رییس دفتر رییس جمهور گفت: اهمیت پسابرجام به ویژه در عرصه اقتصادی مهمتر از برجام است، اما باید در نظر داشت که تحقق انتظاراتی که از پسابرجام می رود، نیازمند همدلی در بهره گیری از فرصت ها و زمان بر است.

به گزارش خبرآنلاین، محمد نهاوندیان در جمع سفیران و روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور؛ برجام را یک حرکت هماهنگ، عالمانه، مدبرانه و صبورانه برای برداشتن مانع تحریمها از مسیر رشد اقتصادی ایران اسلامی دانست و تاکید کرد: تحریم ها نه تنها مانع تحقق ویژگی برون گرایی سیاستهای اقتصاد مقاومتی بودند، بلکه برای تحقق ویژگی درون زایی اقتصاد نیز مانع بزرگی به حساب می آمدند.

رئیس دفتر رئیس جمهور در این نشست که با عنوان «برجام و اقتصاد مقاومتی، فرصتها و ظرفیتها»، و در محل وزارت امور خارجه برگزار شد، گفت: برجام قرار نیست برای ما رشد اقتصادی به همراه بیاورد، بلکه یکی از عمده ترین موانع بر سر راه رشد اقتصادی را برطرف کرد تا با تکیه بر توان درونی و بهره گیری از ظرفیتهای بیرونی بتوان رونق اقتصادی ایجاد کرد.

وی اظهارداشت: اهمیت پسابرجام به ویژه در عرصه اقتصادی مهمتر از برجام است، اما باید این نکته مهم را در نظر داشت که تحقق انتظاراتی که از پسابرجام می رود، نیازمند همدلی در بهره گیری از فرصت ها و زمان بر است.

رییس دفتر رییس جمهوری با تاکید بر اینکه "دولت تدبیر و امید البته در اصلاح سیاستهای اقتصادی کشور منتظر برجام و رفع تحریم ها ننشست"، گفت: دولت از همان ابتدا معتقد بود که تحریم‌ها مسبب همه مشکلات اقتصادی ما نبوده و نیستند و لذا اصلاح سیاستهای پولی و مالی را از ابتدای شروع به کار مورد توجه قرار داد. اساسا یکی از عوامل موثر در حصول برجام پیامی بود که از ثبات و آرامش فضای داخلی در شرایط برقراری تحریم‌ها به میز مذاکرات رسید و نشان می دهد که دولت برای حفظ وضعیت آرام و بدون التهاب اقتصاد کشور عزم راسخ دارد.

نهاوندیان تصریح کرد: برجام فرصتهای جدیدی پیش روی اقتصاد کشورمان ایجاد کرده است، اما نکته مهمی که دکتر روحانی هم بر آن تاکید دارند، بهره گیری از فرصتی است که رویکرد تعامل سازنده با اتکا بر مدل برد- برد می تواند ، محقق کند.

رییس دفتر رییس جمهوری با بیان اینکه رویکرد تعامل سازنده بر پایه مدل برد-برد به خوبی به عرصه اقتصاد قابل تعمیم است، ادامه داد: در دوره پسابرجام باید طرفهای مذاکره اقتصادی کشور را دسته بندی کنیم. مقامات دولتی، فعالان بخش خصوصی، بانکها و موسسات مالی و اعتباری، موسسات رتبه بندی اقتصادی و ارائه مشاوره، رسانه ها، موسسات سرمایه گذاری و صندوقهای ضمانت صادرات هفت بخش قابل توجه برای برنامه ریزی انجام مذاکرات هستند که باید برای مذاکره و تعامل با یکایک آنها برنامه ریزی داشته باشیم.

نهاوندیان خاطرنشان ساخت: برجام یک سند فرابخشی است و سفرای ما باید دولتهای کشورهای محل ماموریت خود را برای اطمینان بخشی به فعالان بخش خصوصی درباره همکاری با اقتصاد ایران مجاب کنند.

رییس دفتر رییس جمهوری گفت: باید برای گسترش تعاملات اقتصادی کشور با جهان از همه فرصتها در کوتاه ترین زمان بهره بگیریم، اما در عین حال باید از شتابزدگی هم پرهیز کنیم تا خطاهای گذشته تکرار نشده و کشورمان به بازار مصرفی بزرگ تبدیل نشود.

نهاوندیان افزود: در گسترش تعاملات اقتصادی به جهان باید اصلاح ساختار اقتصادی کشور و سپردن اقتصاد به بخش خصوصی را نیز مدنظر داشته باشیم. فعالان اقتصادی خارجی علاقمند به حضور در اقتصاد ایران باید به کارآفرینان بخش خصوصی مرتبط شوند چرا که آنها باید پرچمدار مدیریت اقتصاد باشند.

رییس دفتر رییس جمهوری درون زا و برون نگر بودن را دو محور سیاستهای اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: بر این اساس اقتصاد کشور باید به سمتی هدایت شود که ارزش افزوده و تولید آن بر پایه حرکتی در داخل کشور رونق و ارتقا یابد. نتیجه اولیه این تعریف آن است که برجام قرار نیست به تنهایی برای ما رشد اقتصادی به همراه بیاورد، بلکه برجام یکی از موانع عمده ای را که بر سر راه حرکت اقتصاد کشور وجود داشت برطرف کرد.

نهاوندیان در توضیح ویژگی برون نگر بودن سیاستهای اقتصاد مقاومتی اظهارداشت: برون نگر بودن این سیاستها به معنای آن است که توجه سیاستگذاران اقتصاد کشور صرفا محدود به ظرفیتهای داخلی نباشد.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 536601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =