در مراسم جشن هسته ای نخستین ماشین سانترفیوژ نسل سوم رونمایی شد.

به گزارش خبرآنلاین،نسل سوم این سانترفیوژ توان غنی سازی 10 کیلو گرم را دارد.

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور عصر امروز در جشن روز ملی فناوری هسته‌ای که در سالن همایش‌های برج میلاد در حال برگزاری است، از نمونه اول نسل سوم ماشین‌های سانتریفیوژ رونمایی کرد.

نکته حائز اهمیت در این نسل از ماشین‌های سانتریفیوژ دستیابی به قطر 200 میلیمتر است. نتیجه این دستاورد این است که علاوه بر افزایش توان جداسازی مقدار تولید در واحد زمان در این ماشین‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی، سرلشکر فیروزآبادی رئیس ستادکل نیروهای مسلح کشور، صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشور، میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، مشایی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، متکی وزیر امور خارجه و علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کشور در این مراسم احمدی‌نژاد را همراهی می‌کنند.

نسل سوم سانتریفیوژها یک ماشین فوق بحرانی است که توان غنی‌سازی آن 10 کیلوگرم سوخت با سرعت 565 متر بر ثانیه و یا سرعت دورانی 900 هرتز است که با موفقیت به مرحله نهایی رسیده است.

توان جداسازی این نمونه از سانتریفیوژها در حدود 10 طراحی شده که 5 برابر نسل اول و 2 برابر نسل دوم است.

همچنین در این مراسم از اولین نمونه سوخت مجازی رآکتور تحقیقاتی تهران توسط رئیس سازمان انرژی اتمی رونمایی شد.

دکتر محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور کشورمان عصر روز جمعه در مراسم چهارمین سالروز ملی فناوری هسته‌ ای با اشاره به تسلط دانشمندان کشورمان به تمام عرصه‌های دانش هسته ای، بر لزوم استفاده از همه ظرفیت‌های این دانش در کشور و همچنین حرکت در جهت صدور این فناوری به دیگر کشورها تاکید کرد. 

مهمترین بخش های سخنان رئیس جمهور را در ادامه بخوانید: 

  • ‌امروز جایگاه ایران در مناسبات جهانی و نقش ایران در اصلاح وضعیت جهان به سمت عدالت و حقوق ملت‌ها، ‌جایگاه برجسته‌ای است. امروز ملت ایران به یک نقطه‌ی اتکای مستحکم و مطمئن برای همه‌ی صالحان، ‌پاکان و آزادی‌خواهان و عدالت‌طلبان جهان تبدیل شده است. 
  • امروز یک پیوند عمیق و آرمانی بین ملت ایران و ملت‌ها برقرار شده است و قریب به اتفاق ملت‌ها پیشرفت‌های ملت ایران را از آن خود می‌دانند و با تمام وجود در جشن فتح قله‌ها توسط ملت ایران مشارکت می‌کنند و ما این را در اطلاعات و اخباری که کسب می‌کنیم مشاهده می‌کنیم و در ارتباطی که با اقشار ملت‌های بیش از 60 کشور جهان داشتیم این پیوستگی با ملت ایران را از نزدیک مشاهده کرده‌ام. امروز همه دستاوردهای ملت ایران به منزله یک گام در جهت استقلال حقیقی و رهایی تمام ملت‌ها شمرده می‌شود. امروز سرعت پیشرفت ملت ایران در مرزهای دانش به خصوص در فناوری عظیم و سرنوشت‌ساز هسته‌یی افتخارآفرین است. دستاوردهای امروز را نگاه کنید، در نطنز قرار است 60 هزار سانتریفیوژ مستقر شود از نسل یک که می‌تواند سوخت یک نیروگاه را در یک سال تامین کند با جایگزینی سانتریفیوژهای جدید که به دست دانشمندان ایرانی ساخته شده است، با 60 هزار سانتویفیوژ سوخت شش نیروگاه را می‌توان تامین کرد. 
  • به وسیله راکتور تهران رادیوداروها تولید می‌شود.25 سال قبل سوخت این راکتور به پایان رسید و ما محموله سوختی را دریافت کردیم و اکنون نیز سوخت آن رو به پایان است و ما از آژانس خواستیم که سوخت 20 درصد را به ما بدهد که آقای مدیرکل وقت آژانس درخواست ما را به دو کشور داد، آن دو کشور نیز اعلام آمادگی کردند که به ما سوخت بدهند و ما نیز استقبال کردیم. در مذاکرات به ما گفتند برای این که به شما سوخت بدهیم باید تبادل سوخت انجام دهیم و سوخت 5/3 درصدتان را به ما بدهید تا ما آن را به20 درصد تبدیل کنیم و به شما بدهیم، ما نیز پذیرفتیم که همکاری داشته باشیم، ولی آنها سیاسی‌کاری کردند وشروع به موضع‌گیری کردند و گفتند که می‌خواهیم با این کار ایران را از بمب اتم دور کنیم! این سخنان و این موضع‌گیری‌ها به غیرت ملت ایران برخورد در حالیکه طبق قانون باید سوخت ایران را می‌دادند و مبادله‌ای لازم نبود و قرار مرسومش این بود که آنها سوخت را به ما بدهند و پولش را در عوض بگیرند، آنها شروع به موضع‌گیری کردند و طبق اخلاق خودخواهانه‌اشان عمل کردند، ‌گفتند برای ایران مهلت تعیین می‌کنیم و شروع به شرط گذاشتن کردند، در صورتی که روال معمول این است که خریدار شرط بگذارد، نه فروشنده. ولی آنها شرط گذاشتند، ما به آنها گفتیم که ما نیاز به سوخت 20 درصد داریم،‌ سوخت راکتور تهران رو به پایان است و اگر سوخت ندهید خودمان می‌سازیم. باور نکردند و شروع به تمسخر کردند، در این راستا تصمیم گرفته شد که خودمان سوخت را بسازیم و دکتر صالحی اعلام کرد که ایران شروع به تولید سوخت 20 درصد کرده است وقتی که سوخت 20 درصد تهیه شد گفتند که نمی‌توانید آن را صفحه درآورید و اکنون نیز می بینید این صفحه را. دیگر چه می‌گویید؟ شما می‌گویید ملت ایران نمی‌تواند؟ در صورتی که در قاموس ملت ایران واژه نمی‌توانیم وجود ندارد. امروز دانشمندان ما می‌توانند از روشهای گوناگون اورانیوم را غنی کنند و یکی از این روشها سانتریفیوژ است و یکی دیگر از روش‌های آن را در نمایشگاه لیرز دیدیم. امروز همه عرصه هسته‌یی در سیطره دانشمندان ایران قرار دارد. 
  • کسانی که نمی‌خواهند ملت ایران به قله برسد مفهوم سوخت مجازی و دستاورهایی که امروز رونمایی شد را به خوبی متوجه می‌شوند، راهی که ملت ایران در پیش گرفته راهی بی‌برگشت است. ملت ایران در انرژی هسته‌یی به نقطه‌ای رسیده که هیچ قدرتی نمی‌تواند مانع از پیشرفت ملت ایران و استفاده ایران از انرژی صلح‌آمیز هسته‌یی شود. 
  • ایران درحال حاضر هسته‌یی است و به فضل الهی هسته‌یی خواهد ماند. ‌انرژی هسته‌یی یک انرژی پاک و ارزان قیمت است. 
  • ‌بیانیه صادر کردند در توجیه داشتن بمب اتم، سیاستگذاری‌هایی کردند علیه بشریت و در راستای توسعه سلاح‌های هسته‌یی. وقتی که یک کشور سلاح هسته‌یی تولید کند و از آن استفاده کند آیا می‌تواند مانع توسعه سلاح‌ هسته‌یی در دیگر کشورها شود؟ یا مشوق دیگر کشورها در استفاده از آن خواهد بود؟ در واقع علت اصلی توسعه این سلاح‌ها خود کسانی هستند که این سلاح را دارند. 
  • 60 سال است که می‌گویند می‌خواهیم خلع سلاح کنیم و جلوی توسعه سلاح‌های هسته‌یی را بگیریم؛ ولی تمام سیاست‌هایشان در جهت توسعه این سلاح‌ها بوده است، آیا می‌ شود کشوری خود سلاح هسته‌یی داشته باشد و دیگران را دعوت کند که این سلاح را نداشته باشند؟ آیا این شدنی است؟ انباشت سلاح‌های هسته‌یی توسط برخی از کشورها بزرگترین مشوق برای توسعه سلاح‌های هسته‌یی است. وقتی که از آنها می‌پرسیم چرا سلاح‌های هسته‌یی را انبار می‌کنید؟ می‌گویند برای بازدارندگی ذخیره می‌کنیم! یعنی چی؟ اگر سلاح هسته‌یی بازدارنده است اولا چرا دیگران نداشته باشند؟ همه دوست دارند از قدرت بازدارندگی برخوردار باشند، در ثانی این سیاست‌ها باعث ایجاد رقابت سنگین در داشتن این سلاح‌ها بین رقبا می‌شود چون می‌خواهند دست بالاتر را داشته باشند که بازدارندگی بیشتری داشته باشد و این مسئله باعث مسابقه تسلیحاتی بین کشورها می‌شود. اخیرا دیدیم و البته در گذشته نیز وجود داشت که از این سلاح به عنوان تهدید استفاده می‌کردند. اگر کسی از این سلاح به عنوان تهدید استفاده کند آیا منجر به منع استفاده یا توسعه آن می‌شود؟ شما کشورهای دیگر را با سلاح هسته‌یی تهدید می‌کنید، کشورهای دیگر نیز شما را می‌بینند و در پی آن برمی‌آیند و در واقع با این ابزار دیگر کشورها را برای دستیابی به این سلاح تشویق می‌کنید. 
  • اینکه می‌گویید می‌خواهید مانع توسعه این سلاح‌ها شوید یک دروغ بزرگ است و نمایشی که چند روز پیش دولت آمریکا اجرا کرد نیز یک دروغ بزرگ بود. بیش از 9 هزار کلاهک هسته‌یی در اختیار دارد که دو هزار و 100 تای آن استراتژیک است و در جنگ تعیین کننده است و گفته‌اند که از این دو هزار و 100 تا می‌خواهیم یک سوم آن را کم کنیم، یعنی هزار و 500 تای آن را همچنان داشته باشیم و منت نیز می‌گذارند. 
  • اینها به ایران تهمت می‌زنند و می‌گویند که ایران چند سال آینده می‌تواند یک بمب اتم بسازد، عجب! اگر یک بمب اتم برای جهان خطرناک است این 9 هزار تا بمب شما خطرناک نیست؟ شما می‌گویید که ذرادخانه هسته‌یی شما می‌تواند چند بار زمین را منهدم کند برای چه اینها را انبار کرده‌اید؟ برای توسعه حقوق بشر؟ ‌بزرگترین خیانت صاحبان اصلی سلاح اتمی این بوده است که آمده‌اند و انرژی اتمی را معادل سلاح اتمی تعریف کرده‌اند، چه کسی گفته انرژی اتمی معادل سلاح اتمی است؟ 
  • آنها این انرژی را در انحصار خود قرار داده‌اند و از ‌آن اینگونه تعریف کرده‌اند و مانع دستیابی ملت‌ها به انرژی پاک هسته‌یی هستند و این خیانت است. آنها ملتها را از دستیابی به یک انرژی پاک که در عرصه‌های گوناگون در جهت رفاه ملت‌ها کاربرد دارد محروم کرده‌اند. البته خیانت‌های این دولت‌های زورگو و تمامیت‌خواه یکی دو تا نیست. آنها در عرصه‌های فرهنگی و اقتصادی نیز این رفتار را داشتند. 
  • ما مخالف بمب اتم هستیم و بارها این موضوع را اعلام کرده‌ایم و کسانی که به دنبال بمب اتم هستند در واقع فاقد منطق انسانی و فرهنگ هستند. ما اعتقاد داریم که روابط انسان‌ها باید بر پایه دوستی، عشق و محبت باشد و هیچ کس نباید به دنبال سلطه بر دیگری و تحقیر سایر ملت‌ها باشد. همه باید با حقوق برابر در کنار هم زندگی کنند. ما سلاح اتمی را ضد بشر و ضد انسانیت می‌دانیم و بارها گفته‌ایم کسانی که به دنبال انباشت سلاح‌های هسته‌یی هستند و می‌گویند ما به خاطر تهدید کشورهایی که ممکن است به سلاح هسته‌یی دسترسی پیدا کنند این سلاح‌ها را حفظ کرده‌ایم در واقع یک توجیه و دروغ بزرگ را مطرح می‌کنند. در واقع کسانی که به دنبال سلاح هسته‌یی هستند عقب مانده سیاسی هستند، در کجا و علیه چه کسانی می‌خواهید استفاده کنید؟ چه کسی جرات دارد از بمب اتم علیه دیگران استفاده کند؟ دوران اینکه بمب اتم برای کسی برتری بیاورد تمام شده، ‌اکنون ملت‌ها نگاه می‌کنند که کشورها به چه میزان به ادب، اخلاق و ارزش‌های انسانی پایبند هستند و در واقع برتری در پایبندی به این مسائل است. در ارومیه گفتم که رفتار برخی مثل اقوام وحشی گذشته و تکیه آنها برسلاح است. 
  • می‌بینید می‌آیند بیانیه می‌دهند و می‌گویند ما به غیر از ایران و فلان کشور به جاهای دیگر حمله نمی‌کنیم، این یک دروغ بزرگ است. مگر نه اینکه شما از این سلاح علیه ژاپن استفاده کردید؟ مگر ژاپن سلاح هسته‌یی داشت؟ از اورانیوم ضعیف شده علیه ملت عراق استفاده می‌کنید مگر این کشور سلاح هسته‌یی داشت؟ چه کسی تعهد شما را می‌پذیرد؟ اصلا شما چه موقع به تعهد خود عمل کرده‌اید؟ این صحبت‌هایی که می‌کنید همه توجیه است و می‌خواهید سلاح‌هایتان را نگه دارید. رژیم جعلی در اطراف ما هست که سلاح هسته‌یی دارد و مورد حمایت شماست اگر می‌خواهید جلوی اشاعه این سلاح‌ها را بگیرید اولا خودتان،‌ بعد دوستانتان و بعد کسانی که هیچ تعهدی به جامعه بین‌المللی نداده‌اند و این سلاح‌ها را دارند خلع سلاح کنید. 
  • امروز دوران منطق، فرهنگ و انسانیت است و هر کس بیشتر دارای این خصوصیات باشد و هر کسی بیشتر دارد آن را وسط می‌آورد. البته بیشتر داشتن آن برتری نمی‌آورد بلکه دوستی، محبت و تواضع می‌آورد.
  • ‌ما با خلع سلاح موافقیم و باید خلع سلاح انجام شود و 60 سال است که می‌گوییم خود آنهایی که بمب دارند لطف بفرمایند و خلع سلاح شوند، 60 سال است که این تعارف صورت می‌گیرد ولی اتفاقی نیفتاده است، آنها 60 سال پیش چند بمب داشتند و اکنون چند تا دارند؟ اینکه خلع سلاح را به دست کسانی بسپاریم که خود بمب اتم دارند مثل این است که امنیت را به دست دزدها بدهیم و بگوییم بفرمائید راحت غارت کنید. خلع سلاح از روش‌هایی که 60 سال است در حال صورت گرفتن است نشدنی است. باید دولت‌ها و ملت‌های مستقل دور هم جمع شوند و مجموعه جدیدی را ایجاد کنند و در واقع یک عزم جهانی در این ارتباط ایجاد شود. گروه‌های بی‌طرف و متعهد به انسانیت باید بروند و اینها را خلع سلاح کنند. می‌گویند ما 600 تا از سلاح‌هایمان را کم کردیم چه کسی می‌خواهد نظارت کند که آیا شما درست می‌گویید یا نه؟ اجازه نمی‌دهند که گروه‌های بی‌طرف نظارت کنند. ما برای خلع سلاح نیازمند عزم جهانی هستیم. 
  • در موضوع هسته‌یی ما اهل تعامل و همکاری هستیم بارها اعلام کرده‌ایم و نشان داده‌ایم که صادق هستیم و اینکه در مسیر درست حرکت می‌کنیم؛ اما کسانی که در کاخ‌های شیشه‌ای نشسته‌اند، فکر می‌کنند با زبان تهدید،‌زور و نشان دادن اسلحه می‌توانند خللی در عزم ملت ایران ایجاد کنند اشتباه می‌کنند. رفتار اینها ملت ایران را در ادامه رفتار خود مصمم‌تر می‌کند. ما تا چهار ماه پیش قصد نداشتیم که 20 درصد را تولید کنیم و بسازیم ولی شما از زبان تهدید استفاده کردید و ما اقدام به تهیه این سوخت کردیم.سوخت 20 درصد تهیه نکرده بودیم و قصد این کار را نداشتیم ولی با تهدیدهایی که شما انجام دادید و از زبان تهدید استفاده می‌کردید ما این کار را انجام دادیم.» 
  • از این رفتار غلط‌تان دست بردارید به خود آیید، بیایید و انسانیت را تجربه کنید، به دیگران احترام بگذارید و کمی اخلاق را رعایت کنید این به نفع شماست. ملت ایران در مسیر خود محکم و مستحکم و با اراده ایستاده است و به لطف خداوند هیچ قدرتی قادر نیست ملت ایران را تهدید کند. 
  • همه آنها می‌دانند و یقین دارند که هر دستی از هر نقطه عالم بخواهد علیه ملت ایران دراز شود قبل از دراز شدن قطع می‌شود. 
  • ‌ قرار است در اجلاس خلع سلاح بنشینند و مشورت کنند و یک راه‌حل درست،‌ منطقی و مستقل در رابطه با خلع سلاح اتخاذ شود و این راه‌حل دنبال شود. امیدواریم کشورهای زورگو نیز سر عقل بیایند و بیش از این آبروی خود را در عرصه جهانی نبرند. 
  • دانشمندانی که در عرصه هسته‌یی کار می‌کنند سرباز گمنام هستند و نمی‌توانیم آنها را خیلی مقابل دوربین بیاوریم. آنها در عین گمنامی مشغول خدمت و عزت‌آفرینی هستند.
  • نگاه و افق نگاه شما در عرصه هسته‌یی باید به آخرین نقطه‌ ممکن دوخته شود، اولا باید به جایی برسیم که از تمام ظرفیت‌های انرژی هسته‌یی در جهت رفاه و عزت ملت ایران استفاده کنیم و در ثانی در آینده نزدیک باید به صادر کننده دانش و فناوری هسته‌یی تبدیل شویم.
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 53586

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =