پژوهشگران ام.آی.تی با الهام از فناوری صدای ساروند، به فناوری‌ای دست یافته‌اند که به بیننده تلویزیون امکان می‌دهد نمای سه‌بعدی کاملی از صحنه‌هایی را که در تلویزیون پخش می‌شود، مشاهده کند.

ابوالفضل کریمی: محققان مرکز تحقیقاتی ام.آی.تی فناوری جدیدی را طراحی کرده‌اند که با کمک آن می‌توانید سر خود را به اطراف چرخانده و قسمت‌هایی از فیلم را که در صفحه نمایش تلوزیون شما نمایش داده نمی‌شود، ببینید. به این ترتیب شما خود را در دقیقا در میان فیلم احساس خواهید کرد.

به گزارش پاپ‌ساینس، فناوری صدای ساروند (Surround) در فیلم‌ها به بینندگان این امکان را می‌دهد تا تجربه‌ای 360 درجه از صدایی را که می‌شنوند، داشته باشند ، اما محققان مرکز ام.آی.تی به دنبال آن هستند که مشابه همین فناوری را در تصویر نیز به کار بگیرند و به این ترتیب، تماشاگران بتوانند صحنه‌های خارج از صفحه نمایش را نیز تماشا کنند.

فناوری تصویری ساروند به بینندگان این امکان را می‌دهد که برای مثال در هنگام تماشای فیلم، سر خود را سمت صدای بال‌های یک هلیکوپتر بچرخانند و به این ترتیب قبل از آن که هلی‌کوپتر وارد صفحه نمایش تلویزیون شود، بتوانند آن را ببینند.

برای انجام این کار، یک ابزار الکترونیکی دستی متصل به اینترنت، شبیه به یک گوشی هوشمند در اختیار بیننده قرار می‌گیرد که علاوه بر صفحه نمایش اصلی تلویزیون به عنوان یک صفحه نمایش شخصی عمل خواهد کرد. زمانی که شما این دستگاه را به سمت چپ یا راست می‌چرخانید ، تصاویر با زاویه جدید دوربین روی صفحه نمایش ظاهر می‌شود و به این ترتیب شما می‌توانید اتفاقاتی را که در خارج از صفحه نمایش تلویزیون اتفاق می‌افتد، ببینید.

این فناوری جدید با تلاش سانتیاگو آلفارو طراحی شده که پروژه دکترای خود را تحت نظر مایکل باو، دانشمند آزمایشگاه رسانه‌ای ام.آی.تی انجام داده است.

آن‌ها یک ویدیوی سه بعدی را از طریق اینترنت به ابزار الکترونیکی دستی منتقل کردند که بدون هیچ گونه تغییری در نمایش فیلم در تلویزیون اصلی می‌تواند تصاویر را با زوایای مختلف در اختیار بیننده قرار دهد.

برای این کار، یک مغناطیس‌سنج داخل ابزار دستی تعبیه شده است.این وسیله که در آخرین مدل‌های گوشی‌های همراه هم به کار رفته، مانند یک قطب‌نما عمل می‌کند و می‌تواند جهت و موقعیت وسیله دستی را نسبت به تلویزیون محاسبه کند.

آلفرد و باو قبلا تحقیقات کاربری را طرح‌ریزی کرده‌اند و قرار است در بهار و تابستان امسال آن‌را اجرا کنند. آن‌ها هم‌چنین تصمیم دارند از این فناوری در برنامه‌های ورزشی ، برنامه‌های زنده ، کارتون‌ها و حتی در برنامه‌های گفتگوی تلویزیونی نیز استفاده کنند.

استفاده از این فناوری تغییری در نمایش عادی برنامه‌های تلوزیونی و فیلم‌ها به وجود نمی‌آورد و به این ترتیب افرادی که این فناوری را در اختیار ندارند، حتی فقدان آن را احساس نمی‌کنند؛ اما بینندگانی که از آن استفاده می‌کنند سطح جدیدی از ارتباط با تلویزیون‌هایشان را تجربه می‌کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 55017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =