معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نامه ای به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری از ابلاغ شیوه نامه مرتبط با موجودات دستکاری شده ژنتیکی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست؛ این شیوه نامه در راستای حفاظت از تنوع زیستی و ذخایر ژنتکی کشور به همراه رعایت اصول ایمنی زیستی در چارچوب معاهدات بین المللی مورد قبول کشور و به استناد بند ج ماده 4 قانون ایمنی زیستی و تبصره ذیل آن و بند ب ماده 5، آیین نامه اجرایی بند ب ماده 7 قانون ایمنی زیستی، دایر بر تکالیف و اختیارات سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه صدور، تمدید و لغو مجوز تولید، رهاسازی، حمل و نقل داخلی و فرامرزی، صادرات و واردات موجودات دستکاری شده ژنتیکی ابلاغ شد.

در ماده 2 این شیوه نامه آمده است که هر گونه اقدام در جهت تولید، رهاسازی، حمل و نقل داخلی، فرامرزی و عبوری (ترانزیت)، صادرات و واردات موجودات دستکاری شده ژنتیکی منوط به اخذ مجوز یا تاییدیه از سازمان حفاظت محیط زیست است.

همچنین در ماده 3 آن قید شده است، تولید موجودات دستکاری شده ژنتیکی در شرایط آزمایشگاهی، گلخانه ای و آزمایش میدانی از شمول اخذ مجوزماده 2 خارج بوده ولی باید مراتب قبلا به سازمان اطلاع داده شود.

ماده 3 دارای تبصره ای است که تاکید می کند، در شرایط آزمایش های میدانی در نظر گرفتن شرایط محصور الزامی است. این بدین معنا است که باید شرایطی ایجاد شود تا در آن ارتباط موجود دستکاری شده ژنتیکی با محیط طبیعی و کشاورزی به هیچ شکلی میسر نباشد.

در بخش دیگری از این شیوه نامه، مرجع صدور مجوز در سازمان حفاظت محیط زیست، معاونت محیط زیست طبیعی، دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی اعلام شده است.

همچنین در پیوست 1 این شیوه نامه و در بخش دستورالعمل ارزیابی زیست محیطی رهاسازی موجودات دستکاری شده ژنتیکی در محیط زیست و عرصه کشاورزی، تجزیه و تحلیل مخاطرات یک فرآیند یکپارچه و گسترده شامل سه بخش اصلی؛ ارزیابی مخاطرات، مدیریت مخاطرات، مشاهده و رصد مخاطرات و واکنش سریع و به موقع آن ها تعریف شده است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 546388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =