۰ نفر
۲۲ تیر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵

زنی دیگر، سکان هدایت کشور را در مهمترین پایگاه قدرت در اروپا- یعنی بریتانیا -به دست گرفت.

حال باید دید که آیا او نیز قدرت و توانایی مثال زدنی آنگلا مرکل در آلمان را خواهد داشت، یا خیر؟
انگلا مرکل در سالهای حضور در عرصه سیاست، چنان قدرتی به المان داد که آموختنی است و یافتن جایگزین برای او ، از بین رجال سیاست، مشکل!

مرکل در عرصه سیاست بین المللی کشور را در صف سایر قدرت های بزرگ نشاند تا جایی که حضور کشورش، کنار سایر قدرت های بزرگ، در مذاکره و در مصاف با ایران ، مقبول آمد.
اقتصاد کشور را بگونه ای سامان داد که لقب لوکوموتیو اروپا دادن به آن، شایسته است.

آموزش عالی و پژوهش را بگونه ای ارتقا داد که پدیده فرار مغز ها- پس از سقوط دیوار برلین- به پدیده جذب نخبگان برای المان تغییر یافت.

هم‌ اکنون بریتانیا هم، سکان کشور را در طوفان کنونی، به یک زن، یعنی خانم ترزا مری می داده است، تا او، این گذرگاه تاریخی و بسیار حساس را برای کشور طی کند و مطالبات جامعه را مبنی بر رای خروج از اتحادیه اروپا پاسخ دهد.

و اما، سالها زمان صرف شده ، تا جامعه مرد سالار غرب، متقاعد شود، شایسته سالاری، بدون تبعیض های جنسیتی ، نژادی و ...برای توسعه همه جانبه لازم است.

در تاریخ گذشته اروپا، زنان بسیاری در عرصه سیاست و خدمت درخشیده اند، لکن حضور زنان در پست های سخت کنونی ،تفاوتی بنیادین با گذشته دارد.

۱- کسب اقتدار کنونی زنان، از مسیر دموکراسی و تجربه ی نظام های حزبی حاصل آمده و نه وابستگی های خاندانی با پشتوانه ثروت و ...
۲- جایگاه کنونی، حاصل سالها کنش و واکنش فرهنگی، اجتماعی و سیاسی زنان است.
۳- زنان این مهارت و اقتدار را اموخته، تجربه و اثبات کرده اند و به آن به عنوان هدیه نمی نگرند.
۳ - این تنها زنان نیستند که به خودباوری رسیده اند. مردان نیز تغییر کرده اند و دریافته اند که شایستگی فراتر از جنسیت است.
۴- تجربه کنونی آلمان و بریتانیا از نوع سکان داری است، لذا با حضور زنان در مشاغل و پست های نرم، همچون بهداشت، درمان، آموزش و پرورش و ورزش، تفاوت زیادی دارد.
۵- پیشی گرفتن اروپا، از آمریکا و کانادا در این نمایش قدرت زنان ، قابل مطالعه است.

تسلیم شدن برابر اقتدار و شایستگی زنان در مشاغل حساس در بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر نیز قابل رصد است. در سویس، با ریاست جمهوری خانم تدازسیمون سوماروگاکرسی. در کرواسی، با ریاست جمهوری کالیندا گرانادا کیتاروویج. در کوزوو، با ریاست جمهوری عاطفه یحیی آغا. در دانمارک، با ریاست جمهوری هله تورنمنت اشمید و ...‌

و اما غرب، هنوز همه نگاه های تبعیض آمیز خود را اصلاح نکرده است. حتی خانم ترزا مری می، نخست وزیر جدید بریتانیا...آنگاه که پای سایر نژادها و مهاجران به میان می اید.

محمدرضا وصفی - وین

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 555605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =