۰ نفر
۲۹ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۰

اکونومیست: رشد اقتصادی ایران در سال 88 معادل 0.5 درصد بوده است.

اکونومیست برآورد کرده است که رشد تولید ناخالص داخلی واقعی ایران در سال گذشته معادل 0.5 درصد باشد که کاهش بهای نفت دلیل اصلی آن اعلام شده است.به گزارش ایسنا، اکونومیست در گزارش ماه مارس 2010 خود در خصوص رشد اقتصادی ایران نوشت: انتظار می‌رود طی مدت پیش‌بینی شده رشد اقتصادی ایران بهبود نسبی پیدا کند که دلیل آن افزایش بهای نفت و نیز افزایش اندک تولید نفت در ایران است.

به نوشته اکونومیست اگر چه این روند در سال آینده دچار تغییر خواهد شد اما انتظار می‌رود رشد صادرات نفتی به دلیل کمبود ظرفیت پالایش همچنان در سطح پایینی باقی بماند و این امر ایران را همچنان به واردات بنزین وابسته نگه‌خواهد داشت.

با در نظر گرفتن این فاکتورها پیش‌بینی می‌شود که رشد اقتصادی ایران در سال جاری به 2.9 و در سال 1390 به 3.3 درصد افزایش یابد. سال 1391 سالی است که برای رشد اقتصادی ایران رقم 3.9 درصد پیش‌بینی و گفته شده است که این شاخص در سال 1392 دوباره به 3.7 درصد کاهش خواهد یافت. به پیش‌بینی اکونومیست در سال 1393 اقتصاد ایران شاهد رشد 3.8 درصدی خواهد بود.

این گزارش اکونومیست در حالی منتشر می‌شود که سال 88 به اتمام رسید و با وجود اعلام نرخ‌های مختلف، هنوز نرخ رشد اقتصادی ایران در سال 87 رسما از سوی بانک مرکزی اعلام نشده است؛ در همین حال آمارهای متناقضی از رشد اقتصادی کشور در سال‌های 88 و 89 و برنامه پنجم توسعه شنیده می‌شود.

به گزارش ایسنا، با وجود وعده‌هایی که از سوی بانک مرکزی درباره اعلام آمار رشد اقتصادی سال 87 تا پایان سال 88 داده شد اما با گذشت 16 روز از سال 89 باز هم این رقم اعلام نشده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 55673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجيد IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۸۹/۰۱/۲۹
    0 0
    اين يعني محقق شدن برنامه؟
  • امیر IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۱
    0 0
    سال 87 هم اعلام شد نیم درصد