۰ نفر
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۴:۰۰

فرصت امروز نوشت چنانچه شما در بازار به‌عنوان نخستین برند مطرح هستید، یا برای شناخته شدن نام برندتان تبلیغات بسیاری می‌کنید، برند شما در جایگاه بدل شدن به یک نام تجاری عمومی و مشهور قرار دارد.

گاهی اوقات نام برندتان به‌صورت یک فعل در می‌آید، بعضی وقت‌ها هم به‌صورت اسم. در پاره‌ای از موارد نام‌های تجاری به‌صورت استعاره انتخاب می‌شوند که این موضوع می‌تواند با توجه به معنای آن موجب تخریب برندتان شده و در نهایت زمینه را برای شکست فعالیت تجاری‌تان فراهم کند.

برندهایی که به‌صورت فعل درمی‌آیند به این صورت نوشته می‌شوند: to google، to Hoover، to Skype، to Fedex، to Photoshop ، to Sellotape.

برندهایی که به‌صورت اسم در می‌آیند به این صورت نوشته می‌شوند: از Rollerblade برای اسکیت کردن استفاده می‌شود، Kleenex به‌عنوان دستمال کاغذی در ایالات متحده مورد استفاده قرار می‌گیرد و از  Perrier به‌عنوان آب گازدار یاد می‌شود. در زمانی که خریدوفروش تریاک و مخلوط مواد افیونی قانونی بود، Heroine  نام یک برند فعال در این حوزه بوده است.

نام تجاری که به وفور از آن استفاده شده Biro ،است که در زمینه تولید خودکار فعالیت کرده و توسط László Biró  تاسیس شده است. امتیاز استفاده از این برند ابتدا توسط نیروی هوایی بریتانیا خریداری شد و سپس در سال 1950 میلادی به شرکت Marcel Bich  به منظور استفاده در شرکت خودکار‌سازی Bic pen  در فرانسه، فروخته شد. آقای Biró خودکارهای تولیدی خود را  Birome می‌نامید.

ایده

چنانچه شما در بازار به‌عنوان نخستین برند مطرح هستید، یا برای شناخته شدن نام برندتان تبلیغات بسیاری می‌کنید، برند شما در جایگاه بدل شدن به یک نام تجاری عمومی و مشهور قرار دارد. در حال حاضر برندی وجود دارد به نام Sugru که در حوزه تولید بتونه‌های مصنوعی فعالیت می‌کند و به مستحکم بودن مشهور است. در حال حاضر برند مذکور در آستانه بدل شدن به یک نام مشهور و عمومی است چرا که برای ما استفاده از نام آن به جای استفاده از عبارت «بتونه مصنوعی بسیار مستحکم» بسیار ساده‌تر است.

همچنین به‌دلیل آنکه هیچ چیز دیگری به استحکام و کیفیت بتونه تولید شده با برند sugru وجود ندارد، مدیران این شرکت می‌توانند کلمه‌ای منحصربه‌فرد ابداع کنند. چنانچه فردی در رستوران آب گازدار سفارش دهد بلافاصله با محصولات برند Perrier از او پذیرایی خواهد شد، مگر آنکه رستوران مذکور محصولات این برند معتبر را در اختیار نداشته باشد که در این صورت پیش‌خدمت رستوران نام دیگر برندهای فعال در حوزه تولید آب گاز دار را به مشتری اعلام می‌کند. این به معنای عمومی شدن برند مذکور در بازار و در میان مشتریان است.

مثال دیگری که در اینجا می‌توان ذکر کرد، برند Rollerblade  است. چنانچه شما یک اسکیت سوار حرفه‌ای باشید به خوبی می‌دانید که یک اسکیت چرخ‌دار مناسب عموما با نام Rollerblade شناخته می‌شود. بدل شدن به یک برند عمومی و مشهور گاهی اوقات بسیار خوب و سازنده بوده و در برخی مواقع می‌تواند مانع رشد و توسعه کسب‌و‌کارها شود.

آنچه باید در عمل انجام دهیم

  • شما همیشه نمی‌توانید همه چیز را کنترل کنید و چه مایل باشید و چه نباشید عمومی شدن موضوعی است که می‌تواند برای برند شما اتفاق بیفتد.
  • چنانچه شما به‌عنوان یک برند قدرتمند و بی‌همتا در یک بازار مطرح شوید، در این شرایط ممکن است برند شما به یک برند عمومی و مشهور بدل شود. چنانچه برندتان به‌عنوان یک برند عمومی و همه گیر مطرح شد، آن را به‌صورت فعل روی تمامی محصولات‌تان حک کنید.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 534795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    1 5
    مقاله خیلی خوبی بود
  • بی نام RO ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    2 4
    اين مشكل طولاني بودن اسم برند متاسفانه تو كشور ما به وفور يافت ميشود. و از بي توجهي به اين امر استنباط ميشه كه هيچ صاحب برند و مسئولي به دوسال بعدترش فكر نمي كنه. شما فكر كنيد مثلا hp ميومد و بجاش رو محصولاتش مي نوشت hewlett packard ايا به خوبي الان تو ذهن ميموند؟؟
    • توضیح IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
      1 0
      عزیز من این مشکل در ایران به دلیل سلیقه‌ای بودن اداره‌ی ثبت علائم هست، در همه‌جای دنیا جای‌های معتبر ثبت علائم به صورت کامپیوتری انجام می‌شود اما در ایران اگر پیش از شما برندی شبیه به شما وجود داشته‌باشد به هیچ عنوان اجازه‌ی ثبت برند شما داده نمی‌شود... و در ضمن این امر کاملاً سلیقه‌ای و با رابطه‌بازی انجام می‌شود... مثلاً اگر قبلاً کسی عب را ثبت کرده باشد به شما امیرعباس را هم اجازه نمی‌دهند ثبت کنید ولی اگر خوب دم دوستان را ببینید حتی اگر خبرآنلاین را نیز ثبت کرده باشید به آن فلانی خبرآنلای را نیز می‌دهند یعنی هیچ قاعده و قانونِ درست و حسابی ندارد... و در نتیجه جای سؤاستفاده‌ها باز باز است...