ایرنا نوشت: اگر خبر ملاقات مقامات ابوظبی با دمشق صحت داشته باشد، این امر می تواند به معنای فاصله گرفتن بیشتر متحدان سعودی در بحران سوریه قلمداد شود.

انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجی امارات روز گذشته (شنبه) در پی انتشار اخباری مبنی بر سفر هیات دیپلماسی بلندپایه این کشور به سوریه و بررسی اوضاع برای بازگشایی سفارت این کشور در دمشق، اعزام این هیات را تکذیب کرد.

وی اعلام کرد که هیچ هیأت دیپلماتیکی از امارات به سوریه نرفته و اینگونه اخبار 'شایعات مغرضانه» است که برای منحرف کردن افکار عمومی صورت می گیرد و بطور کلی شایعه، سلاح کثیفی است که برای 'آزمایش عرب ها' صورت می گیرد. قرقاش در صفحه شخصی خود در سایت «توییتر» نوشته است که تعداد شایعات مغرضانه علیه امارت به تعداد موهای سر، بسیار زیاد است.

اگر این خبر صحت داشته باشد منطقی تر بودن موضع امارات نسبت به سعودی ها را بیان می کند که نسبت به منافع و مصالح خود و ملت خود واقع بینانه تر از سعودی ها عمل می کنند کما آنکه اماراتی ها در زمینه توافق هسته ای ایران با کشورهای غربی و آمریکا نیز واقع بینانه تر موضع گیری کردند و برخلاف سعودی ها از آن استقبال کردند.

دولت امارات با آغاز اقدام های شورشیان علیه نظام سوریه در ابتدا از آن حمایت کرد اما دیری نپایید که از این موضع خود تغییر جهت داد و تقریبا از ارائه هرگونه کمک های مالی یا نظامی به مخالفان مسلح سوری مثل آنچه که سعودی ها انجام دادند، خودداری کرد. براین اساس٬ همچنان می توان آن را در صف دوستان سوریه در این بحران قلمداد کرد بخصوص پس از اینکه روسیه عملیات نظامی خود علیه تروریست ها را در سوریه آغاز کرد٬ اماراتی ها از آن نیز حمایت کردند.

سفارت سوریه در ابوظبی در مدت پنج سالی که از بحران در سوریه می گذرد٬ بسته نشد بلکه بخش کنسولگری آن همواره به خدمات رسانی به اتباع سوریه در امارات مشغول بوده و بنا بر اعلام رسانه ها، سفرهای نمایندگان اماراتی به دمشق نیز مخفیانه در این سال ها همچنان ادامه داشته است.

اماراتی ها همچنین به ائتلاف عربی عربستان - قطر و ترکیه در حمایت از مخالفان و علیه نظام سوریه نپیوستند.

تحلیلگران سیاسی موضع گیری و تغییر موضع های دولت امارات را بطور کلی متاثر از سیاست های منطقه ای که عمدتا از سوی عربستان سعودی ارائه می شود قلمداد می کنند و معتقدند هرچند دولت امارات بطور صد در صد با سیاست های سعودی ها موافق نیست اما بطور ظاهری همراهی خود را با آنها حفظ می کند، بطور مثال می توان این امر را در بسیج کشورهای عربی برای همراهی با سعودی ها در قطع رابطه با ایران مشاهده کرد که عربستان با زور، تزویر و چمدان های دلاری برخی کشورهای فقیر عربی را وادار به قطع رابطه با ایران کرد و برخی کشورهای عربی خلیج فارس مثل بحرین نیز از عربستان پیروی کردند اما دولت امارات تنها به کاهش روابط ظاهری با ایران رو آورد.

برخی کشورها مثل تونس نیز که روابط دیپلماتیک خود را با دمشق قطع کرده بودند٬ بالاخره کنسولگری خود را در پایتخت سوریه دوباره بازگشایی کردند و روابط خود را با این کشور به سطح مطلوبی برگرداندند.

