رییس‌جمهوری آمریکا در سفر خود به ویتنام تحریم‌های تسلیحاتی این کشور آسیایی را لغو کرده است.

 

 

 

به گزارش خبرآنلاین، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا در نخستین سفر خود به ویتنام تحریم‌های تسلیحاتی این کشور را لغو کرد و گفت: این اقدام با هدف عادی سازی روابط میان دو کشور صورت می گیرد. وی افزود: در حال حاضر دو کشور باید به اعتمادسازی و همکاری با یکدیگر بپردازند.اوباما در بحبوحه تلاش‌های دولت چین در دریای چین جنوبی و نظامی کردن این منطقه به دنبال ایجاد توازن با ویتنام است.


آیا واشنگتن، ویتنام را از پکن دور می کند؟

در همین حال واحد مرکزی خبر هم به نقل از تلویزیون سی ان ان گزارش داد: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا که در چارچوب سفری رسمی وارد هانوی پایتخت ویتنام شده است، مذاکرات خود را با تران دای گوانگ رئیس جمهور این کشور در محل کاخ ریاست جمهوری آغاز کرد.

رئیس جمهور آمریکا در سفر به ویتنام تلاش می کند با ارائه فرصت هایی به دولت ویتنام به تقویت آن کمک کند و در عین حال مسئله رفع تحریم های تسلیحاتی آمریکا را ضد این کشور بررسی خواهد کرد. 

رئیس جمهور آمریکا در سفر به ویتنام همچنین با نمایندگان برخی از گروه های مخالف این کشور هم دیدار خواهد  کرد.
باراک اوباما پیش از شروع سفر به ویتنام توسعه روابط را با این کشور که پیش از این روابطی نداشتند ، مهم توصیف کرد.
براین اساس،  باراک اوباما در کنفرانس خبری مشترک با همتای ویتنامی خود در هانوی گفت در عین حال اختلافات بر سر مسائل حقوق بشر و دموکراسی همچنان باقی است.  شبکه سی ان ان از امضای سه توافق نامه تجاری میان آمریکا و ویتنام خبر داد.

 هدف اوباما، دور کردن ویتنام از چین

و همین طور روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز ضمن پوشش این خبر در گزارشی نوشت: هدف باراک اوباما از سفر به ویتنام دور کردن دولت این کشور از چین است.
بر اساس این گزارش ،باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا یکشنبه شب و برای آغاز سفر سه روزه خود به ویتنام وارد این کشور شد. رئیس جمهور آمریکا در این سفر تلاش می کند یک کشور دیگر در منطقه جنوب شرق آسیا را از چین دور کند.

بر اساس این گزارش، او در هانوی مورد استقبال مقامات درجه دوم این کشور قرار گرفت. این امکان وجود دارد روابط دو کشور به مرحله ای رسیده باشد که حضور رئیس جمهور آمریکا در این کشور دیگر امری عجیب و غیر عادی به نظر نمی رسد.
اوباما قرار است روز دوشنبه با نخست وزیر جدید و رئیس جمهور این کشور دیدار کند.

دیدار اوباما از ویتنام گامی مهم در کشوری محسوب می شود که سالهاست رابطه اش با چین در نوسان است. بیشتر مقامات ویتنام شهرت خود راد به سبب مقابله با مهاجمان چینی به دست آورده اند. جمعیت این کشور ملی گرا هستند. جنگ آمریکا در این کشور تقریبا به فراموشی سپرده شده است زیرا نیمی از جمعیت این کشور زیر سی سال دارند.
ویتنام در زمینه امور تجاری، سرمایه گذاری و حتی تأمین آب به چین وابسته است . ویتنام پس از جنگ خونین با چین در سال هزار و نهصد و هفتاد و نه، به شدت در تلاش برای آرام کردن چین بوده است. اما در سال دو هزار و چهارده، چین عملیات برای کشف نفت و گاز را در نزدیکی سواحل ویتنام آغاز کرد. این رویارویی سبب بروز اعتراضاتی شدید در ویتنام شد که به کشته شدن دو چینی و ویران شدن کارخانه های ویتنام و کره جنوبی منجر شد.

لغو تحریم تسلیحاتی ویتنام

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا دوشنبه در هانوی لغو کامل ممنوعیت فروش سلاح‌های آمریکایی به ویتنام را که یکی از آخرین یادگارهای دوران جنگ دو کشور است که سال 1975 پایان یافت، اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از هانوی، اوباما در کنفرانسی مطبوعاتی در نخستین روز از سفرش به ویتنام اعلام کرد: «آمریکا ممنوعیت فروش تجهیزات نظامی به ویتنام را که از حدود 50 سال پیش برقرار است به طور کامل لغو می کند.»
آمریکا و ویتنام هر دو با دقت تحرکات نظامی چین را در آب‌های مورد مناقشه در دریای چین جنوبی  زیر نظر دارند.
اما رئیس جمهور آمریکا گفت: « تصمیم به لغو این ممنوعیت به علت مسئله چین گرفته نشد بلکه بر اساس تمایل خود ما برای کامل کردن روند عادی سازی (مناسبات) با ویتنام گرفته شد.»

اوباما افزود: «در این مرحله، دو طرف به سطحی از اعتماد و همکاری از جمله همکاری نظامی رسیده‌اند.»
دولت اوباما سال 2014 اجازه لغو جزیی تحریم مربوط به تجهیزات دفاعی را که صرفا برای امنیت دریایی مورد استفاده قرار می گیرند مانند کشتی‌های گشتی نظامی، داده بود .
تران دای کوآنگ Tran Dai Quang رئیس جمهور ویتنام نیز اعلام کرد: «ما از تصمیم لغو کامل ممنوعیت فروش سلاح به ویتنام به گرمی استقبال می کنیم.»

وی افزود: «این نشان می دهد که روابط بین دو کشور به طور کامل عادی شده است.»
این خبر پیامی به پکن است که بیش از پیش در دریای چین جنوبی به قدرت نمایی می پردازد، منطقه‌ای که هانوی و پکن در آن بر سر مالکیت برخی جزایر اختلاف دارند.

اوباما همچنین درباره کشته شدن یکی از سرکردگان طالبان افغانستان در حمله هوایی آمریکا گفت: این تروریست  و نیروهایش به طور مستقیم و خاص پرسنل و نیروهای آمریکایی را در افغانستان هدف قرار می دادند.

منبع: رویترز

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 539292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =