مهدی پازوکی گفت:«زمانی که نرخ سود بالا باشد صاحبان پس انداز ، تمایلی به سرمایه گذاری ندارند. »

مهدی پازوکی، کارشناسان اقتصادی در گفت و گو با خبرآنلاین درباره کاهش دوباره نرخ سود بانکی  گفت:«  کاهش نرخ سود بانکی  به صورت دستوری کاملا اشتباه است، زیرا نرخ سود بانکی باید براساس مکانیزم عرضه و تقاضای بازار تعیین شود.»

وی افزود:« در حال حاضر با توجه به اینکه نرخ تورم کاهش پیدا کرده که البته این اتفاق یکی از مزایای این دولت است، در نتیجه نرخ سود بانکی نیز باید کاهش یابد. این اتفاق به نفع بخش تولید و اقتصاد ملی است. زمانی که نرخ سود بالا باشد کسانی که صاحبان پس انداز هستند تمایلی به سرمایه گذاری ندارند. »

پازوکی ادامه داد:«  اقتصاد های کشورهای توسعه یافته از یک نرخ سود بانکی معقولی برخوردارند. نرخ سود بانکی آن ها تک رقمی است و تقریبا با نرخ تورم نزدیک است. در حال حاضر خوشبختانه نرخ تورم در ایران به حدود ۱۰ درصد رسیده است به همین دلیل نرخ سود بانکی نیز حتما باید کاهش پیدا کند،اما براساس مکانیزم عرضه و تقاضا و نه دستوری. »

وی گفت:« معمولا اقتصاد هایی که به سمت تعادل می روند نرخ سود بانکی آن ها هم متعادل می شود و متناسب با نرخ تورم تعیین می شود. بالاترین نرخ بانکی را در تاریخ بانک داری ایران در دولت احمدی نژاد داشته باشیم. در حال حاضر این کاهش باید با ساختار اقتصادی یعنی بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین شود. »

 

22435

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 547989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    10 0
    مکانیسم بازار به شما میگه تفاوت سود بانکی وسود تسهیلات چند درصد باشه؟
  • بی نام A1 ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    16 1
    آخه چه چیز اقتصاد ما به اقتصاد کشورهای توسعه یافته شبیهه که نرخ سودشون رو مثال می زنید. از یک طرف می گید دستوری نه و از اون طرف کاهش زورکی اخیر رو تأیید می کنید. تحلیل اقتصادی متناقض به این میگن. کاهش نرخ سود برای تأمین منابع ارزان قیمت برای کارخانه تولیدی که مردم پولی برای خرید تولیداتشان ندراند
  • بی نام A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    7 0
    آخه چه چیز اقتصاد ما به اقتصاد کشورهای توسعه یافته شبیهه که نرخ سودشون رو مثال می زنید. از یک طرف می گید دستوری نه و از اون طرف کاهش زورکی اخیر رو تأیید می کنید. تحلیل اقتصادی متناقض به این میگن. کاهش نرخ سود برای تأمین منابع ارزان قیمت برای کارخانه تولیدی که مردم پولی برای خرید تولیداتشان ندراند
  • بی نام A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    20 0
    مهدی پازوکی گفت:«زمانی که نرخ سود بالا باشد صاحبان پس انداز ، تمایلی به سرمایه گذاری ندارند. » جواب: سرمایه گذاری نیاز به بسترسازی مناسب و تامین امنیت شرایط بازار دارد.هیچ امنیتیبه ویژه امنیت سیاسی در ابتدا با ورود سرمایه تامین نمی شود. به عبارتی ساده تر وقتی مردم میبینند در خارج از فضای بانک عده ای منتظرند تا به هر طریقی این سرمایه ها را به هدر داده و یا تصاحب کنند، حاضر به خروج سرمایه خود از بانک نیستند. فکر کنم دیگر کودکان ما نیز این مسئله را می دانند.
  • ح راد IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    14 0
    وام های بانکی که به مردم می دهید بالای 25 درصد است تا 36 درصد متغیر است ایا میشود مدیر وارد کرد
  • بي نام A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    8 2
    با تشكر از تلاشتون بابت پايين آوردن سود سپرده ها ، حالا مي شه بفرماييد زمان پايين آوردن سودهاي وحشتناك بانكي كي هست ؟
  • علی RU ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    4 0
    واقعاً کارکارشناسی کردید اخه برادر من بانک بابت وامهایی که داده 30تا 36 درصد سود میگیره واونوقت میخواد سود سپرده های مردم رو به 15 درصد کاهش بده این مشکل رو میخوان چه جوری حل کنن ، مشکل پول پیش مستاجرین را چطوری میخوان حل کنن ، مشکل کسانی که با سود سپرده ها زندگی میکنن رو رو میخوان چکار کنن ، موسسات مالی که تابع سیستم یانکی نیستند را چکار میکنند و هزاران سوال دیگر
  • علی A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    4 0
    نهایت بی ثباتی اقتصادی ایران را نشان داد این کار زشت بانکها. بانکها پس از برجام به سیستم بانکهای جهانی وصل شده اند سپرد های مردم را فراموش در حالی که در زمان تحریم دنبال جمع آوری پولها بودند. کدام وام کم بهره ای را میدهند که عوام فریبی می کنند و می گویند این کار برای پرداخت تسهیلات است ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تمام سپرده گذاران پولهایشان را از بانکها بیرون می کشند هر چند بانکها با سپرده های مردم اگر دلار هم خریده باشند 2 برابر اندازه سپرده های مردم در جیبشان رفته و اصل سپرده های مردم که دستشان بوده با سود جزیی داده اند و تازه عده ای همین سود کم و اجحاف به سپرده گذاران را ربا می دانند در حالی که با تورم وحشتناک 50 درصدی سال 90 تا 92 سپرده گذاران هر ماه منفی 30 درصد ضررشان بوده.
  • بی نام A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    6 0
    خسته نباشن بانکهای زحمتکش برای دادن پاداشهای سرشار به خود الان که سود سپرده ها کم شده حالا چه می کنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ سپرده گذاران چه سود دریافت کردند در حالی که تورم 50 دصد بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/ تمام بازارها متلاطم خواهد شد .
  • باقر IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    5 0
    اولا لطف کنید اقتصاد را بدست اهلش بسپارید اقایان مدرک اقتصاد دارند ولی شعور اقتصادی ندارند و اگر دارند . دل به غارت مردم بدبخت سپردند و نمی خواهند از اصول واقعی اقتصاد پیروی کنند . که باعث همه سردرگمی های اقتصادی است . دوما سود بیشتر را مضر تشخیص دادید لطفا غارت مردم توسط بانکهای ربا خوار را نیز مورد توجه قراردهید .