احتمال دریافت مالیات از سود سپرده های بانکی چند وقتی است که به یکی از دغدغه های سپرده گذاران در بانک ها تبدیل شده است ولی مسئولان بانک مرکزی به صراحت می گویند دریافت چنین مالیاتی اصلا در برنامه آن ها نیست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: "دریافت مالیات از سود سپرده های بانکی در دستور کار بانک مرکزی نیست".

پیمان قربانی با بیان اینکه احتمالا در زمینه دریافت مالیات بر سود سپرده سوتفاهم ایجاد شده است، گفت:" اخیرا وزیر اقتصاد در همایشی به مسئله اثرات منفی بالا بودن بیش از حد نرخ های سود واقعی سپرده و تسهیلات، بر سرمایه گذاری و رشد اقتصادی پرداخته و اصلاح این نرخ  ها را از اقدامات ضروری عنوان کرده اند چرا که ادامه این روند  و کاهش نیافتن نرخ سود سپرده ها به نفع اقتصاد نیست".

وی افزود:‌ " این دیدگاه در واقع نظر همه تیم اقتصادی دولت و البته بانک مرکزی است و به همین خاطر هم استفاده از ابزارهایی که با آن ها بتوان زمینه مناسب را برای متعادل سازی نرخ ها فراهم آورد در دستور کار قرار دارد. در این میان یکی از اقداماتی که می توان مورد بررسی قرار داد مالیات بر سود سپرده است اما این اصلا به معنای این نبوده و نیست که قرار است مالیاتی بر سود سپرده تعیین شود بلکه از این روش فقط به عنوان یکی از ابزارها نام برده شده است ولی قرار نیست چنین اتفاقی بیفتد".

قربانی در ادامه گفت:‌ "در برخی کشورها معمول است که از درآمد ناشی از سپرده گذاری در بانک ها مالیات دریافت کنند اما درعین حال در بسیاری از کشورها نیز این امر معمول نبوده و سود سپرده های بانکی معاف است. به عبارت دیگر  هر دو روش مورد استفاده قرار می گیرد و هر دو شیوه هم مدافعان و منتقدانی دارد".

معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به اینکه در ایران طبق قانون، سود حاصل از سپرده گذاری در بانک ها معاف از مالیات است، افزود:‌ " واقعیت این است که  در سال های گذشته معمولا از سپرده گذاری در بانک ها سودی حاصل نشده و به علت پایین تر بودن نرخ واقعی سود از تورم عملا از ارزش پول سپرده گذاران کاسته شده است".

قربانی تاکید کرد:‌ "رویکرد اقتصادی دولت در یکی دو سال اخیر پرهیز از سرکوب و تعیین نرخ سود سپرده واقعی مثبت در بانک ها بوده و این یعنی اینکه نرخ سود سپرده در حد معمول و بین یک تا دو درصد است".

وی افزود:‌ " آنچه باعث شد موضوع مالیات بر سود سپرده در سال گذشته مورد توجه بگیرد، ‌این بود که نرخ های سپرده گذاری به علت قرار گرفتن بانک ها در تنگنای مالی و رقابتی که برای جذب سرمایه گذاری داشتند به حد فزاینده ای بالا رفته بود و شکاف آن نسبت به تورم افزایش یافت، این امر باعث شد تا  نرخ های سود واقعی نسبت به دهه های اخیر به طرز بی سابقه ای افزایش یابد که ادامه وضعیت برای سرمایه گذاری و مصرف در کشور مضر است" .

قربانی گفت:‌ "به اعتقاد ما، باید نرخ سود معقول و منصفانه از سپرده گذاری در بانک ها نصیب سپرده گذاران شود اما در شرایط حاضر ادامه پرداخت سود با نرخ های فعلی برای مصرف و سرمایه گذاری و برای بانک ها مضر و در بلند مدت نیز برای سپرده گذاران ضرر دارد چرا که به اقتصاد کشور و در نهایت سپرده گذاران آسیب می زند" .

وی افزود:‌ "کاهش مشکل تنگنای مالی بانک ها از برنامه های بانک مرکزی است به این نحو که با اقدامات اصولی، تطابق نرخ ها با اقتضائات کلان به ویژه  نرخ تورم افزایش پیدا کند".

قربانی ادامه داد:‌"  سال گذشته با اقدامات اصولی در بازار بین‌بانکی نرخ‌های سود از ۲۹ به ۱۷ کاهش یافت و در تصمیمات اخیر در اواخر سال ۹۴  شورای پول و اعتبار سقف سود بانکی ۱۸ درصد مصوب کرد ودر حال حاضر بانک‌ها نیز رعایت می‌کنند" .

وی افزود:‌ "تلاش می‌کنیم که از شیوه‌های اصولی و غیردستوری به تطابق بپردازیم و در این زمینه فکر کردن به سناریوی مالیات بر نرخ سود وجود ندارد و نظر وزیر اقتصاد نیز چنین نیست".

 

22335

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 540148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    36 8
    توروخدا سود سپرده های زیاد رو کم کنین...ما بیچاره هایی که با هزار مصیبت زیر ده میلیون پس انداز کردیم تا سود جزئیش بشه کمک خرجیمون چه گناهی کردیم اینم میخواین ازمون بگیرین با این گرونی؟
  • بی نام EU ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    12 4
    مالیات کمه اصلا باید به سپرده گذار اعلام جرم کرد
  • بی نام IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    0 15
    لطفا سپرده های بیشتر از پانزده میلیون تومان را کم کنید و به زیر ده درصد بیاورید تا پانزده میلیون تومان همان 18 درصد بماند
  • ناشناس A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    30 2
    در همه سالهای دولت گذشته سپرده گزاران بانکی همگی زیانهای هنگفتی دادن و در قبال آنها کسانی که وام گرفته بودند سود دو چندان بردند به خاطر نرخ تورم بالا و سود کم بانکها به طوری که اغلب آنها حاضر به بازپرداخت پول بانکها هم نیستند که معوقات بانکی حاصل سیاستهای غلط دولت قبل می باشد.سپرده گزارانی ضرر دادند که اغلب از کار افتاده و طی سالهای متمادی مبلغی را پس انداز کردند که در زمان از کار افتادگیشون کمک خرجشون باشه و این ضرر زمانی اوج گرفت که قیمت دلار به یکباره به 3 الا 4 برابر قیمت قبلش افزایش پیدا کرد و قدرت خریدمن و وامثال من که پولشون در بانک سپرده بود به یکباره به یک سوم تا یک چهارم و شاید هم بیشتر کاهش یافت،حالا اگه یه چند سالی فرصت می دادین تا مقداری از این زیان جبران می شد منصفانه تر می بود
  • ناشناس A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    26 5
    اگر به خاطر سود تسهیلات که می خواین نرخ سود را بیاورین پایین که اکثر گیرندگان تسهیلات افراد متوول جامعه هستند و به اندازه کافی توی سالهای دولت قبل از پایین بودن نرخ سود تسهیلات منفعت بردن، دلتون به خاطر اونهایی که توی بانک سرمایه گزاری کردند و غیر از زیان چیزی نصیبشون نشده بسوزه نه به خاطر گیرندگان تسهیلات که سود های کلانی در دولت قبل نصیبشون شده، اگه خدا رو هم مد نظر دارین.
  • شهریار IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    8 35
    سود بانكی نهایتا باید یك درصد بالای نرخ تورم باشه ..
  • بی نام DE ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    25 3
    افزایش بهای آب و برق و مخابرات ، عوارض نوسازی ، جریمه های رانندگی ،نان و بنزین ، فروش سربازی ، مالیات بر حقوق های بالای یک میلیون و سیصد هزار تومان ، اخراج کارگران بنام تعدیل ، مالیات بر خانه های خالی در واقع سلب اختیار افراد بر دارائیشان ، پائین آوردن سود بانکی بضرر طبقه متوسط ، اینجا مالیات آنجا مالیا ت. در قانون بودجه 95 حتی از دریافت هزینه صدور کارت سوخت هم نگذشته اند بیچاره کردن مردم با لبخند ژوکوند واقعا بس کنید . اگر در آمدهای کشور درست خرج بشود نیازی به چلاندن مردم نیست
    • بی نام RU ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
      4 0
      چرا منفی میدی . حرف حق زده
  • بی نام A1 ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    16 1
    پولها برمی گردد به داخل بالشها. انهایی که مقداری پول دارند با چه اعتمادی و کجا سرمایه گذاری کنند؟با این اوضاعی که در این مملکت هست .
  • بی نام A1 ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    15 0
    برو به فکرتثبیت قیمت دلار باش که ریال هر روز بی ارزش تر و تورم بالاتر
  • بی نام IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    4 0
    اگر طبق ادعای شما تورم 15 باشد، نرخ سود حتی 20 درصد یعنی فقط 5 درصد بالای تورم یعنی 5 درصد سود در سال آیا واقعن تولید مملکت ما 5 درصد سود در سال نداره؟ پس بهتره که اذعان کنیم که کل اقتصاد مملکت تعطیله