«خبرجنوب» نوشت: دبیر علمی نخستین همایش بین المللی نقش ادیان در اخلاق جنگ، صلح، عفو و دوستی گفت: این همایش با مشارکت دانشگاه های شیراز و بیلگی ترکیه با هدف استقرار صلح پایدار و محکومیت تروریسم در دو نوبت به میزبانی این دو دانشگاه برگزار می شود.

حجت الاسلام دکتر سعید رحیمیان در این باره افزود: نخستین همایش بین المللی با این عنوان اردیبهشت 1396 با حضور محققان داخلی و خارجی در شیراز و دومین همایش بین المللی شش ماه بعد با مشارکت دانشگاه بیلگی ترکیه در این کشور برگزار می شود.
رئیس مرکز پژوهش های فرهنگ اسلامی دانشگاه شیراز گفت: بنیانهای نظری صلح، عفو و دوستی از منظر ادیان، صلح، عفو و دوستی، تاریخ و سیاست منطقه خاورمیانه با تکیه بر نقش ادیان وجلوه های صلح گرایی ادیان در هنر، معماری، ادبیات از محورهای برگزاری این همایش های بین المللی است.
رحیمیان اظهار کرد: در نخستین همایش بین المللی که به میزبانی دانشگاه شیراز برگزار می شود، پژوهشگران درباره پیوندهای عفو و صلح و دوستی و موضوع هایی مانند محیط زیست و سلامت و نقش رسانه ها و نهادها در دستیابی به صلح به تبادل نظر علمی می پردازند.
دبیر علمی نخستین همایش بین المللی نقش ادیان در اخلاق جنگ، صلح، عفو و دوستی ادامه داد: تدوین و تنفیذ اخلاق جنگ، گام نخست برای مهار و محدود کردن و قاعدهمندسازی جنگ و از بین بردن ترور است.
وی ادامه داد: دانشمندان این رشته از اخلاق تلاش دارند تا با استفاده از دیدگاههای عرفی و دینی مشروعیت جنگ را محدود به دفاع و شیوه جنگ را از رویکردهای سبعانه و کشتارهای دسته جمعی و غیراخلاقی پاکسازی کنند.
دبیر علمی نخستین همایش بین المللی نقش ادیان در اخلاق جنگ، صلح، عفو و دوستی گفت: اخلاق جنگ، یا جنگ را ممنوع و یا دامنه و شدت آن را محدود میکند و بنابراین گام نخست را برای استقرار صلح پایدار برمیدارد.
رحیمیان اظهار کرد: عفو در روابط اجتماعی و سیاسی گام دوم در راه برقراری صلح پایدار است؛ عفو در حوزه عمومی میتواند هم مانع ادامه جنگ و کینهورزی سیستماتیک یعنی جنگ سرد بشود و هم تبدیل صلح سرد به صلح دوستانه را تمهید کند.
وی افزود: با تبیین دینی، فلسفی و اخلاقی دوستی در روابط اجتماعی، بین المذاهب و بین الملل می توان به تغییر پارادایمی روابط جمعی مدرن و در نتیجه به صلح پایدار در سطح جامعه و در ساحت روابط جهانی کمک کرد.
دبیر علمی نخستین همایش بین المللی نقش ادیان در اخلاق جنگ، صلح، عفو و دوستی گفت: در حاشیه برگزاری این همایش، کارگاه های آموزشی پژوهشی با موضوع های پژوهش تطبیقی ادیان در اخلاق جنگ، صلح، عفو و دوستی، شیوههای طرح و تبلیغ اسلام درغرب بایسته ها و چالش های پیش روی آن و عذر و عفو در سیاست، دیدگاهی دینی و تطبیقی و نشست علمی اخلاق جنگ، صلح، عفو و دوستی با محوریت تعلیم و تربیت و روانشناسی برگزار می شود.
رحیمیان اظهار کرد: در کنار این فعالیت ها ضمن تفاهم نامه ای بین مرکز پژوهش های فرهنگ اسلامی دانشگاه و موزه صلح تهران بنا شد موزه صلح شیراز به عنوان دومین موزه صلح کشور در دانشگاه شیراز افتتاح شود.
وی ادامه داد: طرح بنای ستون صلح و دیوار یادبود صلح در این شهر نیز به تصویب رسیده و معرفی شیراز به عنوان پایتخت صلح ایران اسلامی در دستور کار کمیته علمی و اجرایی و شورای سیاست گذاری همایش قرار گرفته است.
دبیر علمی نخستین همایش بین المللی نقش ادیان در اخلاق جنگ، صلح، عفو و دوستی گفت که نخستین دوره این همایش با حمایت مالی دانشگاه های شیراز، آزاد اسلامی واحد شیراز و دانشگاه هنر شیراز برگزار می شود.
وی ادامه داد: موزه صلح تهران، اتاق فکر استان فارس، اداره کل آموزش و پرورش فارس، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، پژوهشکده اخلاق صلح، دادگستری کل استان فارس، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، بنیاد نخبگان استان فارس، مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم فناوری و شهرداری شیراز حامیان معنوی این همایش بین المللی هستند.
رئیس مرکز پژوهش های فرهنگ اسلامی دانشگاه شیراز گفت: پژوهشگران برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت اینترنتی همایش به نشانی www.ethicswp.ir مراجعه کنند.
پیش از این همایش اخلاق مهار جنگ، اخلاق صلح و اخلاق عفو و دوستی روزهای بیست و یکم و بیست و دوم اردیبهشت 95 در شهر شیراز برگزار شد که سطح این همایش ملی بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 551112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =