رییس سازمانی فضایی ایران با اشاره به انجام مذاکرات فنی با چندین کشور جهت خرید ماهواره از تفاوت فضای مذاکرات نسبت به سال گذشته، خبر داد و گفت: با چندین کشور در این زمینه مذاکرات فنی شده اما هنوز به نتیجه ملموسی نرسیده است، و کماکان مذاکرات ادامه دارد.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، بهرامي از منسجم شدن برنامه پرتاب ماهواره در سال جاري خبر داد و اظهار داشت: در عين حال به دنبال توسعه استفاده از داده هاي ماهواره به عنوان داده هاي با ارزش افزوده هستيم.
وي با اشاره به امضا توافقنامه با وزارت جهاد كشاورزي و سازمان محيط زيست خواستار توجه به داده هاي فضايي شد و مركز ماهدشت را داراي پتانسيل بالا در اين زمينه دانست و گفت: برنامه توسعه مفصلي براي ارتقا توان اين مركز تهيه شده كه آماده تصويب در وزارت و مراجع مربوط است.
بهرامي تصريح كرد: عملاً اين مركز مي تواند سايت اصلي دريافت داده ها و كنترل ماهواره اي كشور باشد.
وي همچنين از مذاكره با اپسكو جهت احداث رصدخانه بين المللي در اين مركز خبر داد و گفت: كار احداث ساختمان رصدخانه تمام شده و در آينده نه چندان دور و به محض دريافت و نصب تلسكوپ راه اندازي خواهد شد.
بهرامي با اشاره به ارتباطات بين المللي اشاره كرد و گفت: با همكاري اپسكو به صورت چند جانبه و بين المللي برنامه توسعه فناوري فضايي، را جلو مي بريم.
وي با اشاره به برنامه ششم، ادامه داد: در برنامه ششم برنامه هاي دراز مدت موضوع اقتصاد مقاومتي و توسعه توانمندي داخلي از نظر نرم افزاري و سخت افزاري، را در نظر خواهيم گرفت.
معاون وزير ارتباطات با اشاره به محدود بودن منابع و تخصصي بودن زمينه كار در اين بخش گفت: پيشرفت بخش فضايي از نظر توسعه كند است، چرا كه شكل توسعه فناوري اينگونه مي طلبد و اميدواريم امسال سال نتيجه باشد.
وي همچنين از نگاه بلندمدت به دانشگاه هاي داخلي خبر داد و افزود: دانشگاه مكان مناسبي براي نگاه به تكنولوژيهاي آينده در زمينه فضايي است و از اين رو در قالب پروژه مكعب دانشجويي به نوعي ارتقاي توانمندي، جذب فناوري و توسعه بخش را با كمك دانشگاه دنبال مي كنيم.
بهرامي اين رقابت را در راستاي اقتصاد مقاومتي دانست و گفت: ساخت ماهواره يكي دو سال طول مي كشد و برداشت ما اين است، با ماهواره هاي مكعبي كه نسبت به ماهواره سنگين ارزان تر است مي توان در سطح دانشگاهي به تكنولوژي هاي نو توجه كرد.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 545503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =