اقتصادنیوز نوشت: بر اساس گزارش سالانه تجارت دفاعی جهانی موسسه IHS، افزایش خرید اسلحه توسط عربستان سعودی باعث شده فروش جهانی سلاح در سال گذشته 10 درصد بیشتر شود.

شرکت مشاوره IHS در گزارش سالانه تجارت دفاعی جهانی خود که در روز یکشنبه منتشر شد، اعلام کرد: بازار دفاعی جهان در سال 2015 به 65 میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال 2014 رشدی 6.6 میلیارد دلاری را نشان می‌دهد. عربستان سعودی با افزایش 50 درصدی خرید اسلحه و رساندن سطح خرید خود به بیش از 9 میلیارد دلار، بیشترین رشد را در خاورمیانه و جنوب شرق آسیا به نام خود ثبت کرده است.

بن مورس تحلیلگر ارشد شرکت هوافضای IHS اعلام کرد در حالی که کشورهای با درآمد متوسط با رشد تولید ناخالص داخلی مواجه شده‌اند، منابع بیشتری برای هزینه‌کردن روی تجهیزات نظامی در اختیار دارند.

مورس اعلام کرد: تقویت واردات اسلحه عربستان سعودی به این دلیل بوده که این کشور رهبری ائتلاف علیه یمنی ها را در اختیار دارد. خرید سلاح عربستان سعودی در سال گذشته شامل، جنگنده‌های تایفون، F-15 و هلی‌کوپترهای آپاچی و همچنین سلاح‌های هدایت شوند،‌ هواپیماهای بدون سرنشین و تجهیزات مداربسته بوده است.

مصر که پس از برکناری حسنی مبارک در سال 2011 با مشکلات شدید اقتصادی مواجه بوده، با هزینه‌ای 2.3 میلیارد دلاری، چهارمین واردکننده اسلحه دنیا محسوب می‌شود. عراق نیز در خرید اسلحه تقریبا مشابه با مصر هزینه کرده فقط با این تفاوت که بیشتر خرید آنها سلاح‌های تکنفره بوده است. این کشور در جنگ با داعش بوده و خود را برای بازپس‌گیری موصل آماده می‌کند.
HIS پیش‌بینی کرد قیمت نفت تا سه سال آینده فراتر از سطح کنونی نخواهد رفت؛ بنابراین صادرکنندگان نفت باید خرید خود را کاهش دهند. مورس افزود: «کشورها در آینده کمتر روی اسلحه سرمایه‌گذاری کرده و بیشتر روی عملیات خرج خواهند کرد. آنها تلاش خواهند کرد که روی حوادث منطقه تاثیرگذار باشند.»

روسیه که پس از آمریکا دومین صادرکننده اسلحه دنیاست معاملات خود را با ایران افزایش داده است. این در حالی است که ایران پس از لغو تحریم‌ها به دنبال جایگزینی و نوسازی تجهیزات نیروی هوایی کهنه خود بوده است.
در آسیا، چین هزینه‌های دفاعی خود را از سال 2009 بیش از 71 درصد افزایش داده است که شامل خرید جنگنده‌ها و موشکهای ضدکشتی بوده است. در سال 2015 آمریکا با عرضه 23 میلیارد دلاری، همچنان به عنوان بزرگترین صادرکننده اسلحه دنیا باقی ماند. 8.8 میلیارد دلار از این صادرات به خاورمیانه فروخته شده است. به گزارش اقتصادنیوز، در حالی که روسیه مدت زیادی است که دومین صادرکننده اسلحه دنیا محسوب می‌شود، IHS پیش‌بینی کرده است که تا سال 2018 فرانسه این جایگاه را از آن خود خواهد کرد.
22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 545945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =