ایسنا نوشت: کشورهای عرب خلیج فارس که با مشکل کاهش درآمدهای نفتی دست و پنجه نرم می‌کنند روز سه شنبه اقدام به تشکیل یک آژانس جدید برای تقویت همکاری اقتصادی در منطقه کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ای بعد از نشست خود در شهر جده عربستان اعلام کرد: "سازمان امور اقتصادی و توسعه" قرار است "به تقویت انسجام، یکپارچگی و هماهنگی" میان کشورهای عضو در همه بخشهای اقتصادی و توسعه بپردازد.

شورای همکاری خلیج فارس نهادی است که در سال 1981 با هدف یکپارچگی بیشتر میان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تشکیل شد اما تحلیلگران می‌گویند پیشرفت در این حوزه کند بوده است.

سقوط جهانی قیمت نفت حکومتهای سلطنتی کشورهای عرب خلیج فارس را مجبور کرده تا دست به کاهش بی سابقه یارانه‌های سوخت و انرژی زده و برای اجرای مالیاتهای غیرمستقیم برنامه ریزی کنند. آنها همچنین بودجه پروژه‌های بزرگ را نیز کاهش داده‌اند.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان، در یک کنفرانس خبری بعد از نشست شورای همکاری خلیج فارس در جده گفت: این سازمان جدید التاسیس به مسائلی نظیر تکمیل اتحادیه گمرکات و بازار مشترک کشورهای عضو این شورا خواهد پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: این سازمان می‌تواند با فوریت و به شکل موثر این مسائل را حل کند تا همکاری تقویت شود.

عبداللطیف بن راشد الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس گفت: هنوز هیچ تصمیمی در خصوص این که چه زمان کشورهای این شورا شروع به استفاده از ارز واحد کنند، گرفته نشده است.

مساله استفاده از ارز واحد در شورای همکاری خلیج فارس چندین سال است که مطرح بوده است.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا بعد از اجلاسی با شورای همکاری خلیج فارس در ریاض در ماه گذشته میلادی گفت، این شواری شش عضوی یک "گفت‌وگوی اقتصادی سطح بالا" را با آمریکا ایجاد خواهد کرد.

اوباما اظهار کرد: این گفت‌وگو متمرکز بر تطبیق با قیمتهای پایین نفت، افزایش روابط اقتصادی ما و حمایت از اصلاحات در شورای همکاری خلیج فارس خواهد بود.

الجبیر همچنین گفت، مقامات کشورهای حوزه خلیج فارس همچنین تصمیم گرفتند که اجلاس سالانه‌ای را نیز با نخست وزیر انگلیس به منظور تقویت و افزایش همکاری برگزار کنند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 542279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =