ایران نوشت: در حالی که دیروزدوشنبه گرمای بالای 49 درجه، ساعت کاری را در خوزستان کاهش داده بود؛ به دنبال گزارش هواشناسی مبنی بر ادامه روند افزایش دما در این استان، امروز سه‌شنبه نیز همه اداره‌ها و دستگاه‌های دولتی و بانک‌های خوزستان تا ساعت 13 کار می‌کنند.

این تصمیم با هدف کاهش مصرف انرژی در ساعت پیک مصرف برق که در خوزستان بین ساعات 13 تا 17 است، گرفته شد.
«هاشم بالدی» مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان خاطرنشان کرد: کاهش ساعت کاری در استان با گزارش روزانه سازمان هواشناسی مبنی بر ثبت دمای بالای 49 درجه، قابل تمدید است و این تصمیم روزانه گرفته می‌شود. امسال میانگین دما در نقاط مختلف خوزستان یک تا دو درجه افزایش یافته، اما نکته قابل توجه این است که رکورد دما در برخی شهرها زده شده است، به طوری که بستان امسال دمای 53 درجه را تجربه کرده است.
وی به نکته‌ای اشاره کرد که چالش صنعت برق در استان‌هایی است که با مشکل گرد و غبار دست و پنجه نرم می‌کنند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان تصریح کرد: نشستن گرد و غبار روی تأسیسات صنعت برق در کنار دمای بالا فشار مضاعفی را بر این تجهیزات وارد می‌کند و موجب بالا رفتن بیش از اندازه گرما در آنها می‌شود و بالطبع آنها را دچار سوختگی می‌کند.
وی در پاسخ به این پرسش که برای حفظ سلامتی مردم چه تمهیداتی اندیشیده شده، تصریح کرد: با در هماهنگی اداره کار و تأمین اجتماعی خوزستان بازرسانی از بنگاه‌های بزرگ، متوسط و کوچک بازدید می‌کنند تا مبادا به کارگرانی که در معرض مستقیم نور آفتاب هستند یا به هر شکل با دمای بالا سرو کار دارند آسیبی وارد شود. این بنگاه‌ها یا کارگاه‌ها موظف هستند یا ساعت کاری‌شان را کاهش دهند یا ساعت کاری را تقسیط کنند؛ مثلاً ازساعت 8 تا 13 و ادامه کار از ساعت 19 به بعد تا سلامت کارکنان حفظ شود.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان از مردم خواست ضمن صرفه‌جویی در مصرف برق از تردد غیرضروری در شهر‌ها
خودداری کنند.
ستاد مدیریت بحران خوزستان همچنین آموزش‌های لازم برای حفظ سلامت مردم در شرایط بالای گرمایی مانند نوشیدن آب فراوان یا اقدام های اولیه در شرایط گرما زدگی را با کمک صدا و سیما به مردم داده است.
این نخستین باری است که ساعت کاری اداری در خوزستان به علت گرمای هوا کاهش می‌یابد ولی پیش از این ادارات بارها به علت گرد و غبار شدید تعطیل شده بود.
طبــــق پیش‌بینـــــی اداره کل هواشناسی، دمای هوا در برخی از شهرهای خوزستان امروز(سه‌شنبه)به بالای 51 درجه می‌رسد.«کوروش بهادری» مدیر کل هواشناسی خوزستان نیز گفت: سه‌شنبه (امروز) دمای هوا در برخی از شهرهای استان مانند اهواز و شوش به بالای 51 درجه و در بسیاری از شهرها مانند آبادان، ماهشهر، امیدیه و آغاجاری به بالای 49 درجه می‌رسد.
این در شرایطی است که به گفته وی به‌دلیل جریانات گرم و مرطوب جنوبی رطوبت در بسیاری از نقاط خوزستان به بالای 92 درصد می‌رسد که میزان اکسیژن در هوا را کاهش می‌دهد.
بهادری گفت: امسال نه تنها رکورد دما در بسیاری از شهرهای استان شکسته شد بلکه رکورد رطوبت 99 درصد زده شد.

 


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 562721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =