آئین سنتی شکرگزاری برداشت گندم «آللاه لاما» در گرمی برگزار شد

آئین سنتی و جشن شکرگزاری پایان برداشت گندم معروف به «آللاه لاما» با هدف ثبت ملی این مراسم در آثار میراث ناملموس کشور در روستای آلایله شهرستان گرمی برگزار شد.

مسئول اداره میراث فرهنگی گرمی در حاشیه برگزاری این مراسم گفت: برداشت محصول به ویژه محصول گندم و جو به عنوان مهمترین مرحله زراعت در روستاهای کوهستانی گرمی با مراسم خاصی تحت عنوان «آللاه‌لاما» همراه است.

میرروح الله محمدی بیان داشت: در این مراسم به محض اتمام کار برداشت محصول، "بیچین‌چی" به عنوان شخصی که کار برداشت را انجام می ‌دهد درجلو و چند نفر دیگر از جمله صاحب زمین و افرادی که در دروی گندم او را یاری کرده ‌اند مانند فرزندان، همسایگان و اقوام در پشت سر او می‌ ایستند.

وی اضافه کرد: بیچین‌چی با صدای بلند و با نام خدا سلامتی تمام افراد جامعه و سلامتی صاحب زمین را از خدا خواستار شده و به دشمنان حضرت علی (ع) لعنت می ‌فرستد و بقیه افراد پشت سر او با گفتن «یاعلی» او را همراهی می کنند.

مسئول اداره میراث فرهنگی گرمی با بیان اینکه دعاها با صدای بلند و به صورت کشیده خوانده‌ می‌شود، یادآور شد: در ابتدای آللاه لاما بیچین‌چی می‌گوید «حاققین‌حاقلیقینه، ائل ین بیرلیگینه، اکین یه‌سینین ساغلیغینه»، «آللاه» «محمد» افراد پشت سر بیچین‌چی یک صدا و بلند میی گویند «یاعلی»؛ بیچین‌چی ادامه می‌دهد «دوشمانوا لعنت» بقیه می‌گویند «یاعلی» و بدین ترتیب کار برداشت گندم تمام می‌شود.

وی متذکر شد: در همان ‌روز برای صرف وعده شام غذایی چون شوربا، آبگوشت با جوجه محلی برای بیچین‌چی‌ها «دروگران» و سایر میهمانان آماده می‌شود که به غذای " آللاه‌لاما " و در اصطلاح عامیانه به "آللاه‌لامایئمه‌یی" معروف است.

محمدی با تاکید بر اینکه این رسم هنوز هم در روستاهای نواحی کوهستانی گرمی که کار برداشت محصول با دست انجام می ‌شود رواج دارد، بیان داشت: درگذشته اینگونه جشن ها به دلیل همگرایی و تطابق کامل انسان با محیط زندگی بسیار مهم محسوب می شد، اما امروزه با تغییر سبک زندگی، بسیاری از سنت ها و آداب و رسوم در معرض خطر فراموشی قرار گرفته اند و فقط جشن های مربوط به ازدواج تا حدودی پابرجا مانده و ویژگی قدیمی خود را حفظ کرده اند.

وی با بیان اینکه تلاش می شود مراسم شکرگزاری برداشت گندم معروف به" آللاه لاما " در فهرست آثار میراث ناملموس کشور به ثبت برسد، از برگزاری نمایشگاهی از توانمندی های صنایع دستی روستائیان آلایله از جمله تولیدات بومی و محلی و ادوات سنتی کشاورزی و لوازم معیشتی سنتی روستائیان در کنار این مراسم خبر داد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 557279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =