ظریف در ورشو چه می‌کند؟/ از ملاقات‌های دیپلماتیک تا تقدیم تاج گل به سنگ یادبود برای ایرانی‌ها

دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، در آغاز سفر خود به چهار کشور لهستان، فنلاند، سوئد و لتونی عصر یکشنبه وارد ورشو پایتخت لهستان شد.

زهره نوروزپور: وزیر امور خارجه کشورمان در سفری به اروپا با مقامات کشورهای لهستان، فنلاند، سوئد و لتونی دیدار و گفتگو خواهد کرد. این دیدار در راستای گسترش مبادلات اقتصادی و سیاسی صورت گرفته است. این اولین سفر وزیر دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به لهستان است. در زمان بحران جنگ جهانی دوم، ایران اسلامی بزرگترین حامی و پذیرای پناهجویان لهستان بود. هزاران پناهچوی فراری از جنگ را پناه داد و پس از آن هم همچنان به این کشور بحران زده کمک می کرد، بدین سبب بود که وزیر خارجه این کشور امروز روز گذشته در دیدار با وزیر خارجه کشورمان گفت که لهستانی ها تمدن را از فرهنگ ایران فرا گرفته اند.

ورشو پایتخت کشور لهستان ایستگاه اول سفر دوره ای دکتر ظریف و تیم اقتصادی و سیاسی همراه،است این سفر تا کنون دستاوردهای به سزایی داشته است؛ از حجم مبادلات اقتصادی تا مسائل امنیتی و سیاسی در منطقه در دیدار با وزیران خارجه هر دو کشور، همچنین در تیم اقتصادی سه یاداشت تفاهم امضا کردند و در خصوص معاملات بانکی مقامات مسول هردو کشور دیدار و گفتگو کردند، در همین راستا وزیر صنعت و معدن هم ساعاتی پیش وارد ورشو پایتخت لهستان شد.

به گزارش خبرآنلاین، دکتر ظریف و هیات همراه دوشنبه صبح تا عصر به دیدارها و برنامه های کاری خود در لهستان ادامه داده و سپس ورشو را به مقصد هلسینکی پایتخت فنلاند ترک خواهند کرد. (اینجا)

گزارشی از دستاوردها و برنامه های سفر وزیر امورخارجه کشورمان و هیئت اقتصادی وی به این کشور را از نظر می گذرانید:

 

 

دیدار دکتر ظریف با وزیر امور خارجه لهستان

به گزارش خبرآنلاین، دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، در آغاز سفر خود به چهار کشور لهستان، فنلاند، سوئد و لتونی عصر یکشنبه وارد ورشو پایتخت لهستان شد و در اولین برنامه کاری دیدار خود از لهستان با آقای واشچیکوفسکی وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفتگو کرد.

این دیدار نخست با گفتگوهای خصوصی دو وزیر خارجه در خصوص روابط و همکاری های دو کشور آغاز و سپس دکتر ظریف و همتای لهستانی یادداشت تفاهم رایزنی های سیاسی دوره ای وزرای امور خارجه را در حضور خبرنگاران رسانه های گروهی امضاء و در سخنانی کوتاه از سوابق تاریخی همکاری های دو ملت و ظرفیت های فعلی گسترش روابط دو کشور در زمینه های مختلف سیاسی و اقتصادی سخن گفتند.

سپس گفتگوهای دو وزیر خارجه در حضور هیات های همراه و با ضیافت شام رسمی ادامه یافت. در این گفتگوها در خصوص حوزه های مختلف همکاری اقتصادی ایران و لهستان از جمله در زمینه انرژی و روابط بانکی و مسائل بین المللی مورد اهتمام طرفین مانند بحرانهای منطقه غرب آسیا و راههای حل آن و همچنین بحران مهاجرت بحث و تبادل نظر شد.


دیدار دکتر ظریف با جمعی از ایرانیان مقیم لهستان


دکتر ظریف وزیر امور خارجه برنامه کاری دوشنبه خود در لهستان را با صبحانه کاری و دیدار با جمعی از ایرانیان مقیم لهستان آغاز کرد.

وزیر امور خارجه در این دیدار با اشاره به ظرفیت های گسترده کشور در زمینه اقتصادی و تجاری ابراز امیدواری کرد در مرحله پسابرجام این ظرفیت های بالقوه بطور کامل عملیاتی شود. دکتر ظریف با تاکید بر سیاست دولت در زمینه روابط متوازن با کشورهای مختلف جهان توفیق در مذاکرات هسته ای را توفیق ملت ایران دانست و افزود هدف اقتصاد مقاومتی، انزواگرایی نیست بلکه مبتنی بر دو اصل درون زائی و برون گرایی در عین اتکاء به ظرفیت های داخلی، بدنبال گسترش روابط متوازن با جهان هستیم. وزیر امور خارجه با اشاره به مقام ششم ایران در نانوتکنولوژی و مقام پنجم در تعداد فارغ التحصیلان رشته های مهندسی، رشد علمی و نیروی انسانی کارآمد را مهمترین سرمایه کشور دانست و افزود قدرت جمهوری اسلامی ایران متکی بر مردم است و همین مهمترین عامل حفظ امنیت ملی کشور است.


دکتر ظرفیت با تاکید مجدد بر اینکه ایرانیان مقیم خارج از کشور سرمایه ملی ایران هستند اعلام کرد به همه نمایندگی های جمهوری اسلامی در سراسر جهان ابلاغ شده است در دو زمینه کنسولی و تجاری حداکثر خدمات و تسهیلات ممکن را به ایرانیان و تجار و بازرگانان ارائه کنند. دکتر ظریف در پایان این دیدار به برخی سئوالات ایرانیان مقیم پاسخ داد.




ملاقات معاون وزیر توسعه لهستان با دکتر ظریف

به گزارش خبرآنلاین، معاون وزیر توسعه لهستان با حضور در هتل محل اقامت دکتر ظریف وزیر امور خارجه با وی دیدار و در خصوص همکاری های اقتصادی دو کشور گفتگو و رایزنی کرد.
دکتر ظریف در این ملاقات با تشریح ظرفیت های گسترده اقتصادی ایران بر تصمیم و اراده سیاسی دولت جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط با لهستان در حوزه های مختلف سیاسی و اقتصادی تاکید کرد.

معاون وزیر توسعه این کشور نیز بر علاقمندی دولت متبوع خود به گسترش روابط و همکاری ها با ایران در حوزه های مختلف از جمله توریسم، انرژی و بانکی تاکید کرد.
معاون وزیر توسعه لهستان در غیاب وزیر توسعه این کشور، دکتر ظریف را در همایش اقتصادی اتاقهای بازرگانی ایران و لهستان که دوشنبه در ورشو برگزار می شود همراهی خواهد کرد.



حضور دکتر ظریف در همایش اقتصادی مشترک ایران و لهستان


دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در ادامه برنامه کاری خود در لهستان، در همایش مشترک اقتصادی ایران و لهستان که در حال برگزاری در  ورشو است حضور یافت. در این همایش که توسط اتاقهای بازرگانی دو کشور برگزار می شود رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران و شصت بازرگان و مدیر شرکتهای ایرانی و مسئولان اتاق بازرگانی لهستان و تعداد زیادی از بازرگانان لهستانی جضور دارند.

وزیر امور خارجه در سخنان خود در این همایش با اشاره به روابط تاریخی بیش از پانصد ساله ایران و لهستان و تاکید بر فرصت های پسابرجام برای گسترش روابط اقتصادی دو کشور به تشریح ظرفیت ها و ویژگی های اقتصادی ایران پرداخت و گفت مسئولیت بخش های خصوصی دو کشور استفاده از این فرصت ها در جهت فعال سازی ظرفیت های همکاری دو کشور است. دکتر ظریف مبنای قدرت ایران را مردم ایران معرفی کرد و گفت مردم ایران و بخش خصوصی ایران که بهترین نمایندگان این مردم هستند با نگاه مثبتی که به لهستان دارند از حضور و فعالیت شرکتها و کارآفرینان و توریست های لهستانی در ایران استقبال خواهند کرد.

در ادامه این همایش سند همکاری مشترک اتاقهای بازرگانی ایران و لهستان توسط مسئولان دو اتاق و در حضور وزیر امور خارجه و معاون وزیر توسعه لهستان امضاء شد.



 

 ایران در سال های آینده رشدی بیشتر از متوسط رشد جهانی راتجربه خواهد کرد

 محمد جواد ظریف افزود:  در همایش اقتصادی ایران و لهستان در ورشو ، از دولت و ملت لهستان به خاطر مهمان نوازی آنها تشکر کرد و افزود: روابط سیاسی بین دو کشور دارای عمق تاریخی است و دو کشور فراز ونشیب های زیادی را پشت سر گذاشته و از دشواری های تاریخی سرافراز بیرون آمده اند.
وی با اشاره به مزار سفیر لهستان که از قرن 17 در اصفهان است گفت: ما دو کشور، یکدیگر را خیلی خوب درک می کنیم، قدمت روابط سیاسی ما بیش از 500 سال است. از قرن 17 دو کشور دارای روابط گسترده ای هستند ومردم به خوبی یکدیگر را می شناسند و به یکدیگر احترام می گذارند.


وزیر امورخارجه گفت: تجار ما بسیار زودتر از سیاسیون با یکدیگر ارتباط داشته اند و امروز هم نگاهمان به شما فعالان اقتصادی است تا یکبار دیگر روابط را شما راهبری کرده و پیش برید.
ظریف افزود: امکانات راهبردی اقتصادی قابل توجه است، بخش خصوصی در جمهوری اسلامی ایران محرک اصلی توسعه و کارآفرینی و پیشرفت اقتصادی است و بخش خصوصی لهستان تجربه خوبی در هدایت توسعه لهستان در اروپا به شمار می آید و می تواند محرک روابط اقتصادی گسترده تر بین دو کشور باشد به شرطی که روابط حالت راهبردی به خود بگیرد و از حالت تجاری صرف خارج شود.
وی ادامه داد: در حضور شما کارآفرینان وفعالان اقتصادی نمی توانم وارد حوزه هایی شوم که امکان فعالیت در آن ها وجود دارد، شما بهتر می دانید که در چه حوزه هایی می توان همکاری کرد و من یقین دارم که امروز هم در جلسه شورای اقتصادی مشترک و مذاکرات، فرصت آشنایی با توانمندی های یکدیگر وجود دارد.

 

 

وزیر امورخارجه با بیان اینکه امروز بهترین فرصت برای فعالیت اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت توسط دوستان ما در لهستان محسوب می شود، یادآور شد: جمهوری اسلامی در سال اخیر و آینده رشدی بسیار بیشتر از متوسط رشد جهانی تجربه خواهد کرد و با تورم تحت کنترل و رشد گسترده تر زمینه را برای فعالیت اقتصادی در بستری آرام فراهم خواهد کرد.

ظریف افزود: ایران امن ترین کشور در منطقه ای ناامن قرار گرفته است، کمتر کشوری در منطقه است که با اتکای به مردم در شرایطی که منطقه با خطرات افراط گرایی، جنگ و خشونت ناشی از آن رو به روست در بستری آرام انتخابات برگزار کند و این امنیت برای سرمایه گذاران خارجی به ارمغان می آورد.

وی ادامه داد: من تاکید می کنم بزرگترین سرمایه ما مردم هستند. وضعیت ترانزیتی ایران در همه منطقه بی نظیر است، منابع ایران غیر قابل مقایسه ( با دیگر نقاط جهان )است، بزرگترین منابع نفت و گاز ( در ایران ) است، امکانات معدنی وپیشرفت های علمی و تکنولوژی ما چشم گیر است؛ اما مبنای قدرت ما، چه قدرت امنیتی و چه قدرت سیاسی و اقتصادی، مردم بزرگ ایران هستند که با آغوش باز کشورهای دوست همچون لهستان را پذیرا می شوند. مردمی که با سطح بالای دانش، آماده فعالیت در اکثر زمینه های اقتصادی هستند.
در این مراسم، تفاهم نامه بازرگانی بین اتاق ایران و لهستان در حضور وزیر امور خارجه ایران و مقامات لهستانی امضا شد.

 

نثار تاج گل به سنگ یادبود تقدیر از ملت ایران

‎این سنگ یادبود به پاس تقدیر از میزبانی بیش از 100 هزار مهاجر لهستانی  از سوی ایران در جریان جنگ دوم جهانی در شهر ورشو احداث شده است.


دیدار دکتر ظریف و معاون اول نخست وزیر و وزیر فرهنگ لهستان

به گزارش خبرآنلاین، دکتر ظریف وزیر امور خارجه در ادامه برنامه دیدار خود از لهستان با معاون اول نخست وزیر و وزیر فرهنگ لهستان دیدار و در خصوص همکاری های دو کشور در حوزه های مختلف فرهنگی و اقتصادی گفتگو و رایزنی کرد. دکتر ظریف در این ملاقات با اشاره به روابط تاریخی فرهنگی ایران و لهستان و تقدیم نمونه ای از تمبرهای منتشر شده در ایران از کودکان لهستانی حاضر در یتیم خانه لهستانی ها در اصفهان گفت ایرانیان خاطرات خوبی از لهستانی هائی دارند که در جنگ جهانی به ایران آواره شدند و هنر و ورزش معاصر ایران از این حضور تاثیر مثبت پذیرفته و این یک زمینه مثبت فرهنگی از لهستان در ایران است. وزیر امور خارجه همچنین بر آمادگی ایران برای گسترش همکاری های فرهنگی و جهانگردی و اقتصادی دو کشور تاکید و خواهان همکاری دولت لهستان در زمینه ارائه تسهیلات کنسولی بهتر به جهانگردان و بازرگانان ایرانی و برقراری روابط کارگزاری بانکی میان دو کشور شد.


وزیر فرهنگ لهستان نیز با تاکید بر سیاست دولت لهستان در زمینه گسترش همکاری ها در تمامی حوزه های فرهنگی و سیاسی و اقتصادی، از ملت ایران بخاطر کمک به ملت لهستان در سخت ترین شرائط تشکر و با اشاره به برخی زمینه های همکاری فرهنگی دو کشور در حوزه تهیه فیلم مشترک و آموزش زبان فارسی و لهستانی در دانشگاههای دو کشور گفت روابط فرهنگی می تواند زمینه ساز گسترش روابط اقتصادی دو کشور نیز باشد.
معاون وزیر خزانه داری لهستان نیز که در این ملاقات حضور داشت با اشاره به اهمیت برقراری روابط کارگزاری بانکی میان دو کشور، آمادگی دولت لهستان برای گسترش همکاری های اقتصادی با ایران و تسهیل و تسریع در برقراری روابط بانکی را اعلام کرد.

 

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 541563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    89 11
    اگه اکسیر عمر جاودان پیدا کنم خودم نمی خورمش، می دمش به دکتر ظریف. این مرد با هر کارش به میلیون ها ایرانی خیر می رسونه.