فضای منفی که سعودی ها در همان آغاز شورش مخالفان عیه نظام بشار اسد به راه انداختند و برخی از کشورهای عربی با فشار سعودی ها به جانبداری از آن تن در دادند ٬از ماه ها قبل جلوه دیگری به خود گرفته و کشورهایی مثل امارات، هم در موضوع یمن و هم در موضوع سوریه خود را از کنار سعود ی ها عقب کشیدند تا بتوانند منافع ملی و مردمی خود را حفظ کنند٬ برخلاف سعودی ها که راه حل هر بحرانی را بدون در نظر گرفتن شرایط دیپلماسی و عرف بین المللی در خرج کردن چمدان های دلاری می دانند.
در این ارتباط، روزنامه عربی رای الیوم پیش بینی کرده که اگر خبر سفر هیات دیپلماسی امارات به سوریه صحت داشته باشد ٬کویت نیز دومین کشوری خواهد بود که سفارت خود در سوریه بازگشایی خواهد کرد و این امر به خودی خود جنگ و جدالی گسترده را در بین کشورهای عربی دامن خواهد زد.

عربستان سعودی همیشه و از همان آغاز بحران سوریه که در حقیقت تحرک شورشیان را نیز می توان ناشی از دخالت آن دانست٬ همواره بر رفتن بشار اسد که دولت انتخابی و قانونی سوریه است٬ بدون در نظر گرفتن هر شرایطی، اصرار ورزیده و رشوه ها داده و هزینه های هنگفتی را در حمایت از شورشیان و تروریست ها برخود تحمیل کرده است تا به خواسته خود برسد تا اینکه روسیه در حمایت از دولت قانونی بشار اسد وارد عمل شد و معادلات را به نفع دولت سوریه تغییر داد و سعودی ها در کار خود متوقف شدند.

نویسندگان و تحلیلگران سیاسی معتقدند که شدت اختلاف بین سعودی ها از یک طرف و مصر و امارات از سوی دیگر در خصوص برخی از پرونده های بحران در منطقه خلیج فارس و بویژه پرونده آینده بشار اسد در سوریه ٬بسیار زیاد است و آنها عربستان را در این مواضع همراهی نمی کنند ٬ برخی کشورها مثل عراق نیز خواستار تعامل دولت سوریه با مخالفان شده اند تا بتوانند همگی علیه گروه تروریستی داعش متحد شوند.

همراهی برخی کشورهای عربی مثل عراق و مصر برای حل بحران سوریه که برپایه همزیستی با دولت سوریه با مخالفان استوار بوده است ٬همواره خشم سعودی ها را در این زمینه برانگیخته و حتی باب اختلاف مصری - سعودی را نیز از چهار سال قبل بین آنها گشوده است.

سعودی ها در همین راستا و در مخالفت با مصری ها٬ به گروه اخوان المسلمین نزدیک شدند و مصری ها را مجبور کردند پیام هایی به شاهزاده های سعودی ارسال نمایند که همپیمانی آنها با اخوان المسلمین به ضرر امنیت ملی عرب ها و بخصوص امنیت ملی مصر تمام خواهد شد.

یکی از نشانه های اعتراض مصری ها به سعودی ها در باره سوریه این بود که دولت مصر بطور قاطع با حضور هر نماینده ای از مخالفان سوریه در نشست اخیر سران عرب مخالفت کرد در حالی که سعودی ها بشدت خواهان حضور مخالفان در این نشست بودند.
تحلیلگران سیاسی منطقه ٬جدا از تکذیب یا تصدیق سفر هیات اماراتی به سوریه، با توجه به مواضع این کشور در سال های گذشته در قبال سوریه و بخصوص دوری کردن مقامات اماراتی از سیاست های اختلاف انگیز سعودی ها در منطقه، آن را سفری مثبت و در جهت منافع ملی آن کشور و نیز گامی برای رسیدن به امنیت و آرامش در منطقه قلمداد و از آن استقبال می کنند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 564593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =