نصب دومین سکوی گازی فاز 19 در میدان پارس جنوبی

عملیات نصب سکوی 2هزارو 750 تنی بخش A فاز 19 پارس جنوبی با ثبت رکورد دو ساعت در موقعیت چاههای تولیدی این بخش از میدان مشترک با موفقیت انجام شد.

به گزارش خبرآنلاین، روابط عمومی شرکت نفت وگاز پارس اعلام کرد، با تلاش متخصصان داخلی کشورمان ، دومین سازه فراساحلی فاز 19 میدان مشترک پارس جنوبی که عملیات ساخت آن دو هفته پیش در یارد صنعتی خرمشهر به پایان رسید، پس از انتقال به موقعیت مخزنی این فاز با موفقیت شامگاه شنبه نصب شد .
عملیات نصب این سازه بزرگ دریایی از طریق کشتی شناور ایرانی اوشنیک ٥٠٠٠ که جرثقیلی با توان پنج هزار تن است به اجرا درآمد؛ این بخش از عملیات متفاوت از سایر تجربیات نصب سکوهای پارس جنوبی در آبهای خلیج فارس در مدت زمان 2 ساعت در برداشت و استقرار سازه بر روی جکت همراه بود؛ ثبت این رکورد در حالی انجام می شود که پیش از این حداقل زمان نصب این دست از سازه های دریایی 3 ساعت بوده است .
حمل همزمان این سکو به همراه سکوی فاز 21 و اجرای عملیات نصب در شرایطی متفاوت از بخش های مورد اهمیت نصب سکوی فاز 19 است که مدیریت و اجرای آن بطور کامل با توان بومی صنعت نفت کشورمان مورد اجرا قرار گرفت .
مراحل مقدماتی و آماده سازی سکو با حضور تیم های تخصصی از بخش های کارفرمایی و پیمانکاری پروژه طی بیش از 10 ساعت در روز شنبه به اجرا درآمد .
مجری طرح توسعه فاز 19 اعلام کرد : با نصب موفقیت آمیز سکوی19A ، ظرفیت تولید در این بخش از میدان یک میلیارد فوت مکعب افزایش می یابد .
مسعودی گفت : هم اکنون روزانه 400 و در روزهای آینده 500 میلیون فوت مکعب گاز در این حوزه تولید می شود که با راه اندازی این سکوی یک میلیارد فوت کعبی توان تولید فاز 19 در کوتاه مدت به یک میلیارد و 500 میلیون متر مکعب می رسد .
وی افزود : مطابق برنامه ریزی های انجام شده، تا پیش از راه اندازی بخش B فاز 19 ، روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز از سه سکوی فعال این بخش مخزنی تولید گاز صورت خواهد گرفت .
مسعودی اجرای عملیات نصب دومین سازه این فاز را تلاشی در راستای سرعت بخشیدن به روند تولید و برداشت گاز در این بخش از میدان دانست و گفت : عملیات دشوار نصب این سکو با تکیه بر دانش و توان شرکتهای ایرانی انجام گرفت .
مسعودی گفت : اجرای این پروژه نمونه ای از بلوغ توانمندی های فنی و مدیریتی در راهبری ساخت و اجرای سازه های دریایی از سوی متخصصان ایرانی است.
به گفته وی، پس از نصب سکو، عملیات نصب پل رابط این سکو و سکوی مشعل انجام خواهد شد و سپس اجرای وشکاری های نهایی و رنگ آمیزی سکو در دستور کار قرار دارد تا در 4 ماه آینده این سکوی تولیدی مورد بهره برداری قرار گیرد .
با توسعه نهایی فاز ١٩ پارس جنوبی که تا پایان سال جاری انجام می شود، روزانه ٥٦,٦ میلیون مترمکعب گاز غنی، ٧٥ هزار بشکه میعانات گازی، سالانه ١.٠٥ تن گاز مایع ال پی جی و روزانه ٤٠٠ تن گوگرد تولید خواهد شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 557625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =