۰ نفر
۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲

عباس سلیمی‌نمین

رسانه‌های معاند نظام همچون بی.بی.سی سعی دارند در هر مقطع از زمان اختلاف سلایق بین ارکان نظام را اختلاف مبنایی جلوه دهند و تبلیغ کنند. طبیعی است کسانی که دشمنی و عداوت با جامعه ایران دارند کارکرد رسانه‌ای‌شان هم در راستای ایجاد فاصله‌های بیشتر در جایگاه‌های حساس باشد تا بعد بتوانند بهره لازم سیاسی را از طریق ایجاد این شکاف‌ها از آن خود کنند.

این، به تدبیر مسئولان برمی‌گردد که درک لازم را از این شرایط داشته باشند و تلاش کنند به گونه‌ای سخن بگویند و ظاهر شوند که کمترین فرصت‌سازی را برای بدخواهان این سرزمین فراهم نکنند. من فکر می‌کنم متأسفانه برخی مشاوران با یکسری خط‌‌دهی‌های‌شان این‌گونه تصور ایجاد می‌کنند که اگر فلان موضع گرفته شود، این موضع رأی‌آوری دارد یا این موضع ما را در افکارعمومی محق جلوه‌گر می‌سازد، حال آن‌که با مشاوره‌های غلط خود، برای بدخواهان فرصت‌سازی می‌کنند.

معتقدم وجود اختلاف بین مسئولان، نگاه‌های مختلف و راه‌حل‌های مختلف هیچ ایرادی ندارد. جامعه ما اگر تا حالا توانسته راه خودش را به جلو پیش ببرد به دلیل این است که ظرفیت‌سازی کرده است. ما این تحمل را داشته باشیم و وجود سلایق مختلف را طبیعی بدانیم و با هدف ظرفیت‌سازی این ویژگی را در جامعه رشد دهیم.

درباره ریاست‌جمهوری‌های گذشته هم به نظر من این مسئله بوده است. یعنی ما شاهد نمونه‌هایی از این مسئله بودیم که بعد از مدتی به تدریج یک خط داخلی و یک خط بیرونی به کمک هم می‌آیند برای اینکه برخی مسائل را از زبان ریاست محترم جمهور بگیرند، این را در بوق کنند که اختلاف در میان سطوح بالای نظام وجود دارد. این را من بیشتر غفلت می‌دانم تا این‌که یک برنامه از پیش برنامه ریزی شده. غفلت نسبت به اینکه آیا این واقعا به نفع ما هست یا خیر؟ قطعا به نفع رئیس‌جمهور نیست که برخی ظرفیت‌هایی را که می‌تواند از آن بهره بگیرد در برابر خودش قرار دهد. قطعا رئیس‌جمهور منتقدان، مخالفان و مشکلاتی برای پیشبرد برنامه‌های خود دارد، بنابراین تدبیر و عقل سیاسی حکم می‌کند دوران مسئولیت خود را صرف تشدید تعارضات نکند چون بالاخره او باید بعد از 4سال یا 8سال کارنامه اجرایی خودش را ارائه دهد و تشدید تعارضات، هیچ کمکی به رئیس‌جمهور نمی‌کند بلکه حتی کارنامه اجرایی دولت او را خالی‌تر می‌کند.

کارنامه یک رئیس‌جمهور باید حتما توجیهی داشته باشد این کارنامه باید یک زمانی ارائه شود و مورد قضاوت قرار بگیرد. این‌که چیزی در کارنامه رئیس‌جمهور نباشد و بیشتر مسائل صرف درگیری شده باشد طبیعتا او زیان می‌کند که نتوانسته همه ظرفیت‌ها را به هم پیوند بزند و نتیجتا به نفع پیشبرد امور و کار برای جامعه و تغییرات اساسی در کشور استفاده کند.

البته بخشی از مطبوعات و رسانه‌های داخلی نیز مشاورانی برای مسئولان محسوب می‌شوند آنها هم می‌توانند تعارضات را تشدید کنند یا می‌توانند کارکرد عکسش را داشته باشند. متأسفانه برخی مطبوعات داخلی هم می‌گردند تا یک نکته‌ای را استخراج کنند و این نکته را بزرگ‌نمایی کنند که اختلافاتی در این زمینه وجود دارد؛ حال آنکه این رویکرد اشتباه بوده و به نفع کشور نیست.

*مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران و فعال سیاسی اصولگرا

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 563363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =