۰ نفر
۲۹ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۰

یکی از جادویی‌ترین و در عین حال، موفق‌ترین برنامه‌های آی‌پد، جدول تناوبی است که بدست تئودور گری نوشته شده است. او در این مقاله توضیح داده که چگونه توانسته چنین برنامه‌ای را در کمتر از 60 روز آماده کند.

تئودور گری: بعضی وقت‌ها اتفاق‌هایی می‌افتد که شما را وارد رقابتی برای رسیدن به اهداف غیرممکن می‌کند. این اتفاق برای من در تاریخ 27 ژانویه و زمانی که استیو جابز خبر از عرضه آی‌پد ظرف مدت 60 روز داد، به وقوع پیوست.

بعد از آن که 60 ثانیه با خودم کلنجار رفتم، به این نتیجه رسیدم که فرصتی دست یافته تا برنامه فوق‌العاده‌ای بسازم و شاید بتوانم این کار را بهتر و سریع‌تر از هر کس دیگری در جهان انجام دهم؛ خصوصا این که من این شانس را داشتم که از کتاب خودم به نام Elements که اخیرا چاپ شده بود استفاده کنم. این کتاب به صورت تصویری همه اتم‌های شناخته شده در جهان را معرفی کرده بود و من می‌خواستم آن را مانند یکی از کتاب‌های جادویی هری پاتر طراحی کنم.

انتشار مطالب کتاب‌ها، مجلات و روزنامه‌ها به صورت دیجیتالی بخش بزرگی از تبلیغات آی‌پد را به خود اختصاص می‌داد. من می‌دانستم که بعضی از بزرگ‌ترین شرکت‌های رسانه‌ای دنیا نیز در حال رقابت برای دست‌یابی به هدفی ویژه هستند و آن تلاش برای ساخت بهترین، مطرح‌ترین و جالب‌ترین شکل از این نوع انتشار الکترونیک بود و البته همه می‌خواستند این کار را تا قبل از عرضه آی‌پد به انجام برسانند.

حتی دوستانم در پاپ ساینس هم دچار تب آی‌پد شده بودند و من می‌دانستم که آن‌ها هم به سختی به دنبال کسب اطلاعات در مورد این وسیله جدید بودند. اما قوانین محرمانه و بسیار سخت اپل باعث می‌شد من نتوانم هیچ اطلاعی در مورد این وسیله جدید به آن‌ها بدهم.

ایجاد یک کتاب الکترونیکی بسیار خوب که محدودیت‌های انتشار کاغذی را نداشته باشد، نیاز به مواد خام زیادی دارد که هیچ کدام از آن‌ها در فرآیند انتشار سنتی مطالب به روی کاغذ جایگاهی ندارند.

کتاب هری پاتر هم مانند کتاب‌های عادی است که تصاویر و متون در کنار یکدیگر روی صفحات آن چاپ شده‌اند، اما نکته مهم این بود که هر تصویر در این کتاب کاری انجام می‌دهد. تصاویر انسان‌ها حرکت کرده و صبحت می‌کنند. تصاویر اشیا از روی صفحه ناپدید می‌شدند و به شما اجازه می‌دادند آن‌ها را از تمام جوانب ببینید و شما می‌توانید با نگاه کردن به تصاویر به اتفاقات پی ببرید.

برای آن‌که بتوان این کتاب را به صورت واقعی طراحی کرد به جای جادو نیاز به رسانه‌هایی مانند ویدیو، شبیه‌سازی کامپیوتری، اشیای مجازی سه بعدی و مانند آن است. این نوع از رسانه‌ها معمولا بسیار گران‌قیمتند و ساخت آن‌ها بسیار زمان‌بر است. کتاب Elements شامل 500 تصویر از اشیایی بود که به طور کامل جدول تناوبی را نشان می‌دهد و برای آن که این کتاب مشابه با کتاب‌های هری پاتر باشد ، ما باید این 500 شی را طوری طراحی می‌کردیم تا به صورت سه بعدی می‌چرخیدند.

البته برای رسیدن به این هدف من به امکانات سری دسترسی داشتم که رقیبانم از آن اطلاع نداشتند. برای مثال من و شریکم نیک مان از هر کدام از این اشیا روی یک میز گردان ودر یک چرخش کامل 360 درجه عکس‌برداری کرده بودیم و به این ترتیب از هر شی 720 تصویر 15 مگاپیکسلی در اختیار داشتیم. اگرچه کتاب Elements فقط 500 تصویر داشت، اما این تصاویر از یک کتابخانه شامل 350 هزار تصویر انتخاب شده بود. البته کتابخانه ما بسیار بزرگ‌تر از آن بود و نزدیک به یک میلیون تصویر را در خود داشت.

بنابراین ما مواد خام را برای ساخت اشیا جادویی در اختیار داشتیم ، اما این که شما بتوانید حجمی از تصاویر را که بالغ بر یک ترابایت است، در یک برنامه کوچک فشرده کرده و هر کدام را با اندازه و موقعیت‌های مختلف روی صفحه نشان دهید، کار ساده‌ای نیست. نرم‌افزارهای فوتوشاپ و این‌دیزاین نمی‌توانند چنین طرحی را از اشیای جادویی پشتیبانی کنند، چرا که هیچ کدام ابزارهای استاندارد را برای انجام این کار در اختیار نداشتند.

خوشبختانه من به ابزار محرمانه دیگری به نام نرم‌افزار Mathematica دسترسی داشتم که از سال 1988 روی آن کار کرده بودم. متمتیکا بهترین برنامه برای پلتفرم‌های محاسباتی کاربردی است، اما این نرم‌افزار توانایی‌هایی بسیار بیشتر از این دارد. متمتیکا بهترین ابزار برای مواقعی است که شما به مشکلی برمی‌خورید که هیچ راه حل استانداردی برای آن وجود ندارد.

من توانستم با استفاده از متمتیکا و ظرف مدت 7 روز، یک ابزار طراحی صفحه برای اشیای جادویی طراحی کنم و با کمک آن، گرافلمن توانست همه 118 صفحه عناصر را در ظرف مدت زمان محدودی طراحی کند.

یک فاز کامل پردازش برای این کتاب الکترونیکی نیاز به 8 پروسه موازی متمتیکا داشت که به مدت چند روز روی سریع‌ترین کامپیوترهای هشت هسته‌ای مکینتاش اجرا می‌شدند. اما این پروسه کاملا خودکار توانست حجمی معادل با یک ترابایت تصویر را به یک برنامه کاملا عملیاتی آی‌پد تبدیل کرده و در حجم 1. 9 گیگابایت فشرده کند.

سومین عاملی که باعث شد انجام این پروژه ممکن شود، شریک من ماکس ویتبای به همراه همکار قدیمی اش جان کرامی بود که کد برنامه اجرایی مورد نیاز برای تبدیل منابع رسانه‌ای به برنامه‌های کاملا جادویی آی‌پد را طراحی کرده و ساخت.

هدف من این بود که برنامه ساخت ما 100 درصد جادویی به نظر برسد و من فکر می‌کنم تا 98 درصد به این هدف دست پیدا کردیم. هیچ چیزی کامل نیست، اما باور داشته باشید که زمانی که شما در حال کار با Elements هستید، فرآیندهای بسیار زیادی در پشت صحنه در حال انجام هستند که با مهارت کدنویسی جان مخفی از مقابل چشمان شما مخفی شده‌اند.

دیدن محصول نهایی و این که کاربران آن را همان قدر جادویی بدانند که من انتظار داشتم، یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربیات من در زندگی بود. به لطف پشتیبانی که ما از شرکت اپل دریافت کردیم، Elements به یکی از مطرح‌ترین ، هیجان‌ا‌نگیزترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های الکترونیکی تبدیل شده که از زمان شروع آی‌پد عرضه شده است.

پاپ‌ساینس، ترجمه: ابوالفضل کریمی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 55663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =