افتتاح اولین دفتر پیشخوان معاضدت قضایی استان در رشت

رییس کل دادگستری گیلان در مراسم افتتاح اولین دفتر معاضدت قضائی استان گیلان: اینکه شهردار رشت به فکر افتاد تا قدمی بردارد ارزشمند است. شهردار رشت: دفتر های پیشخوان معاضدت قضایی در تمامی سراهای محلات راه اندازی می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از واحد خبر مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت، اولین دفتر پیشخوان معاضدت قضایی استان گیلان با حضور شهردار رشت، رییس دادگستری گیلان و جمعی از مسئولین در سرای محله معلم واقع در محله استادسرای رشت به مناسبت هفته قوه قضائیه افتتاح شد.
در این مراسم علاوه بر دکتر سید محمد علی ثابت قدم شهردار رشت، احمد سیاوش پور رییس کل دادگستری گیلان،اسرافیل ملکی معاون پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی انقلاب رشت، فاطمه شیرزاد رییس کمیسیون بهداشت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت، مظفر نیکومنش نودهی رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت، سید رضا موسوی روزان، عباس صابر و حجت جذب از اعضای شورای اسلامی شهر رشت، مختار جباری مشاور عالی شهردار رشت، محمد پورناصرانی مدیر شهرداری منطقه یک رشت، رضا حق جو مدیر حراست شهرداری رشت، فاطمه قدیمی مدیر ارتباطات و روابط بین الملل شهرداری رشت، یاسر صفاکار مدیر حقوقی شهرداری رشت و جمعی از مدیران شهری حضور داشتند.
دکتر سید محمدعلی ثابت قدم با اشاره به تقارن هفته قوه قضاییه و ایام شهادت امیرالمومنین حضرت علی(ع) گفت: مبنای عدالت طلبی از همین روزها نشات می گیرد.
شهردار رشت حضور شهرداری در مباحث مشاوره های حقوقی و اقدامات پیشگیرانه از وقوع جرم را از وظایف ذاتی مدیریت شهری دانست و تصریح کرد: در حوزه پیشگیری اقدامات شهرداری رشت را در چند حوزه می توان دسته بندی کرد . تا پایان سال جاری مجموع سراهای محلات رشت به ۱۵ می رسد.
دکتر ثابت قدم اصلی ترین محورهای فعالیت سراهای محلات را آموزش و اقدامات پیشگیرانه دانست و خاطر نشان کرد: سال گذشته ۸ سرای محله افتتاح شد و در سال جاری نیز با حمایت اعضای شورای اسلامی شهر رشت ۷ سرای محله که در بودجه تصویب شده است افتتاح خواهد شد تا مجموع سرای محلات رشت به ۱۵ سرای محله برسد.
وی با بیان اینکه این ۱۵ سرای محله در ۱۵ ناحیه شهر واقع شده اند افزود: با توجه به اینکه هر یک از نواحی ۳ یا ۴ محله را در بر می گیرند؛ این سرای محلات در شعاع دسترسی مناسبی برای شهروندان واقع شده اند تا بتوانیم خدماتی را در حوزه های مختلف به شهروندان ارائه دهیم.
محور فعالیت و خدمات سراهای محلات آموزش و اقدامات پیشگیرانه است .
شهردار رشت به تشریح خدمات قابل ارائه در سرای محلات پرداخت و گفت : محوریت خدماتی که در سراهای محلات ارائه می شود پیشگیری در حوزه های مختلف از جمله اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و برای سنین و اقشار مختلف اجتماعی است و چنانچه این مباحث آموزش داده شوند از وقوع بسیاری از جرائم جلوگیری خواهد شد.
دکتر ثابت قدم در ادامه تصریح کرد: امروزه مدیریت شهری اصالت فعالیت خود را بر این مبنا قرار داده است تا با اقدامات پیشگیرانه و آموزش به جامعه و به ویژه نسل آتی کمک کند.
شهردار رشت با اشاره به تکثر پرونده های قضایی در استان گیلان افزود : علی رغم اینکه سیستم قضایی به شدت مساعی لازم را به خرج داده است تا سرعت رسیدگی به پرونده ها افزایش یابد اما اگر بسیاری از این موضوعات پیش از وقوع پیشگیری می شدند اصلا چنین پرونده هایی تشکیل نمی شدند تا سیستم قضایی بار سنگین این پرونده ها را به دوش بکشد.
وی منافع خصوصی، اختلاف نظرها و عدم آگاهی را از مهم ترین دلایل تشکیل پرونده های قضایی دانست و تاکید کرد : ذات سرای محلات اقدامات پیشگیرانه و آموزش و ارتقای سطح آگاهی در حوزه های مختلف شهروندی است.
دکتر ثابت قدم با اعلام اینکه شهرداری رشت با امضای تفاهم نامه های متعدد در خصوص اقشار خاص مثل زنان بی سرپرست و کودکان کار با نهادهای مربوطه گامی موثر در راستای مباحث پیشگیرانه برداشته است گفت : میزان رضایتمندی مردم در محلاتی که تحت الشعاع پوشش این خدمات هستند گواهی است بر این موضوع که خدمات شهرداری و سرای محلات با چه کیفیتی ارائه می شود.
ذات مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری اقدامات پیشگیرانه، تهیه و انتشار پکیج های آموزشی است.
شهردار رشت به ایجاد مدیریتی در حوزه معاونت خدمات شهری با عنوان مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری در ساختار داخلی شهرداری اشاره کرد و افزود : ذات این مدیریت رسیدگی به این امور و تهیه و انتشار پکیج های آموزشی پیشگیرانه با هماهنگی سایر حوزه های مربوطه است و آگاهی شهروندان باید از نقطه مشخصی در وضع موجود به نقطه مطلوب ارتقا یابد.
وی حفظ بیت المال را حفظ حقوق عمومی دانست و گفت : دغدغه هایی در خصوص عدم حفاظت کافی از منابع طبیعی وجود دارد. در مباحث توسعه پایدار و زیست محیطی بسیاری از مسائل ریشه در موضوع آموزش دارند که تفکیک زباله از مبدا نمونه ای از این موارد است. باید آموزش به نحوی باشد تا در یک مکان جغرافیایی خاص اتفاقی رخ ندهد که نگاه ما به توسعه پایدار و منافع عمومی خدشه دار شود. 
دفتر های پیشخوان معاضدت قضایی در تمامی سراهای محلات راه اندازی می شود
دکتر ثابت قدم از راه اندازی دفتر های پیشخوان معاضدت قضایی در تمامی ۸ سرای محله تا یک ماه آینده خبر داد و گفت : ما خود را مکلف می دانستیم که این خدمت را به شهروندان ارائه دهیم و پس از افتتاح ۷ سرای محله دیگر در آن سراهای محلات نیز دفاتر پیشخوان معاضدت قضایی راه اندازی خواهد شد.
فاطمه شیرزاد نیز ضمن تسلیت به مناسبت ایام سوگواری امیرالمومنین حضرت علی (ع) گفت: قضاوت کار بسیار دشواری است و قضات در ایران اسلامی در راستای برقراری عدالت تلاش بسیاری داشته اند. به عنوان عضوی از شورای اسلامی شهر رشت از تمامی تلاش ها و قدم هایی که قضات در سطح شهرستان رشت در راستای رفع مشکلات و معضلات اجتماعی مردم برداشته اند تشکر می کنم.
رییس کمیسیون بهداشت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به فعالیت های خوب مجموعه مدیریت شهری رشت در تمامی حوزه ها از جمله فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و ... افزود : افتتاح اولین دفتر معاضدت قضایی در استان گیلان را به فال نیک می گیریم. ان شاء الله بتوانیم در راستای کاهش آسیب های اجتماعی و جرم و در راستای خدمات بیشتر بر مبنای عدالت اجتماعی همکاری چند جانبه ای با این دفتر پیشخوان داشته باشیم.
احمد سیاوش پور با اشاره به سالروز شهادت شهید بهشتی و ۷۲ تن از یاران حضرت امام خمینی(س) سخنان خود را آغاز کرد و یاد و خاطره تمامی شهدا علی الخصوص شهدای قوه قضاییه را گرامی داشت.
هزینه های ناشی از تکثر پرونده های قضایی نگران کننده است.
رییس کل دادگستری گیلان با اشاره به آمار بالای پرونده های قضایی گفت : سال گذشته بیش از ۵۰۰ هزار پرونده در چرخه رسیدگی دستگاه های قضایی در استان گیلان قرار گرفت و این آمار در کل کشور بیش از ۱۵ میلیون پرونده بود و نسبت به هزینه هایی که این تعداد پرونده به جامعه تحمیل می کند ابراز نگرانی کرد.
وی با بیان اینکه ایران در حوزه های مختلف در سطح بین المللی پیشرفت های چشمگیری داشته است و در جهان به عنوان کشوری شاخص شناخته می شود افزود: متاسفانه در مواردی که مربوط به خودمان است؛ مربوط به اخلاق و روابط اجتماعی و روابط اداری و تعامل نهادهای مختلف است با مشکلاتی مواجهیم و این مشکلات جز به دست خودمان به دست هیچ جامعه دیگری حل نخواهد شد. اما راه حل چیست؟ آیا همواره وضعیت همینطور بوده است؟ 
سیاوش پور حضرت علی (ع) را الگوی حق طلبی دانست و گفت : ایشان کوچکترین انحرافی از هدف خود نداشتند و بر همین اساس ایستادگی کردند و مسیر حق را پیمودند. 
اگر مسئولی وقتش را به حاشیه سازی اختصاص دهد مضر است .
رییس کل دادگستری گیلان به بحث ها و حاشیه های غیر ضروری مسئولین اشاره و خاطر نشان کرد :استان گیلان دارای ظرفیت بالا با نعمت های خدادادی فراوان است و همه چیز در این استان مهیا است اما گاهی در مسائلی کم اهمیت حاشیه های فراوانی به وجود می آید. 
سیاوش پور تمام وقت مسئولین را متعلق به مردم دانست و تصریح کرد : اگر مسئولی دانسته یا ندانسته وقتش را که باید به کارهای مفید اختصاص دهد؛ صرف حاشیه سازی و بحث های بیهوده و عبث کند نه تنها سودی برای مردم ندارد بلکه مضر است.
قدام شهرداری در راستای راه اندازی دفتر پیشخوان معاضدت سرای محله ارزشمند است
وی راه اندازی دفتر پیشخوان معاضدت قضایی در سرای محله معلم رشت را ارزشمند دانست و افزود : گاهی در حوزه فرهنگ، غبطه برخی کشور ها را می خوریم؛ غبطه رفتار و نظم و رعایت قانون را می خوریم و با خودمان مقایسه می کنیم. چه کسی باید این مشکل را حل کند؟ چنین کارهایی ارزشمند و مفید است. 
احمد سیاوش پور هنر مسئولین را در رساندن پیام ها به گوش افراد آسیب پذیر عنوان کرد و گفت : قشرهای مدیریتی در همایش ها و اجلاس ها بارها حرف های ما را شنیده اند. ما کجا می توانیم حرف هایمان را به گوش افراد آسیب پذیر انتقال بدهیم؟ سرای محلات و اینگونه نقاط محله ای که بتوان با بدنه جامعه ارتباط برقرار کرد فرصت مناسبی برای انتقال صحبت ها در اختیار ما قرار می دهد. >
رییس کل دادگستری گیلان سراهای محلات را نیازمند افرادی دانست که برای نجات مردم از گرفتاری های روزمره اجتماعی و فرهنگی عشق بورزند و در ادامه گفت : چنین فضایی با حضور چنین افرادی بسیار مفید خواهند بود.
وی با اعلام اینکه جهل بر قانون رافع مسئولیت نیست، ریشه بسیاری از پرونده ها را عدم آگاهی دانست و گفت: اگر مردم از حقوق خودشان، حقوق شهروندی، حقوق خانواده و ... آگاهی داشته باشند امکان خطا کمتر می شود . اگر مردم بدانند، احتمال اینکه شخصی آگاهانه به خودش لطمه بزند کمتر می شود.
نگاه دنیا به شهرداری صرفا ساختمانی و عمرانی نیست.
سیاوش پور تصریح کرد: نگاه دنیا به شهرداری صرفا ساختمانی و عمرانی نیست. متاسفانه در کشور ما برخی شهرداری را مسئول صدور پروانه و نظارت بر مسائل ساختمانی و احداث راه و کارهای عمرانی می دانند. در تمام دنیا و به خصوص کشورهای توسعه یافته مدیریت شهری را مدیریت جامعی می دانند و غالب وظایف مدیریت شهری در حوزه های فرهنگی و اجتماعی است. همه در حوزه عمرانی تمرکز کرده ایم در حالیکه این بخش کوچکی از وظایف مدیریت شهری است و از اصل موضوع بازمانده ایم.
سپردن تمام امور به نیروی انتظامی و دستگاه های قضایی ساده ترین و کم اثر ترین راه است . اینکه شهردار رشت به فکر افتاد تا قدمی بردارد ارزشمند است .
رییس کل دادگستری گیلان شهردار را مسئول فرهنگ و جامعه شهری دانست و افزود: شهردار در مقابل اخلاق و فرهنگ و رفاه و هنر و تمامی حوزه ها در شهر مسئول است. ما همه چیز را به نیروی انتظامی و دستگاه قضایی می سپاریم و می گوییم شما بگیر و ببر. در حالی که این ساده ترین راه و کم اثرترین راه است. چرا وقتی فضایی فراهم می شود برخی جوانان عقده گشایی می کنند و الفاظی به کار می برند که تعجب آور است؟ اگر شهردار بداند جوانان هر محله چه نیاز هایی دارند؛ کجا وقتشان را تلف می کنند چه فشارهایی را تحمل می کنند ؛ می تواند در مقابل فشارهای نهفته، فشارشکنی کند و این موضوع هنر می خواهد. اینکه دکتر ثابت قدم به فکر افتاد تا قدمی بردارد ارزشمند است و ان شاءالله آثار بزرگی داشته باشد. بنده واقعا تشکر می کنم.
وابسته به هیچ جناحی در شهر نیستم اما واقعا کسانی را که زحمت می کشند میبینم.
سیاوش پور خود را وابسته به هیچ جناح و گروه و دسته و جریانی در این شهر ندانست و خاطر نشان کرد : واقعا کسانی را که زحمت می کشند، میبینم. زمانی که به رشت آمدم به شهردار وقت گفتم من واقعا شرمنده هستم؛ شهر رشت شهر بی ساختاری است و زیرساخت ها بسیار ضعیف است و در شان مردم رشت نیست. هرکس جرات و همراهی و توکل کند و شهر رشت را به جایگاه واقعی خود برساند به مردم رشت خدمتی ماندگار کرده است و نامش می ماند. هم نامش در حافظه ها ثبت و ضبط می شود و هم در نزد خداوند متعال همیشه مورد خیر خواهد بود. ان شاء الله که شهردار رشت و اعضای شورای اسلامی شهر رشت در این راه موفق باشند.
دراین مراسم یاسر صفاکار نیز گفت: گستردگی و تعدد حوزه‌های خدماتی شهرداری چه در حوزه های عمرانی، چه در حوزه‌های خدماتی نظیر فضای سبز و رفت و روب و چه حوزه های زیر بنایی، حمل و نقل و شهرسازی به نحوی بوده که شاید بعضی از وظایف شهرداری‌ها بر مردم پوشیده باشد و به دلیل عدم تاثیر ملموس و مستقیم برخی از این فعالیت‌های شهرداری بر زندگی روزمره مردم، شاید تصور شود که در بعضی از حوزه‌ها شهرداری فعالیت و اقدامی نداشته است.
مدیر حقوقی شهرداری رشت با اشاره به اینکه امروزه مشارکت شهروندان در اداره امور شهرها با توجه به انتخاب اعضای شورای اسلامی شهر توسط مردم و انتخاب شهردار توسط منتخبین مردم، نمود و بروز گسترده‌ای پیدا کرده است صریح کرد: حقوق شهروندی و ترویج و آموزش آن، به خصوص شفاف سازی وظایف و تکالیف متقابل شهرداری و شهروندان و مشارکت شهروندان در این حوزه ضرورت پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه آگاهی شهروندان تاثیر مستقیم در مطالبات شهروندان دارد؛ در ادامه به وظایف متقابل شهرداری و شهروندان اشاره کرد و گفت : تعمیم فرهنگ شهرنشینی از طریق آشنایی با قوانین و مقررات شهرداری‌ها، شفاف سازی فعالیت های شهرداری، تعامل بین شهرداری و شهروندان از طریق ارائه پیشنهادات و انتقادات، همکاری بیشتر بین شهروندان با شهرداری در جهت مشارکت و اجرای برنامه‌ها، منطقی شدن مطالبات شهروندان از طریق آگاه شدن آنها از محدودیت ها و امکانات شهرداری، رعایت مقررات توسط شهروندان و در نتیجه تسهیل ارائه خدمات توسط شهرداری در راستای دستیابی به شهری توسعه یافته و در نهایت کاهش دعاوی شهرداری و جرائم و تخلفات شهری که از نتایج آگاهی بیشتر شهروندان است از جمله این وظایف هستند.
صفاکار افزود : با توجه به تاکید شهردار رشت و همت مدیریت شهرداری منطقه یک برای اولین بار شاهد افتتاح دفتر پیشخوان معاضدت قضایی در سطح استان هستیم و از این پس هفته ای یک روز به صورت رایگان به شهروندان خدمات ارائه خواهد کرد. در سایر روزهای هفته نیز شهروندان می توانند به کارشناسان حقوقی شهرداری در سرای محله معلم مراجعه نمایند.
در پایان، مراسم افتتاحیه برگزار شد و از نخستین دفتر پیشخوان معاضدت قضایی رشت توسط مسئولین بازدید به عمل آمد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 550673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =