اثری محققانه و خرافه‌ستیز از زندگی امام صادق(ع)

مرحوم دکتر سیدجعفر شهیدی در کتاب «زندگانی امام صادق جعفر بن محمد(ع)» با استفاده از نثری، ساده، داستانی، محققانه و خرافه‌ستیز، تحلیلی اجتماعی سیاسی را از دوران حیات امام جعفر صادق(ع) ارایه داده است.

کتاب «زندگانی امام صادق جعفر بن محمد(ع)» به قلم مرحوم دکتر سید جعفر شهیدی در واقع، مقاله‌ای است که به مناسبت میلاد امام صادق(ع) برای دانشگاه امام صادق(ع) نگاشته شده است. این مقاله بعدها در قالب کتاب منتشر شد.

یکی از ویژگی‌های این کتاب استناد به منابع روایی و معتبر تاریخی است که متن کتاب را به متنی محکم و به دور از خرافه مبدل کرده است.

اثر حاضر در 15 فصل تنظیم شده است. فصل نخست به ویژگی‌های شخصیتی، القاب، وضعیت سیاسی و اجتماعی دوران امام صادق(ع) اختصاص دارد که با ذکر سخنان عالمان غیرشیعه درباره این امام بزرگوار پایان می‌یابد.

فصل دوم کتاب اوضاع سیاسی و سخت‌گیری‌های بنی‌امیه را بررسی می‌کند. بررسی و نقش قیام مختار، موالی، عباسیان و قیام زیدیه بر زندگی امام صادق(ع) از جمله موضوعاتی است که در فصل سوم و چهارم مرحوم دکتر شهیدی به آن می‌پردازد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دوران حیات امام صادق(ع) فرصت ایجاد شده برای برگزاری جلسات و حلقه‌های درس فقه و کلام و تربیت شاگردانی بود که بعدها رسالت تببین مبانی شیعه را عهده دار شدند. نویسنده در اثر حاضر با توجه به اهمیت ذکر شده، چالش‌های مطرح شده در جلسات مناظره و آزاد اندیشی امام صادق(ع) و شاگردانشان را بررسی کرده است.

فصل هشتم کتاب به مقابله با زهدنمایان، فصل نهم به بررسی معارضه سیاسی امام(ع) با منصور دوانیقی، فصل دهم به تشریح شهادت امام(ع)، فصل یازدهم و دوازدهم به بیان سیره امام صادق(ع) و گزیده سخنان ایشان و سه فصل پایانی به ارایه شعر‌های فارسی و عربی که درباره این امام بزرگوار گفته شده‌اند، اختصاص دارد.

چاپ  جدید «زندگانی امام صادق جعفر بن محمد(ع)» به قلم مرحوم دکتر سید جعفر شهیدی از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده  است. 

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 561197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =