‌ها می‌تواند تا حد قابل توجهی از میزان این ناهنجاری‌ها بکاهد.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 533830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • قول سدید RO ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    1 5
    آنانکه زمانی شبیخون فرهنگی را به سخره می گرفتند و می گفتند ماهواره هم آمد و جوان ما هیچ تغییری نکرد امروز باید مواخذه شوند اما برعکس با زیرکی خود را در جایگاه مدعی قرار می دهند و از پاسخگویی فرار می کنند
  • ناشناس A1 ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۵
    1 0
    متاسفم از اين همه ظلمي كه بعضي انسانهاي مرد نما به خانوادهايشان دارند و بدتر اينكه بدليل حمايت نشدن از طرف جامعه و قانون اين اوضاع روز به روز بدتر ميشود و يك نفر باعث آسيب به چند نفر و در نتيجه تحويل انسانهايي افسرده وپر كينه به جامعه ميشه ،به نظر من اين خشونت نه تنها به يك خانواده بلكه به يك جامعه تحميل شده است .