فارس نوشت ، فرماندار بشرویه گفت: میزان خسارت خشکسالی به بخش کشاورزی بشرویه در سال زراعی جاری حدود 2 میلیارد و 100 میلیون تومان برآورد شده است.

علی باقری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: میانگین بارندگی بلندمدت در بشرویه 9.85 میلی‌متر بوده است.

وی با بیان اینکه میزان بارندگی سال گذشته 63.1 و میزان بارندگی امسال 19.7 است، تصریح کرد: این آمار نشان دهنده 43.4 میلی‌متر کاهش بارندگی نسبت به سال قبل است.

وی مهم‌ترین اثرات خشکسالی در حوزه منابع آبی اشاره کرد و افزود: کاهش دبی منابع آبی و خشک شدن تعدادی از چشمه‌ها و قنوات این شهرستان، کاهش سطح آب سفره‌های زیرزمینی دشت‌های این شهرستان و پایین آمدن کیفیت آب چاه‌ها از جمله مهم‌ترین اثرات خشکسالی است.

فرماندار بشرویه یادآور شد: تغییرات ایجاد شده در میزان بارندگی و منابع آبی، اثر مستقیم خود را بر محصولات زراعی و باغی می‌گذارد این اثر ممکن است به طرق مختلف نمود یابد که شامل کاهش راندمان تولید، کاهش سطح زیرکشت، کاهش کیفیت محصول، افزایش شیوع آفات و بیماری‌های گیاهی می‌شود.

باقری با اشاره به اثرات خشکسالی در بشرویه در حوزه دام و طیور، گفت: کاهش شدید تولید محصولات دامی، کاهش شدید تعداد دام به دلیل افزایش مرگ‌ومیر در دام‌ها، افزایش نازایی، سقط و مرده‌زایی در دام مولد و افزایش کشتار دام، خطر افزایش بیماری‌های مشترک انسان و دام، کاهش قیمت دام زنده و کاهش قیمت گوشت قرمز، مشکل تامین آب شرب دام، افزایش تردد و حمل بی‌رویه و غیرمجاز دام در مناطق مختلف برای یافتن علوفه و یا عرضه و فروش دام که سبب افزایش و گسترش بیماری‌های عفونی واگیردار و همه‌گیر می‌شود و فقر مراتع و نیاز به تغذیه دستی از جمله این اثرات است.

وی یادآور شد: تاسیس ایستگاه تحقیقاتی گیاهان مقاوم به خشکی، ایجاد گلخانه و گسترش کشت محصولات گلخانه‌ای و اجرای روش‌های نوین آبیاری برای جلوگیری از هدر رفت آب و تامین اعتبار مورد نیاز از مهمترین زیرساخت‌هایی که برای کاهش اثرات خشکسالی در این شهرستان مورد نیاز است.

فرماندار بشرویه به خسارت‌هایی که به بخش کشاورزی به سبب تداوم خشکسالی به این شهرستان وارد شده است، اشاره کرد و افزود: میزان خسارت خشکسالی بخش کشاورزی بشرویه در سال زراعی جاری حدود 2 میلیارد و 100 میلیون تومان برآورد شده است.

باقری با بیان اینکه پدیده خشکسالی مدت‌ها بوده که گریبانگیر این شهرستان شده و در سال جاری شدت آن افزایش چشمگیری داشته به گونه‌ای که این شهرستان به عنوان کم باران‌ترین نقطه کشور قلمداد شده است، خاطرنشان کرد: بنابراین مسؤولان این شهرستان از مدت‌ها قبل اقداماتی در راستای کاهش اثرات خشکسالی انجام داده‌اند و با جذب اعتبارات ملی و استانی پروژه‌هایی از قبیل آبرسانی سیار به مزارع، باغات و دام، مبارزه با آفات و بیماری‌ها، اجرای عملیات آب و خاک و سایر پروژه‌ها را اجرا کرده‌اند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 550069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =