۰ نفر
۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰

بهروز دینی

با نگاهی به وضعیت ادغام ها در جهان، بالاخص کشورهای توسعه یافته ای چون ایالات متحده، اتحادیه اروپا، چین و ژاپن، عملکرد آمریکای شمالی درسه بخش لوازم کامپیوتری، دارو و نفت نگاه ما را به خود معطوف می سازد. به عنوان مثال شرکت دارویی فایزر(Pfizer )، - غول داروسازی آمریکایی _ دست به یک معامله 160 میلیارد دلاری برای ادغام با Allergan  زده است.

اگر ادغام فایزر و Allergan محقق شود، نه تنها به بزرگترین معامله در تاریخ صنعت داروسازی تبدیل خواهد شد بلکه دومین معامله بزرگ تاریخ در بخش ادغام ها و تملک ها خواهد بود. این معامله، نمایانگر یک « تحول شگرف در صنعت داروسازی جهان » خواهد بود و مقیاس معاملات، به تنهایی، موجب معاملات بیشتری در سال 2016 خواهد شد. یا در بخش ادغام شرکت های بزرگ نفتی، شرکت شل آمریکا به گروه بریتیش پترولیوم (بی پی) پیشنهاد داد که حاضر است این شرکت را به مبلغ 43 میلیارد پوند بخرد.

در نیمه نخست 2015، حجم ادغام ها و تملک ها در قاره آمریکا افزایش47.3درصدی نسبت به مدت مشابه 2014 داشت و ارزش 7715 معامله اعلام شده به 1.3 تریلیون دلار رسید. حق المشاوره های دریافتی از معاملات انجام شده در قاره آمریکا 10.1 میلیارد دلار برآورد می شود که افزایش 13 درصدی به مدت مشابه 2014 دارد.

ادغام ها و تملک های هدفگذاری شده در درون کشور ایالات متحده نیز رشد چشمگیری داشتند و افزایش 60.1 درصدی نسبت به مدت مشابه 2014 پیدا کردند. ارزش حجم معاملات هدفگذاری شده در ایالات متحده در نیمه نخست 2015 به یک تریلیون دلار رسید، (4960 معامله).

مراقبت های بهداشتی، پیشروترین بخش در بازار ایالات متحده بود و ارزش حجم معاملات آن به 253.9 میلیارد دلار رسید و25.2 ٪ از سهم بازار را تشکیل داد. پس از آن، انرژی و نیرو با ارزش 155.4 میلیارد دلار قرار داشت و 15.4٪ از سهم بازار را به خود اختصاص داد. فناوری های بالا سومین بخش برتر با 125.6 میلیارد دلار و سهم بازار 12.4٪ بود.

در کشور کانادا نیز با توجه به معاملات انجام شده به ارزش 124.4 میلیارد دلار، میزان ادغام ها و تملک های اعلام شده نسبت به نیمه نخست 2014 رشد 40 درصدی داشته است. ادغام ها و تملک های صورت گرفته در کانادا در مقایسه با مدت مشابه 2014 از کاهش 5.3 درصدی برخوردار شد و ارزش 868 معامله به 74.8 میلیارد دلار رسید.

     ادغام و تملک های فرامرزی انجام شده توسط شرکت های چند ملیتی آمریکای شمالی همچنان رشد نیرومندی داشته(رشد بیش از 100درصد) تملک های انجام شده توسط شرکت های چند ملیتی کانادایی به بالاترین سطح در مقیاس شش ماهه اول 2015 رسید.

یکی از دلایل اصلی موفقیت کشور ایالات متحده چه در ادغام های داخل کشوری و چه فرامرزی شفافیت مالی و وجود نظم در قوانین داخلی و خارجی خود می باشد. برنامه ریزی های مطالعاتی و بهره برداری از موقعیت های استراتژیکی برای دوام و دستیابی به سودهای کلان در گرو دیدی باز و بهره برداری از فرصت های جدید می باشد. زیرا باید گفت ادغام ها و تملک های فرامرزی، راهی جذاب برای تأمین درآمدهای بالاتر هستند، شواهد رشد سریع ادغام ها و تملک ها از سال 2014 بدین سوی حاکی از آن است که عوامل اقتصادی، مالی و ساختاری کشورهای توسعه یافته در پی ادغام ها و تملک های فرامرزی هستند و این رفتار سیاسی - اقتصادی آنها ادامه دار خواهد بود.

 

 

کارشناس اقتصادی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 546325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =