از 600 هزار نفر جمعیت شهرستان همدان، بیش از 50 هزار نفر معلول هستند که 11 هزار نفر آن به صورت مستمر و غیر مستمر زیر پوشش بهزیستی قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین از همدان ؛ سیاوش رهبر، رئیس اداره بهزیستی شهرستان همدان که در جلسه کمیسیون معماری و شهرسازی و فنی شورای شهر سخن می گفت خواستار توجه به مسئله مناسب‌سازی محیط شهری به دلیل وجود بیش از 50 هزار نفر معلول در این شهرستان شد و گفت: بیش از 10 درصد جمعیت کشور را معلولان تشکیل می‌دهند و به همین دلیل بحث مناسب‌سازی بسیار حائز اهمیت است.

این مسؤول با بیان اینکه باید بحث مناسب‌سازی برای ارائه خدمات بهتر به گروه‌های هدف نظیر سالمندان، زنان باردار، کودکان و... مورد توجه قرار گیرد، گفت: در راستای توسعه استان باید به این موضوع توجه جدی شود.

وی با اشاره به تعداد قابل توجه جانبازان در استان و لزوم مناسب‎سازی شهری، تصریح کرد: متأسفانه تصادفات رانندگی نیز در بحث معلولیت رکورددار است و نیاز به مناسب‌سازی در این خصوص وجود دارد.

رهبر با بیان اینکه سازمان بهزیستی دبیر مناسب‌سازی محیط شهری است اما دستگاه‌های دیگر باید پیگیر اجرای کار باشند، یادآور شد: ایجاد کمیته فنی مناسب‌سازی پیشنهاد استان بود که در کشور اکنون در حال اجراست، البته با شکل‌گیری این کمیته اقدامات خوبی صورت گرفته اما کافی نیست.

نرگس نورالله زاده، رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های شورای شهر همدان نیز با بیان اینکه از سال 84 به بعد همیشه در شورا، قانون حمایت از معلولان مصوباتی داشته است ، افزود: از سال 86 به بعد بحث مناسب‌سازی مورد توجه قرار گرفته، اگر چه صد درصد پروژه‌ها مناسب‌سازی نشده‌اند.

وی با بیان اینکه از سال گذشته صد درصد پروژه‌ها در بحث مناسب‎سازی مورد توجه قرار گرفته است، گفت: در این خصوص شناسایی مراکزی که جامعه هدف به آنجا مراجعه می‌کنند، بسیار حائز اهمیت است.

نورالله زاده، با بیان اینکه برخی از مراکز هزینه مناسب‌سازی را ندارند و می‌توان از طریق پرداخت وام به این موضوع پرداخت، افزود: این مسئله به ویژه در مراکز درمانی مورد توجه جدی است.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه در بحث صدور پروانه ساختمانی نیاز به آموزش و فرهنگ‌سازی وجود دارد، خاطرنشان کرد: در بحث صدور پروانه مدعی هستند شهرداری از همه جاها سخت‎تر می‌گیرد در صورتی که این مجموعه قانون را اجرا می‎کند و شهر همدان نسبت به شهرهای دیگر در این زمینه پیشرو بوده است.

وی با بیان اینکه برخورداری از امکانات مناسب‌سازی حق طبیعی مردم است، تاکید کرد: فرهنگ‌سازی باید صورت گیرد تا مردم با رضایت کامل مناسب‌سازی را انجام دهند نه اینکه الزام باشد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 549209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =