رئیس سازمان سیا گفت از انتشار بخش محرمانه گزارش حملات یازده سپتامبر حمایت می کنم.

 

 

 



به گزارش واحد مرکزی خبر،  رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سیا» از احتمال تبرئه عربستان سعودی از دست داشتن در حملات یازدهم سپتامبر خبر داد.

جان برنن در مصاحبه اختصاصی با شبکه العربیه در واشنگتن، روابط آمریکا و عربستان سعودی را در بهترین سطح خود به ویژه در زمینه مبارزه با تروریسم توصیف کرد و گفت: عربستان سعودی هیچ رابطه ای با حوادث یازده سپتامبر ندارد.
جان برنن گفت: ما همکاری عالی با عربستان سعودی داریم و سالها با شرکای سعودی خود همکاری کردم. من پنج سال در عربستان سعودی اقامت داشتم و با شاهزاده محمد بن نایف ولیعهد و وزیر کشور همکاری می کردم. عربستان سعودی در پانزده سال گذشته یکی از بهترین متحدان ما در زمینه مبارزه با تروریسم بوده است. با وجود ملک سلمان و شاهزاده محمد بن سلمان وزیر دفاع، احساس می کنیم شرکای دفاع و حقیقی در نبرد با تروریسم داریم.

 


وی گفت:«آنچه  به گزارش بیست و هشت صفحه ای معروف شده بخشی از گزارشی بوده که در سال 2002 پس از حوادث یازده سپتامبر منتشر شده و این گزارش ارزیابی اولیه برای ترسیم  تصویر کامل و جمع آوری اطلاعات از عاملان این حملات بوده است و سپس کارشناسان این اطلاعات و ادعاهایی را بررسی کردند که به این مسئله اشاره داشت حکومت عربستان سعودی در این حوادث دست دارد و سپس روشن شد که هیچ ارتباطی میان حکومت عربستان و هیچ یک از نهادها و مقامات ارشد این کشور با حوادث یازده سپتامبر وجود ندارد».


برنن اضافه کرد:«من فکر می کنم این بیست و هشت صفحه گزارش منتشر خواهد شد و من از انتشار آن حمایت می کنیم و همه این دلایل را مشاهده خواهند کرد که حکومت عربستان سعودی هیچ ارتباطی با این حوادث ندارد. همه نتایج تحقیقات اثبات می کند نیروهای القاعده و ایمن الظواهری در این حوادث دست داشتند».
جان برنن اعلام کرد: « گزارش فوق محرمانه درباره حملات یازده سپتامبر (2001) که ممکن است از طبقه بندی خارج شود، نباید به عنوان مدرکی دال بر دست داشتن عربستان سعودی در این حملات تلقی شود».


جان برنن گفت: « فکر می کنم این 28 صفحه منتشر خواهند شد، به اعتقاد من خوب است که این اتفاق بیفتد اما کسی نباید آن را به عنوان مدرکی برای دست داشتن عربستان سعودی در این حملات تلقی کند.»
وی خاطر نشان کرد که این گزارش یک سال پس از حملات یازده سپتامبر نوشته شده است.
برنن اعلام کرد: «این یک گزارش بسیار مقدماتی است که در آن تلاش شده است اطلاعات مختلف در مورد اینکه چه کسی مسئول این حملات است، جمع آوری شود.»

برنن در پاسخ به این پرسش که آیا همکاری میان ایران و آمریکا وجود دارد،گفت: هیچ ارتباطی با ایران نداریم.
وی ادعا کرد : من همچنان درباره فعالیت های تروریستی ایران و حمایت این کشور از گروه های تروریستی نظیر نیروی قدس و فعالیت آن در عراق، سوریه و کشورهای دیگر در منطقه نگرانم. باید ایران به جای این که از تروریسم حمایت کند اثبات کند که به جنگ علیه تروریسم متعهد است. ما از موافقت رئیس جمهور روحانی و (آیت الله) خامنه ای رهبر معظم با توافق هسته ای احساس رضایت داریم ولی ایران راه طولانی در متقاعد کردن ما به تعهد خود در مبارزه با تروریسم دارد.


رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سیا» در ادامه مدعی شد ایران به کشمکش های طایفه ای در منطقه دامن می زند. جان برنن در ادامه مصاحبه با شبکه العربیه با تاکید بر اینکه آمریکا هیچ نوع تماس یا همکاری اطلاعاتی با ایران ندارد، گفت: ایران باید حمایت از شبه نظامیان شیعه را متوقف کند.
برنن با ابراز تاسف از جنگ ویرانگر طایفه ای در عراق افزود: متاسفانه عراق به علت کشمکش های طایفه ای در چند سال گذشته ویران شده است. نفرت باعث شده است مسلمانان شیعه و سنی با یکدیگر بجنگند. گروه ها و طرف هایی به دنبال گسترش این کشمکش ها هستند. داعش دارای اندیشه های ضد شیعیان است که این مسئله تاسف آور است. گروه ها و افراد شیعه هم برای نفرت انگیزی ضد سنی ها تبلیغ می کنند.


برنن مدعی شد: قاسم سلیمانی به نمایندگی از ایران، نقش کلیدی در دامن زدن به کشمکش های طایفه ای در عراق، سوریه و دیگر مناطق منطقه دارد. من فکر نمی کنم او به دنبال کاستن از شدت مناقشه های طایفه ای در منطقه باشد، او برعکس به دنبال گسترش این مناقشه هاست. سلیمانی و نیروی قدس باید حمایت از شبه نظامیان شیعی را متوقف کنند.
وی خاطر نشان کرد: ما باید تلاش کنیم عراق برای همه چه شیعه، چه سنی و چه مسیحی و دیگر طرف ها باشد. عراقیها با همکاری یکدیگر سازمان های تروریستی را چه شیعه و چه سنی منهدم خواهند کرد. این سازمان ها باید منهدم شوند، زیرا در واقع اسلامی و نماینده مسلمانان نیستند. آنها پشت نقاب اسلام پنهان می شوند تا اقدامات شیطانی انجام دهند. آنها نماد شرارت هستند و به همین علت همه ما باید با یکدیگر برای شکست دادن آنها همکاری کنیم.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 545576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =