شهروند نوشت: وزیر آموزش‌وپرورش در هجدهمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان تهران آمارهای جدیدی را با خودش آورده بود

علی‌اصغر فانی گفت که پس از انقلاب اسلامی به‌طور میانگین روزانه ٧ کلاس درس توسط خیرین در کشور احداث شده و بیش از ٢,٥‌میلیون دانش‌آموز در مدارس خیرساز مشغول تحصیل هستند. او یک آمار مهم دیگر را هم اعلام کرد: «خطر تخریب یک‌سوم مدارس کشور با زلزله ۵ ریشتری»

او گفت که درحال حاضر یک‌سوم فضاهای آموزشی کشور استاندارد نیست و با یک زلزله ۵ ریشتری، این مدارس تخریب می‌شود: «نیاز به یک جهاد مدرسه‌سازی در مقاوم‌سازی مدارس داریم که دولت و خیرین می‌توانند زمینه‌های آن را فراهم کنند. مقرر شده است تا آخر برنامه ششم توسعه این یک‌سوم مدارس ناامن و ناایمن را به مدارس ایمن تبدیل کنیم.»

فانی این را هم گفت که پس از پیروزی انقلاب اسلامی روزانه میانگین ٧ کلاس درس توسط خیرین ساخته شده و درمجموع از ٥٠٠‌هزار کلاس درس کشور بیش از ١٠٠‌هزار کلاس درس توسط مشارکت خیرین احداث شده است.

وزیر آموزش‌وپرورش با بیان این‌که مدرسه‌سازی یک صالحه باقی است، گفت: «اکنون ٢,٥‌میلیون دانش‌آموز از بین حدود ١٣.٥‌میلیون دانش‌آموز کشور در مدارس خیّرساز مشغول تحصیل هستند. مدرسه‌سازی، مدرسه‌یاری و مدرسه‌داری از شعارهایی است که درجمع خیرین مطرح می‌کنیم و امروز نیز خیرین فراوانی داریم که در اداره مدرسه، تأمین تجهیزات و هزینه‌های جاری کمک می‌کنند.»

وزیر آموزش‌وپرورش با بیان این‌که در دولت یازدهم شاهد عنایات خاص به آموزش‌وپرورش هستیم، ادامه داد: «با توجه به این‌که آموزش‌وپرورش متعلق به تمام ایران است، یقینا یک وزارتخانه قادر به اداره ١٠٥‌هزار مدرسه با بیش از ١٣‌میلیون دانش‌آموز و یک‌میلیون فرهنگی نیست و همه باید به آموزش‌وپرورش کمک کنند. یکی از سیاست‌های ٥گانه آموزش‌وپرورش در دولت یازدهم توسعه مشارکت است که یکی از مصادیق آن حضور خیرین مدرسه‌ساز، مدرسه‌یار و مدرسه‌دار است.»

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به میزان تعهدات خیرین مدرسه‌ساز گفت: «سال گذشته بیش از ٧٥٠‌میلیارد تومان تعهد خیرین در مدرسه‌سازی بود و امسال با برآورد اولیه انتظار می‌رود ١٠٠٠‌میلیارد تومان تعهد خیرین در مدرسه‌سازی باشد. در دولت یازدهم شاهد توجه خاص دولت به آموزش‌وپرورش هستیم و دولت به دنبال توسعه مشارکت مردمی در آموزش‌وپرورش است که یکی از مصادیق این مشارکت حضور چشمگیر خیرین مدرسه‌ساز است.»

در ادامه این مراسم رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز هم گزارشی از سابقه فعالیت این جامعه و میزان مشارکت مردم در امر مدرسه‌سازی ارایه کرد و گفت: ٣٥‌درصد مدارس کشور با همت خیرین احداث شده است.

محمدرضا حافظی گفت: «حرکت مدرسه‌سازی توسط خیرین، ١٨‌سال پیش درجوار حرم امام رضا(ع) آغاز شد و هیچگاه فکر نمی‌کردیم که این حرکت پرشور ادامه داشته باشد و هر‌سال مجاهدت مردم نسبت به آن بیشتر شود. درحال حاضر ٦٠٠‌هزار خیّر مدرسه‌ساز درکشور و یک‌هزار خیر مدرسه‌ساز در سراسر جهان به امر مدرسه‌سازی برای دانش‌آموزان ایرانی می‌پردازند.»

او ادامه داد: «پیش‌بینی می‌کنیم ضریب مشارکت مردم در امر مدرسه‌سازی در‌ سال‌جاری به ٣٧‌درصد خواهد رسید، یعنی در ‌سال‌جاری ٣٧‌درصد مدارس کشور توسط خیرین ساخته خواهد شد. ٣روز است که ٨٦‌سال را سپری کردم و از خداوند می‌خواهم طول عمر به من بدهد که بتوانم این هدف را به نتیجه برسانم.»

این نخستین‌بار نیست که درباره فعالیت خیرین مدرسه‌ساز در ایران آمارهای مختلفی اعلام می‌شود؛ مثلا همین دوهفته پیش بود که «امان‌الله عباسی»، معاون سازمان نوسازی مدارس کشور گفت تا به‌حال خیرین مدرسه‌ساز ۱۰۰هزار کلاس درس ساخته‌اند.

عباسی، معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور تعداد پروژه‌های در دست ساخت این سازمان در کشور را هم پنج‌هزارو٢٠٠ پروژه اعلام کرد: «سال گذشته درمجموع ١٨٥٠ پروژه در قالب حدود ١١‌هزار کلاس درس با زیربنای یک‌میلیون و٥٢٠‌هزار مترمربع تحویل شد. میزان اعتبار هزینه‌شده برای تحویل این تعداد کلاس درس حدود ٢٠٠٠‌میلیارد تومان است و در‌ سال‌جاری نیز ٢٠٠٠ پروژه آماده و در دو مقطع ابتدای مهر و ایام دهه فجر دراختیار دانش‌آموزان قرار من گیرد.» به گفته او، از مجموع بیش از ٥٠٠‌هزار کلاس درس ساخته‌شده در سال‌های پس از پیروزی انقلاب تاکنون حدود ١٠٠‌هزار کلاس آن توسط خیرین ساخته شده است.

انجمن یا جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور، یکی از بزرگترین سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در ایران است که بیش از ٨٠‌هزار عضو دارد. رئیس این سازمان محمدرضا حافظی است که از خیرین مدرسه‌ساز به نام در شهرستان بروجرد و استان لرستان است و سهم بزرگی در ساخت کلاس‌ها و بسیاری از مدارس در ایران داشته است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 542133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =