خبرگزاری صداوسیما نوشت:‌ آلودگی هوا در خرم آباد به 29 برابر حد مجاز استاندارد رسید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: در پی ورود ریزگردهای عربی به آسمان لرستان هم اکنون میزان آلودگی هوا در خرم آباد 29 برابر حد مجاز استاندارد است و هوای این شهر در وضعیت بسیار خطرناک قرار دارد.

مهرداد فتحی بیرانوند گفت: میزان ذرات معلق با قطر2 و نیم میکرون در هوای خرم آباد هم اکنون به هزار و 31 میکروگرم برمتر مکعب رسیده است.

او گفت: حد مجاز استاندارد ذرات معلق گرد و غبار pm2 یا ذرات با قطر2 و نیم میکرون در هر متر مکعب هوای لرستان بر اساس استانداردهای جهانی سنجش آلودگی از40 به 35 میکرو گرم در متر مکعب تغییر یافته است.

از ابتدای امسال تاکنون 22 روز هوای لرستان بر اثر ورود ریزگردها آلوده بوده است. دیروز نیز میزان آلودگی هوا در لرستان به 22 برابر حد مجاز استاندارد رسید.

لغو پرواز مشهد - خرم آباد به دلیل آلودگی هوا

ایرنا نوشت:‌ مدیر فرودگاه خرم آباد گفت: پرواز روز شنبه مشهد به خرم آباد به دلیل شدت آلودگی هوا و کاهش دید در این فرودگاه لغو شد.

اسفندیار کیانی گفت: پرواز امروز شنبه مشهد - خرم آباد که قرار بود ساعت 6 و 30 دقیقه انجام شود به دلیل بالا بودن آلودگی هوا و کاهش دید برقرار نشد.

او تأکید کرد: برای انجام پروازها باید دید افقی پنج هزار متر باشد که هم اکنون این میزان در فرودگاه خرم آباد کمتر از یک هزار و 500 متر است.

کیانی ادامه داد: همچنین پرواز تهران - خرم آباد نیز برای ساعت 14 امروز برنامه ریزی شده که در صورت ادامه این روند، لغو خواهد شد.

به گفته کیانی لغو پرواز به دلیل آلودگی هوا و شرایط نامناسب جوی به طور معمول باید یک ساعت پیش از ساعت انجام پرواز اعلام شود.

امروز بیست و سومین روز آلوده لرستان در سال جاری است و در حال حاضر میران آلودگی هوای خرم آباد 29 برابر حد مجاز است.

هوای اراک در وضعیت هشدار برای تمام گروه های سنی

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: میزان غلظت ذرات معلق در هوای اراک به 4 برابر حد استاندارد و در وضعیت هشدار رسید.

کارشناس سازمان حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: صبح امروز شاخص کیفیت هوای اراک برابر عدد 144 و 4 برابر استاندارد و در وضعیت هشدار برای تمام گروه های سنی اعلام شد.

محرابیان گفت: ذرات معلق کمتر از دو نیم میکرون به دلیل ریز بودن بیش از حد، با نفوذ در دستگاه تنفسی در بخش های انتهایی آن می نشیند و استنشاق مستمر و طولانی مدت آن برای سلامت زیان دارد.

او به گروه های حساس جمعیتی نظیر کودکان، زنان باردار، بیماران قلبی و تنفسی و سالمندان و افراد دارای نقص سیستم ایمنی توصیه کرد از حضور در فضاهای آزاد و پرتردد شهر به جز موارد اضطراری خودداری کنند.

محرابیان همچنین شاخص کیفیت هوا در 24 ساعت گذشته را عدد 155 و وضعیت هشدار و ناسالم برای تمام گروه های سنی اعلام کرد.

آلودگی ریزگردها بیش از 8 برابر حد مجاز

میزان ریزگردها در آسمان بوشهر بیش از ۸ برابر حد استاندارد است. 

ریزگردها که از پنجشنبه شب وارد آسمان استان بوشهر شده‌اند همچنان در آسمان این استان به ویژه مناطق شمالی و مرکزی حضور دارند.

رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: امروز غلظت ریزگردها بیشتر از دیروز شده است به طوری که روز گذشته در بدترین حالت میزان ریزگردها به 1078 میکروگرم بر مترمکعب رسید اما صبح امروز این میزان 1300 میکروگرم بر مترمکعب ثبت شد.

یگانه میزان استاندارد ریزگردها در هوا را 150 میکروگرم بر مترمکعب عنوان کرد که بر این اساس میزان ریزگردها دیروز در هوای بوشهر بیش از هفت برابر و امروز بیش از هشت برابر میزان استاندارد بوده است.

او ادامه داد: در مناطق جنوبی استان بوشهر هنوز ریزگردها حضور چندانی ندارند و میزان ریزگردها در حد مجاز است.

در همین حال علیرضا بهادری کارشناس اداره کل هواشناسی استان بوشهر هم گفت: توده اولیه ریزگردها اواخر وقت پنجشنبه و توده دوم دیروز وارد استان شد که غلظت گرد و غبار را افزایش داد.

او رکورد دار کاهش دید افقی را جزیره خارگ عنوان کرد و افزود: دیروز دید افقی در این جزیره به 800 متر رسید و امروز صبح هم بوشهری‌ها دید 1200 متر را تجربه کردند.

بهادری علت این پدیده را تشکیل گرد و غبار بر روی همسایگان غربی کشورمان به ویژه عراق اعلام کرد که سرعت کم وزش باد باعث ماندگاری‌ آن شده است.

این کارشناس هواشناسی ادامه داد: دیروز ریزگردها به جنوب استان نرسیدند اما امروز کم کم به آسمان آنجا نیز وارد شده‌اند.

بهادری گفت: امیدواریم با وزش باد از فردا کمی وضعیت بهتر شود اما نقشه‌ها نشان دهنده شکل گیری توده سوم گرد و غبار بر روی آسمان عراق است که اگر وارد کشور و استان ما شود، باید گفت که ریزگردها همچنان مهمان ما خواهند بود.

هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروه های حساس

هوای کلانشهر اصفهان امروز برای گروه های حساس ناسالم است.

کارشناس اداره امور آزمایشگاه‌های حفاظت محیط زیست استان اصفهان امروز گفت: براساس نتایج به دست آمده از پایگاه‌های سنجش کیفی در 24ساعت گذشته، میانگین شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان صبح امروز با 139 AQI ناسالم برای گروههای حساس ثبت شد.

مزارع گفت: هوای شهرهای شاهین شهر135، مبارکه 136 ،خمینی شهر 138 و سجزی 145 AQI هم ناسالم برای گروه های حساس است.

او افزایش ذرات معلق گرد و خاک زیر دو ونیم میکرون را ازعوامل ناسالم بودن هوا اعلام کرد و گفت: بر اساس شاخص آلودگی هوا، میزان ذرات معلق زیر دو و نیم میکرون باید 35 میکروگرم بر متر مکعب باشد که هم اکنون این میزان حدود 50 میکروگرم بر متر مکعب است.

رییس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به اینکه منشا این آلودگی کشور عراق است گفت: تا عصر امروز مقداری از شدت آلودگی کاسته اما از اواخر وقت فردا موج جدیدی از گرد و خاک از غرب کشور وارد استان می شود.

خدابخش با اشاره به اینکه ورزنه با دو ونیم کیلومتر دید افقی آلوده ترین شهر استان است، گفت: میزان دید افقی در اصفهان هم اکنون سه کیلومتر است که استانداردآن 10 کیلومتر است.

۴۲۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 547520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام AT ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    2 0
    نگاه خدا انگار از این ملت برگشته. بیچاره ها چه جوری نفس می کشن؟